ظریف: ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم

  • کد خبر : 313593
  • 18 آذر 1399 - 19:35
ظریف: ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم

 محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در توئیتی به زبان عربی خطاب به کشورهای همسایه در خلیج فارس، نوشت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند  مذاکره با ایران باشند.

وی افزود: ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه ای ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و ابتکار صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است.

ظریف خطاب به همسایگان خلیج فارس: ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه ۱۵ آذر ماه در اظهاراتی خواستار مشورت آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در هر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران شد و گفت: «درباره هر توافق هسته‌ای [احتمالی] بین واشنگتن و تهران، باید با کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] مشورت شود.

از سوی دیگر«عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین نیز همان رو در اظهاراتی عنوان کرده بود که هرگونه اصلاحی در توافق هسته‌ای ایران باید شامل جنبه‌هایی باشد که نگرانی کشورهای منطقه را برانگیخته است.

گفتنی است، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز (دوشنبه) درباره اینکه عربستان و بحرین خواستار مشارکت در مذاکرات احتمالی آمریکا با ایران شده‌اند، گفته بود: برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس جمهور در حال خروج از کاخ سفید به اهدافشان برسند و پول مردم خود را خرج شرکت‌هایی کردند که چند روزی امنیت بخرند. کسانی که امنیت خود را بر روی پایه‌های سست خارجی بنیان گذاشتند مشخص است که کمی نگران هستند.

وی خطاب به این کشورها افزود: صدای رسای تهران به این کشورها این است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه و کشور بزرگ و تاریخی در منطقه است و مثل یک برادر بزرگ‌تر سعی کرده خطاهای برخی از این کشورها را نادیده بگیرد. این کشورها باید بدانند جایگاهشان چیست و در روابط بین‌الملل و ترتیبات منطقه‌ای تمام اینها برای آنهایی که آشنا هست روشن است و این کشورها در حد ظرفیت خود صحبت کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=313593

برچسب ها

ثبت نظر

-