آینده بازار مرغ به تامین نهاده دامی بستگی دارد

  • کد خبر : 313180
  • 18 آذر 1399 - 15:29

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی  از کاهش چشمگیر قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه سهمیه نهاده دامی به ۸۰ درصد افزایش یافته، قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر کاهش معناداری داشته است.

وی افزود: علی رغم افزایش سهمیه واحد‌های مرغداری، اما مشکل بارگیری و تحویل بار از سوی تجار همچنان وجود دارد به طوریکه برخی واحد‌های مرغداری با گذشت  یک ماه از خرید، نهاده‌ای به دستشان نرسیده است و برخی دیگر واحد‌ها به رغم ‌پایان دوره تولید، نهاده‌ای با نرخ مصوب دریافت نکرده اند.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به جدیت در تامین نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که مشکل تحویل و بارگیری نهاده در زمان مقرر حل شود تا میل و رغبت مرغدار به تولید افزایش یابد.

این مقام‌مسئول درباره آخرین تحولات بازار مرغ بیان کرد: در حال حاضر مرغ در برخی استان‌ها به طور کامل با نرخ مصوب عرضه می‌شود و در برخی استان‌ها بازار مرغ ۲ نرخی است به طوریکه بخشی خارج از سیستم دولتی و تعهدی مرغداران است.

وی با بیان اینکه بازار مرغ به ثبات رسیده است، گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تومان است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: آینده قیمت مرغ به تعهدات دولت در تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد به طوریکه کاهش یا افزایش قیمت منوط به تامین نهاده‌های دامی است.

اسداله نژاد درباره اینکه انحصار در واردات نهاده‌های دامی را تایید می‌کنید یا خیر، گفت: زمانیکه از انحصار نهاده دامی صحبت می‌شود، تمامی نگاه‌ها به یک نفر می‌رود، اما مسئله اصلی این است که فرد دیگری توانمندی انجام این کار را ندارد که بخش اعظم نهاده را وارد کند و جایگزینی این امر نیازمند زمان است.

وی افزود: گرچه بزرگترین واردکننده نهاده دامی امتیازات ویژه‌ای از بخش دولتی می‌گیرد، اما عمده انحصار در واردات نهاده دامی به ضعف عملکرد دستگاه‌های ناظر بر می‌گردد که درنهایت رشد مجموعه‌ای را به دنبال داشته است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر نهاده به ازای هر قطعه ۴ کیلو تامین شود، شاهد کاهش قیمت در بازار سیاه و ثبات نرخ مرغ در بازار خواهیم بود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: با وجود آنکه وعده‌ها در خصوص سهمیه نهاده‌ها تنها در سامانه بازارگاه تخصیص داده شده و واحد‌ها در تامین همچنان دچار مشکل هستند، از این رو واحد‌ها در جوجه ریزی با احتیاط عمل می‌کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه رفع چالش و بحران مرغ از اراده و توان واحد‌های تولیدی خارج است، گفت: مسئولیت تامین نهاده‌ها بر عهده دولت است و مسئولان دولتی باید مشکلات تامین و ترخیص نهاده و تخصیص ارز را حل کند.

وی تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغدار را امری مهم در کاهش قیمت تمام شده تولید و ثبات نرخ مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.

اسداله نژاد در پایان با بیان اینکه سامانه بازارگاه تنها مرجع توزیع نهاده دامی در سطح کشور است، تصریح کرد: سامانه بازارگاه از فساد و سوءاستفاده در قبال توزیع نهاده دامی جلوگیری می‌کند و در شرایطی که ورودی نهاده به سامانه بازارگاه کم است، وزارت جهاد کشاورزی تقصیری ندارد چرا که تامین نهاده و تحویل به سامانه بازارگاه بر عهده وزارت صمت و توزیع با وزارت جهاد کشاورزی است که با عدم تامین به موقع، سامانه بازارگاه دچار ایراد شود‌.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=313180

ثبت نظر

-