صادرکنندگان فرش دستبافت سرمایه های خود را در زمینه های دیگر سرمایه گذاری کرده اند

  • کد خبر : 313147
  • 18 آذر 1399 - 14:59
صادرکنندگان فرش دستبافت سرمایه های خود را در زمینه های دیگر سرمایه گذاری کرده اند
فرش دستباف ایران

تهران (پانا) – مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به نقش مهم صنعت فرش دستبافت در رشد اقتصادی کشور می گوید این هنر – صنعت در بحث اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، رونق صادرات غیرنفتی، ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده و بسیاری موارد در اقتصاد کشور نقش افرین است . متاسفانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی یک ماه پس از تحریم فرش دستباف ایران از سوی دولت آمریکا این کالای ملی و راهبردی کشور را با اجرای طرح پیمان سپاری ارزی (تعهد ارزی) تحریم کرد.

به گزارش صدا و سیما؛ عبدالله بهرامی افزود: این هنر – صنعت در بحث اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، رونق صادرات غیرنفتی، ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده و بسیاری موارد در اقتصاد کشور نقش افرین است.

وی اضافه کرد: آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد میزان صادرات فرش دستباف ایران در دهه ۷۰ بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف ایران گفت: صادرات فرش دستباف به مرور دچار سیر نزولی شد و این روند تا سال ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد البته ناگفته نماند ایران در بدترین شرایط سالانه ۴۰۰ میلیون دلار فرش دستباف صادرات می‌کرد.

وی گفت: متاسفانه در اثر تحریم‌های سال ۱۳۹۷ و به تبعه آن تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته به عدد ۷۲ میلیون دلار و در شش ماهه نخست سال جاری به ۱۵ میلیون دلار رسیده است.

بهرامی افزود: اتاق فکر دولت «دونالد ترامپ» در سال ۱۳۹۷ پس از موشک، فرش دستباف ایران را تحریم کرد از اینروضرورت داشت با توجه به اهمیت موضوع مسئولان به معنای واقعی از تولید و صادرات فرش دستباف حمایت می‌کردند، چون ۸۵ درصد فرش دستباف کشور صادرات محور و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به مصرف داخلی می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف ایران گفت: طبق معمول در سنوات گذشته ۳۰ درصد فرش دستباف کشور به آمریکا و بقیه به سایر ممالک جهان صادر می‌شد.

وی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی یک ماه پس از تحریم فرش دستباف ایران از سوی دولت آمریکا این کالای ملی و راهبردی کشور را با اجرای طرح پیمان سپاری ارزی (تعهد ارزی) تحریم کرد.

بهرامی با اشاره به اینکه طرح پیمان سپاری ارزی به مثابه تحریم داخلی دست و پای صادرکنندگان را بسته است، گفت: بر این اساس صادرکننده باید تعهد می‌داد مبلغ حاصل از صادرات فرش را به حساب سامانه نیما واریز کند که این موضوع از دو جهت قابل اجرا نبود چرا که از یک طرف اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و از سمت دیگر صادرات فرش با صادرات سایر کالا‌ها فرق می‌کند، چون فرش اغلب به صورت امانی صادر می‌شود و خریدار در همان لحظه پول نمی‌دهد ممکن است فرش برگشت داده شود و یا از کشوری به کشور دیگر ارسال شود.

بهرامی در ادامه با بیان اینکه صادرکنندگان به ایجاد موانع و مشکلات زیاد عطای صادرات را به لقایش بخشیدند، یادآورشد: صادرکنندگان به خاطر اینکه به دلائل مختلف از جمله بعنوان بدهکار ارزی به قوه قضائیه معرفی نشوند گذشته گذشته و امسال مبادرت به صادرات فرش نکردند و سرمایه‌های خود را در بخش‌های دیگر کشور سرمایه گذاری کرده‌اند که نه مالیات، نه زیانی بلکه در عوض سودآوری خوب و بی‌دردسری برای آنان دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=313147

برچسب ها

ثبت نظر

-