مردی از کارگران و برای کارگران

  • کد خبر : 312999
  • 18 آذر 1399 - 13:16
مردی از کارگران و برای کارگران

مردی از کارگران و برای کارگران

به دنبال درگذشت حسن رسولی (مدیرعامل اتحادیه امکان) شماری از فعالان کارگری با بیان بخشی از فعالیت‌ها و ویژگی‌های آن مرحوم، فقدان این چهره خدمتگزار کارگری را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال درگذشت «حسن رسولی» مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران (امکان)، دبیران اجرایی خانه کارگر با بیان بخش‌هایی از فعالیت‌ها و ویژگی‌های آن مرحوم، فقدان این چهره‌ی خدمتگزار کارگری را برای جامعه کارگری کشور دشوار تلقی کردند.


“رسولی” سکان هدایت «امکان» را از هیچ به دست گرفت


دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین معتقد است: مرحوم رسولی همواره در خدمت به جامعه کارگری و بازنشسته همواره پیش‌رو و مدیری توانمند بود که با اتکا به دانش و خردورزی خود، سکان هدایت مجموعه «امکان» را از هیچ به همه جا رساند.


عیدعلی کریمی به ایلنا گفت: جامعه کارگری و بخش تعاون کشور یکی از یاران صدیق و خدمتگزار خود را در حالی از  دست داد که  رسولی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا لحظه‌ی رجعت، سکان یکی از بزرگترین اتحادیه‌های تعاونی مصرف کشور را به عهده داشت. حسن رسولی؛ مدیریت توانمندی داشت که او را از کارگری به مدیریت یک مجموعه بزرگ تعاونی رساند. وی یادگارهای زیادی از خود در ارتباط با شکل‌گیری تعاونی‌ها بر جای گذاشت که به عنوان نمونه می‌شود به تعاونی مصرف (امکان) قزوین اشاره کرد. تعاونی مصرف امکان قزوین یک انبار کوچک بلااستفاده‌ بود که با حمایت آقای رسولی تبدیل به یک تعاونی بزرگ با ۴۲ هزار متر زمین شد که فقط ده هزار متر سوله دارد و هم‌اکنون ارزش مالی آن بیش از صد میلیارد تومان می‌رسد.


وی تاکید کرد: جامعه کارگری و بازنشسته کشور فرد بزرگی را از دست داد و صداقت و مدیریت او قابل تحسین بود. همیشه جای او در عرصه‌ها و فعالیت‌های کارگری خالی است.


عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی قزوین با ابراز تسلیت از سوی هیات اجرایی خانه کار و کانون بازنشستگان، درگذشت این خدمتگزار جامعه کارگری را تسلیت گفت.


امیدوارم خدمات ارزنده “رسولی” در اتحادیه امکان ادامه یابد


بازرس هیات مدیره اتحادیه امکان گفت: امیدوارم کار ارزشمندی که مرحوم رسولی در مجموعه «امکان» انجام داد و به سرانجام رساند، توسط همکارانش دنبال شود.


عبدالله رئیسی به ایلنا گفت: آشنایی بنده با مرحوم حاج حسن رسولی به سال ۶۷ بازمی‌گردد. او انسانی سلیم‌النفس، آرام، ساده‌زیست و عاشق خدمت به محرومان و کارگران بود. درگذشت او مصداق این جمله که “مَن ماتَ من العشق فقد ماتَ شهیدا” بود. اگر او را به اعتبار عشقش به خدمت «شهید عشق» بنامند، حق گفته‌ایم. گواه سخنم این است که دفتر بسیار کوچکش همیشه محل ملاقات با کسانی بود که از همه جا ناامید و رانده می‌شدند و برای رفع مشکل به او پناه می‌آوردند. او همواره با روی و دست گشاده پذیرای مراجعانش بود.


دبیر اجرایی خانه کارگر شهر کرد افزود: کمتر کسی را می‌شناسم که روحیات آن بزرگوار را داشته باشد. در وصف او فقط می‌توان گفت که آسمانی‌تر از آن بود که در «خاک» بماند. امید آنکه مرام او چراغ راه ما باشد و بر صراطش گام برداریم. از خداوند منان برای آن عزیز سفر کرده، قرب و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل آرزومندم.


“رسولی” خستگی ناپذیر بود


دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان گفت: مرحوم حاج آقا رسولی؛ بزرگمرد جامعه کار و تعاون و تلاشگری خستگی ناپذیربود که خیلی زود از میان ما رفت.


غلامرضا طالبا به ایلنا گفت: رسولی؛ انسانی وارسته و از طبقه کارگران بود که فعالیت خود را به عنوان شورای یکی از کارخانه‌های تولیدی در تهران آغاز کرد و تا درجه‌ شورای مرکزی خانه کارگر همچنان فعال بود.


وی افزود: صیانت از نیروی کار و تقویت حقوق بنیادین کار از صفات بارز او بود. وی همیشه دغدغه جامعه کارگری و بازنشسته را داشت و بیش از سی سال خدمت به جامعه کارگری به عنوان بنیانگذار اتحادیه امکان و مدیرعامل این اتحادیه خدمات ارزنده‌ای را به جامعه کارگری و بازنشسته ارائه کرد.


این فعال کارگری گفت: به نیابت از هیات اجرایی خانه کارگر و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان گلستان این ضایعه دردناک را به خانواده محترم او تسلیت می‌گویم.


وفاداری “رسولی” به تشکیلات کارگری و تعاونی‌ها مثال‌زدنی است


دبیر اجرایی خانه کارگر قم با بیان اینکه نقش مرحوم رسولی در اتحادیه امکان بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: او همواره به کارهای بزرگ فکر می‌کرد و انسانی ماندگار بود.


اکبر شوکت به ایلنا گفت: همه می‌دانند در بحث تشکل‌های کارگری، ماندگاری افراد بستگی به سلامت‌شان دارد. آقای رسولی سال‌ها در بحث راه‌اندازی تعاونی‌های کارگری بویژه امکان در سراسر کشور خدمات ارزنده و بنیادینی به یادگار گذاشت که قابل تحسین و قدردانی است.


وی افزود: اتحادیه امکان قوی‌ترین تعاونی مصرف کارگری است که راه‌اندازی آن با تلاش شبانه‌روزی آقای رسولی و همکارنشان به ثمر نشست که اجناس مصرفی و غیرمصرفی آن با پایین‌ترین قیمت به دست کارگران و اقشار ضعیف جامعه می‌رسد.


این فعال کارگری تصریح کرد: در سال‌های اخیر تاکید او بر احیای بن‌های کارگری بود که به دلیل اشتباهات دولت نهم و دهم حذف شد. اگر این بن‌ها در شرایط فعلی اقتصاد کشور و تحریم‌ها وجود داشت، می‌توانست نتایجی مثبتی را در تامین مایحتاج اقشار ضعیف ایفا کند.


به گفته وی؛ روش مدیریت و کار آقای رسولی یک نماد بود که از صفر؛ یک تشکیلات به گستردگی وسعیی در کشور رسید تا جایی که سالیان متعدد جزو بهترین تعاونی‌های مصرفی برتر کشور به حساب آمد. از طرفی وفاداری او به تشکل‌های کارگری، تعاونی‌ها و کارگران و بازنشستگان یک الگوی مثال‌زدنی بود.


شوکت درباره شخصیت فردی مرحوم رسولی تاکید کرد: آقای رسولی فردی سلامت، آگاه به مسائل روز کارگری، با تجربه و مدیری دلسوز بود و اعتقاد به کار بر مبنای علمی داشت. دلیل ماندگاری او نیز صداقت در گفتار و اعمالش بود.


“رسولی” مصداق مهربانی و تواضع است


دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان گفت: زنده‌یاد حاج حسن رسولی مصداق بارز مهربانی و تواضع بود که همواره از کلام و رفتار و کردارش جاری و ساری بود.


اصغر نجاری با بیان اینکه مهربانی و تواضع یکی از موضوعات علم اخلاق است که بیشتر خصلت‌های پسندیده، از این سرمایه بزرگ سرچشمه می‌گیرد، به ایلنا گفت: رسولی مردی بود که دغدغه‌ای جز سامان یافتن و نیل به زندگی آرام و معیشت مطلوب و بدون استرس و نگرانی برای کارگران نداشت. او بواسطه نیک‌رفتاری و خوش‌خلقی از جایگاه ویژه‌ای نزد کارگران زجر کشیده برخوردار بود که در کمتر کسی می‌توان چنین رویه و منشی را سراغ گرفت.


وی در ادامه گفت: وقتی که خبر درگیری‌ او به ویروس منحوس کرونا را شنیدم، بسیار امیدوار بودم در کشاکش با این ویروس پیروز و سربلند بیرون خواهد آمد و غافل از پیشروی ناجوانمردانه این ویروس در ریه‌اش بودم اما با این وجود به دلیل انرژی و نیروی مثبتی که از او سراغ داشتم، باور نمی‌کردم تسلیم آن شود. اما گریزی از تقدیر نیست و او نیز نهایتا بعد از یک ماه و اندی مبارزه و بستری شدن در بیمارستان؛ نقاب در خاک کشید و برای همیشه با زندگی خداحافظی کرد.


این فعال کارگری؛ فقدان مرد خستگی‌ناپذیر عرصه کارگری را به خانواده او تسلیت گفت و افزود: جایش همیشه خالی است و یادشان برای همیشه جاودان است.


“رسولی” دغدغه معیشت کارگران داشت


دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران گفت: امروز داغدار مرد بزرگی هستیم که تمام عمر با عزت خود را در جهت خدمت به کارگران شریف کشور نهاده و دغدغه معیشت آنها را داشته است.


فتح الله بیات به ایلنا گفت: مرحوم رسولی از بنیانگذاران اتحادیه و تعاونی مصرف کارگران ایران است که متاسفانه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به دیار حق شتافت. او خادم جامعه کارگری بود که عمرپرثمرش را صرف خدمت به جامعه بزرگ کار و تولید، محرومان و مستضعفان کرد و در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی کشور، استوار و با اراده در سنگر خدمت به جامعه کارگری ایستاد و دست از تلاش برنداشت.


وی افزود: مرحوم رسولی مجموعه خدمات خود را برای برخورداری بیشتر کارگران پرتلاش در اقصی نقاط کشور توسعه بخشید و در کسوت مدیریت تعاونی‌های مصرف کارگران کشور، خدمات بی‌شماری را به قشر خدوم و شریف کارگران ارایه کرد.


صداقت “رسولی” بر کسی پوشید نیست


دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور گفت: مرحوم رسولی مردی درستکار و سالم بود که صداقت او بر کسی پوشید نیست.


محمد عمارلو به ایلنا گفت: مرحوم حاج حسن رسولی از ابتدای فعالیت خالصانه خود در اتحادیه امکان در کنار همکاران خود در خدمت به جامعه شریف کارگری بود و در تهیه لوازم اولیه زندگی و کالا‌های اساسی آنها کوشید تا بتواند با مناسب‌ترین شرایط، به کارگران و بازنشستگان شریف خدمت کند.


این فعال کارگری به یکی از مهمترین خصوصیات و ویژگی‌های مرحوم رسولی اشاره کرد و افزود: ثابت قدمی در کاری که به او سپرده می‌شد و فعالیت‌های اجرایی، از ویژگی‌های ممتاز او بود.


عمارلو گفت: اینجانب مصیبت وارده را به خانواده محترمش و تمام دوستان و همسنگران قدیم و جدیدش تسلیت می‌گویم و امیدورام روح او با اولیالله محشور شود.


نام “رسولی” در جامعه کارگری باقی می‌ماند


دبیر اجرایی خانه کارگر  اسلامشهر گفت: هرچند خبر مرگ حاج حسن رسولی بسیار تلخ بود اما نباید خدمات ارزنده او را فراموش کرد. رسولی یادآور کارگران و نیکمردی از تبار خدمت صادقانه بود که در کمال ناباوری زود از میان ما رفت.


محمدحسن پورطالبیان به ایلنا گفت: رسولی بزرگمردی بود که بیش از سه دهه با صداقت تمام به عنوان مدیرعامل اتحادیه امکان با پاکدستی از اموال کارگران حفاظت نمود. او توانست با روشی صادقانه و مدیریت عدالت‌محور بدون حتی یک نقطه‌ی سیاه در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دچار بحران می‌شدند، اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارگران ایران (امکان) را با قوت و دوراندیشی مدیریت نماید. خلاء وجودی او که یاور کارگران بود، یقینا در تداوم راه آن اتحادیه به شدت احساس خواهد شد.


وی ادامه داد: رسولی انسان پاکدستی بود که امانت کارگران را تاکنون به نحو شایسته‌ای حفظ نمود و غم نبودنش براستی سخت است.


این فعال کارگری؛ عروج مرحوم رسولی را به خانواده او و تمامی کارگران تسلیت گفت و افزود: یقینا جایگاه مرحوم رسولی در بهشت برین است و با صلحا محشور خواهد بود.


تلاش “رسولی” در اتحادیه امکان ستودنی است


دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان ری گفت: آقای رسولی چهره‌های ماندگار در عرصه فعالیت‌های کارگری است که تلاش او در جهت شکل‌گیری اتحادیه امکان در کشور ستودنی است.


علی ترکاشوند با بیان اینکه بیش از ‌۳۰ سال است حاج‌حسن رسولی را می‌شناسم و او مرد اخلاق و دلسوز و یاور جامعه کارگری بود، به ایلنا گفت: او تمام عمر پرثمر خود را صرف خدمت به جامعه بزرگ کار و تولید، محرومان و مستضعفان کرد و در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی کشور، استوار و با اراده در سنگر خدمت به جامعه کارگری ایستاد و دست از تلاش برنداشت.


وی افزود: مرحوم رسولی که از پایه‌گذاران اتحادیه امکان (تعاونی‌های مصرف کارگران کشور) بود، بیش از سی سال  عمر خود را وقف خدمت به خانواده بزرگ کارگری کشور در شرایط سخت اقتصادی نموده و با مدیریت شایسته خود در کاهش دغدغه‌های معیشتی این قشر زحمتکش نقش بسیار موثری داشت.


این فعال کارگری با بیان اینکه، درگذشت این انسان شریف و خدمتگزار را به خانواده او تسلیت می‌گویم، افزود: امیدوارم راهی که آقای رسولی عمری برای آن زحمت کشید از طرف همکارانش ادامه پیدا کند تا به ثمر برسد.


دغدغه “رسولی” ارتزاق نیروی مولد کشور بود


دبیر اجرایی خانه کارگر همدان گفت: حسن رسولی فردی دلسوز بود که با مدیریت صادقانه خدمات زیادی را به نیروی مولد کشور کرد.


چنگیز اصلانی به ایلنا گفت: حاج حسن رسولی خدمات ارزشمندی برای جامعه کارگری انجام داد. من؛ او را از سال ۶۳ و خدمت سربازی می‌شناسم که مشغول راه‌اندازی اتحادیه امکان در همدان بود. آن زمان در نزدیک محل خدمتم اتحادیه امکان در حال شکل‌گیری بود و سعادت شد یکسال بعد از اتمام سربازی، در سال ۶۴ همزمان در کارخانه لرد همدان مشغول به کار شدم و بلافاصله عضو تعاونی مصرف ۳۸۰ نفره این کارخانه شدم. از آن زمان تعاونی کارخانه هم کالاهای مصرفی و هم غیر مصرفی همانند لوازم خانگی خود را از طریق تعاونی مصرف کارگران اتحادیه امکان تهیه و توزیع می‌کرد. رفته رفته در سال ۶۶ همزمان با فعالیتی که در شورای اسلای کار استان پیدا کردم با فعالیت‌های اتحادیه امکان ارتباط مستقیم گرفتم و بعداز مدتی به عنوان یک عضو در جلسات این اتحادیه حاضر شدم تا اینکه به مرو اتحادیه امکان در بخش شرقی همدان با پیگیری آقای رسولی شکل گرفت و مرکز بسیار بزرگی در لیاقت جامعه کارگری احداث و راه‌اندازی شد.


وی با بیان اینکه آقای رسولی تا قبل از سال ۷۴ حدود ده سال تمام تعاونی‌های مصرف با پشتوانه اتحادیه امکان خدمات‌رسانی می‌کرد، اضافه کرد: این فعالیت‌ها در حالی ادامه داشت که به عرصه بن کارگری رسیدیم و بیشتر فعالیت اتحادیه امکان به این سمت سوق رفت.


اصلانی افزود: شخصا شاهد فعالیت ارزشمند و دلسوزانه آقای رسولی بودم که با مدیریت صادقانه با همکاران اتحادیه مرکزی در تهران که آن زمان ساختمانی در خیابان خوش تهران بود و بعدا به خیابان استاد معین انتقال پیدا کرد. انصافا در دولت ۸ ساله مرحوم هاشمی رفسنجانی و چهارساله دولت خاتمی فعالیت او اوج گرفت و در دوران دولت مهر امید به ناامیدی مبدل شد و با عدم حمایت و پشتیبانی‌های دولت‌ها دیگر اقبالی برای ادامه فعالیت‌های تعاونی‌ها باقی نماند و خیلی از تعاونی‌ها مصرفی واحد‌های تولیدی کمرنگ و برخی تعطیل شدند.


این فعال کارگری گفت: از آقای رسولی به عنوان یکی از مدیران بزرگ اقتصادی در کشور می‌توان نام برد که لحظه به لحظه دلهره و نگرانی آن را داشت که بتواند نیازهای اساسی و ارتزاق نیروی مولد کشور را تامین کند. با وجود کمرنگ شدن فعالیت تعاونی‌ها مصرف، او با تلاش شبانه‌روزی و حمایت مستمر سعی در پررنگ نگاه داشتن اتحادیه امکان داشت. در عین حال شاخص‌ترین فعالیت او در تهران و استان‌های صنعتی قابل مشاهده و پیگیری است.


اصلانی افزود: فعالیت‌های اتحادیه تا زمانی ادامه داشت که بعد از آزادسازی کوپن و بن کارگری رفته رفته بسیاری از تعاونی‌های مطرح کشور به نوعی پا به عرصه آزادسازی قیمت گذاشتند و نتوانستند نیازهای اعضای خود را با قیمت‌های یارانه‌ای تامین کنند بنابر این چون جامعه کارگری جز خداوند متعال هیچ پشتیبانی ندارد، تعاونی‌های کارگری با از دست دادن اقبالشان به مرور تحلیل رفتند. به عنوان نمونه اتحادیه اسکان را داریم که در راستای ایجاد سرپناه برای کارگران تاسیس شد و خدمات خوبی هم ارائه کرد اما به دلیل‌عدم حمایت‌های دولتمردان فعالیت آن کمرنگ شد.


به گفته این فعال کارگری؛ حسن رسولی به کار جمعی و ایجاد تشکیلات برای کارگران و طبقات ضعیف اقتصادی معتقد بود. او در خانه کارگر حضوری فعال و پررنگ داشت و تا لحظات آخر زندگی با حضور در «امکان» تقویت و گسترش تعاونی‌های کارگری را دنبال می‌کرد.


اصلانی در پایان گفت: کارگران همواره به مرحوم رسولی می‌اندیشند و او را از یاد نخواهند برد. خداوند ایشان را رحمت کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=312999

ثبت نظر

  1. این آقای رسولی که به کارگران اتحادیه امکان بوشهر واقعا ظلم میکرد و حقوقشان رو طبق ساعت کار نمی داد.برای اثبات حرفم هم میتونید پروندههای مطرح در ادره کار بوشهر رو برسی کنید.در پیشگاه خدا همگی حاضر میشویم واز او دوباره شکایت میکنیم

-