چند مورد از علائم تومور مغزی که نباید نادیده گرفت

  • کد خبر : 31271
  • 28 تیر 1400 - 14:14
چند مورد از علائم تومور مغزی که نباید نادیده گرفت

به گزارش نیوز: رشد غیر طبیعی توده ای در مغز است.تومورهای مغزی هم بدخیم و هم خوش خویم.از علائم بارز تومور مغزی سردردهای دائمی و یا بیدار شدن از خواب با سردرد است.خستگی و خشم بی‌دلیل، افزایش فشار بیش از حد در پشت سر را جدی بگیرید.

به عنوان نوعی از سرطان، تومور نیز به صورت غیرطبیعی در مغز ایجاد شده و باعث بروز توده های مشکل ساز می شود. این بیماری به نوبه خود دارای علائمی است که در صورت آگاهی از بروزشان، می توان به سرعت برای درمان یا کنترل آن اقدام کرد. برای آگاهی از این علائم در ادامه با ۱۰ مورد از نشانه های تومور مغزی که هرگز نباید آن ها را نادیده بگیرید

خوشبختانه تومورهای مغزی جزو بیماری های نادر در جهان به حساب می آیند. با این وجود امسال ۸۰ هزار مورد مبتلا در جهان به این بیماری تشخیص داده شده است. همچنین ۷۰ هزار آمریکایی هم اکنون با تومور مغزی زندگی می کنند.

تومور مغزی

>>>بیشتر بخوانید:

از کجا بفهمیم سردردمان ناشی از تومور مغزی است؟

درباره این بیماری باید بدانید که مانند بسیاری از سرطان های دیگر، تشخیص زود هنگام از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب ما از متخصصان این زمینه سوال کردیم که چه علائمی برای تومورهای مغزی وجود دارند که باید نسبت به آن ها هشیار باشیم. اگر شما نیز هر یک از نشانه های تومور مغزی زیر را تجربه کردید، خوب است که با پزشک خود مشورت کنید.

در این جا به بررسی ۱۰ مورد از نشانه های تومور مغزی به گفته متخصصان می پردازیم:

۱٫ تجربه انواع مختلف سردرد

در بین ۱۰ مورد از نشانه های تومور مغزی در یک فرد، تجربه انواع مختلف سردرد بسیار رایج است. در صورت ابتلا به این بیماری، شما به احتمال زیاد، دچار سردردهای متفاوتی خواهید شد که هشداری برای مراجعه به پزشک هستند.

تومور مغزی

با این وجود تقریبا تمام افراد در طول زندگی خود، سردردهایی را تجربه می کنند؛ اما، چگونه باید متوجه شوید که سردرد شما مشکوک بوده و احتمال وجود تومور مطرح است؟ «سانتوش کساری» (Santosh Kesari) فوق تخصص اعصاب و انکولوژیست در انستیتوی سرطان John Wayne در مرکز بهداشت Providence Saint John سانتا مونیکای کالیفرنیا است. او درباره انواع سردردهای ناشی از وجود تومور مغزی در سر توضیح می دهد:

تغییر در دفعات تکرار، نوع یا شدت سردرد شما بیان می کند که باید هشیار باشید و ارزیابی اعصاب را سریعا انجام دهید.

۲٫ بدترین سردرد زندگی شما

«جاشوا منصور» (Joshua Mansour)، پزشک متخصص بیماری های انکولوژی در لس آنجلس می گوید:

ممکن است بیماری تومور مغزی به عنوان «بدترین سردرد زندگی شما» شناخته شود. اگر شما فردی هستید که میگرن دارید، وجود تومور باعث می شود سردردهای شما دوام بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. در این صورت حتما سردرهایتان را بررسی کنید.

«مارتین مرتضوی» (Martin Mortazavi)، پزشک جراح مغز و اعصاب و رئیس انستیتوی علوم اعصاب کالیفرنیا می گوید:

داشتن سردردهای مداوم و بدتر از همیشه، به خصوص اگر شما را شب ها از خواب بیدار کنند، علائم مهمی هستند که نباید از آن ها چشم پوشی کرد. اگر دچار چنین سردردهایی شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۳٫ تغییر حافظه

فراموشی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت نیز می تواند نشان دهنده وجود تومور در لوب های موقتی یا جلوی مغز باشد. این لوب ها حافظه فرد را کنترل می کنند. کساری در این باره می گوید که بعضی اوقات این بیماری در طول ماه ها تا سال ها اتفاق می افتد. در واقع می توان گفت که بیماران قبل از انجام تصویربرداری برای آشکارسازی تومور مغزی، حالت زوال عقل دارند.

فراموشی و از دست دادن حافظه

۴٫ تهوع یا استفراغ غیر قابل توضیح

مرتضوی معتقد است که داشتن حالت تهوع مستمر و یا استفراغ مداوم که توضیحی در رابطه با آن وجود ندارد، می تواند نشانه تومور مغزی در فرد باشد.

۵٫ ضعف

به اعتقاد کساری، ضعف غیرقابل توضیح در بازوها یا پاها می تواند نشانه تومور مغزی در قشر حرکتی لوب پیشانی، نورون ها و مسیرهای کنترل عضلات باشد.

۶٫ تغییر شخصیت

کساری درباره این نشانه از تومور مغزی توضیح می دهد: بیماران تومور مغزی از خود تغییر در رفتار نشان می دهند. این تغییرات می تواند بروز مهارگسیختگی به عنوان رفتار پرخطر، بی تفاوتی و یا انجام فعالیت های کمتر نسبت به کارهای معمول گذشته خود باشد.

بیماران همچنین ممکن است در عملکردهای شغلی یا خانگی خود بازدهی سابق را نداشته باشند. در این گروه از بیماران، معمولا تومورهای موجود در لوب پیشانی که عملکردهای اجرایی در آن قرار دارد، باعث اختلال رفتاری و تغییر شخصیت فرد می شوند.

۷٫ تغییر دید

به گفته دکتر منصور، اگر دید تار و مضاعف مداوم دارید، باید آن را به پزشک خود گزارش دهید. بعضی اوقات تغییرات بینایی ممکن است نامشخص باشند. به طوری که بیماران دارای تومور مغزی، ممکن است تغییرات بینایی شدیدی داشته و متوجه آن شوند و یا حتی هرگز از آن آگاه نشوند.

دید تار و مضاعف

آن ها ممکن است در قسمت هایی از بدن که مربوط به از دست دادن دید است، دچار اختلال شده و یا حوادث رانندگی مکرر در طرف آسیب دیده داشته باشند.

۸٫ تغییر گفتار

کساری معتقد است که گفتار نامفهوم یا متراکم و همچنین سخنرانی روان اما بی معنی، همگی ممکن است ناشی از توموری باشند که بر نواحی گفتار در لوب گیجگاهی یا آهیانه ای مغز تاثیر می گذارد.

۹٫ مشکل در راه رفتن

به گفته کساری، از دست دادن تعادل، احساس ناپایداری در عضلات پای خود هنگام ایستادن، یا ضعف و بی حسی در پاها می تواند یک نشانه از وجود تومور مغزی باشد. این علائم عموما مربوط به توموری است که بر روی لوب پیشانی، فیبرهای حرکتی ساکن آن جا و یا مخچه قرار دارد.

۱۰٫ تغییرات شنوایی

تغییرات شنوایی ناگهانی همیشه نیازمند بررسی توسط پزشک است. کساری توضیح می دهد که تومور مغزی با تاثیر روی هشتمین عصب جمجمه، می تواند باعث افت شنوایی، حالت زنگ زدن در گوش یا سرگیجه شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=31271

ثبت نظر

-