جزیره کیش جزو مناطق زرد است/ قرنطینه بیماران بی بضاعت کرونایی در یک هتل

  • کد خبر : 312563
  • 18 آذر 1399 - 8:28
جزیره کیش جزو مناطق زرد است/ قرنطینه بیماران بی بضاعت کرونایی در یک هتل

جزیره کیش جزو مناطق زرد است/ قرنطینه بیماران بی بضاعت کرونایی در یک هتل

نمی‌توان تضمین داد، فردی که قبل از پرواز تست کرونا داده و منفی بوده، در هواپیما و یا در طول مسیر مبتلا نشده باشد.

محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش و سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای جزیره کیش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت گسترش ویروس کرونا در کیش گفت: حدود ۹ ماه است که بحث اپیدمی کرونا در کشور مطرح شده و در کیش نیز از حدود اسفند سال گذشته موارد ابتلا به کرونا دیده شد.


وی ادامه داد: به علت مراوداتی که با کشور چین داشتیم ما اقدامات پیشگیرانه را سریع آغاز کردیم و اواسط بهمن ماه سال گذشته اولین جلسه با رئیس منطقه آزاد کیش برگزار شد و راه‌های پیشگیری بررسی شد و از همان زمان تمام کسانی که از چین وارد شده بودند و یا افراد تابع چین که مستقیم از این کشور و یا امارات وارد کیش شده بودند را تحت مراقبت قرار دادیم و اگر علائمی داشتند آنها را سریع قرنطینه می‌کردیم.


رضانیا ادامه داد: ما از همان ابتدای دیده شدن این ویروس در جزیره، ستاد مبارزه با کرونا و همچنین شورای سلامت را با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان اصناف و بخش خصوصی تشکیل دادیم و حدود ۳۰ نفر عضو این ستاد بودند و تاکنون بیش از ۳۰ جلسه تشکیل شده و کمیته‌های تخصصی نیز بیش از ۴۰ جلسه را تشکیل داده‌اند. همچنین با همکاری بیمارستان کیش یک کمیته علمی تشکیل دادیم که وظیفه‌اش بررسی فرایندهای این بیماری در کشورهای دیگر بوده است و ما بر اساس کشورهایی که موفق عمل کردند، برنامه‌ریزی می‌کردیم.


وی با اشاره به تعریف دستگاه‌های مختلف در ستاد مبارزه با کرونای کیش افزود: از آنجایی که ایام گسترش ویروس کرونا همزمان شده با پیک مسافرت‌ها به جزیره کیش و همچنین امکانات درمانی جزیره فقط کفاف کیشوندان را می‌داد باید با یک تصمیم سختگیرانه به سمت قرنطینه این جزیره حرکت می‌کردیم تا ابتدا سلامت کیشوندان را تامین کنیم و هم امکانات خود را بروزرسانی کنیم و از اواسط اسفند ۹۸ جزیره قرنطینه شد و به جز موارد ضروری سایر ورودی‌ها محدود شد و این مسئله تا اواسط فروردین ادامه داشت و از اواسط فروردین فقط کیشوندان که از جزیره خارج شده بودند بعد از تایید وارد کیش شدند.


وی ادامه داد: در ابتدای اپیدمی تفاهمی را با بسیج امضاء کردیم که در اجرای پروتکل‌ها و کنترل قرنطینه بیماران و خدمات حمایتی آنها به ما کمک کنند و این طرح اکنون به عنوان طرح شهید قاسم سلیمانی در کل کشور اجرا شد. کسانی که ماموریت و یا مسافرت می‌رفتند و یا از مسافرت و ماموریت برمی‌گشتند باید ۱۴ روز قرنطینه می‌شدند.


وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی ادامه داد: تهیه کیت‌های PCR، تهیه داروهای مرتبط با کرونا، تهیه اقلام بهداشتی و حفاظتی و قرنطینه بیماران کاملا با همکاری بخش خصوصی انجام شد. همچنین افراد بی‌بضاعت که باید قرنطینه می‌شدند و امکان قرنطینه جدا نداشتند را با تشکیل یک ستاد مورد حمایت قرار دادیم و یکی از هتل‌ها را بعد از تامین اعتبار تبدیل به نقاهتگاه کردیم و تمام هزینه‌ها رایگان بود و ۱۴ روز آنها در هتل قرنطینه می‌شدند.


وی با اشاره به اینکه تاکنون سازمان منطقه آزاد کیش بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای کنترل بیماری کرونا به صورت مستقیم هزینه کرده است، گفت: ما در این مدت طرح غربالگری را به صورت جدی و به شکل حضوری و تلفنی انجام دادیم و به هیچ عنوان از اینکه آمار مثبت بیماری بالا برود هیچ هراسی نداشتیم.


وی ادامه داد: تا امروز ۳ هزار و ۵۱ بیمار کرونا مثبت در جزیره شناسایی شدند که از این تعداد ۲۱ نفر فوت کردند که ۵ نفر از آنها از مسافرین بودند. همچنین هر جسدی که به دست ما می‌رسید از آن نیز تست کرونا می‌گرفتیم تا بتوانیم اگر اطرافیان متوفی کرونا گرفته بودند، آنها را قرنطینه و زنجیره ابتلا را قطع کنیم.


رضانیا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر بر اساس غربالگری، تعداد بیماران کاهش یافته است، گفت: ما تقریبا روزی ۴۸ تست را با هدف غربالگری انجام می‌دهیم و تست‌ها را به شکل PCR انجام می‌دهیم که مطمئن‌ترین تست است و خوشبختانه در بین افرادی که نمونه‌گیری انجام می‌دهند هیچ مورد مبتلا به کرونا وجود نداشته است.


وی ادامه داد: تمام کسانی که تست کرونای آنها در کیش و یا سایر نقاط کشور مثبت می‌شود اطلاعات آنها در سامانه ثبت می‌شود و نمی‌توانند برای سفر بلیت بخرند و از کیش خارج شوند و یا به کیش وارد شوند. ما بعد از قرنطینه حداکثری به سمت نظارت حداکثری حرکت کردیم زیرا باید جان و نان با هم تامین شود و نمی‌توان قرنطینه حداکثری را به صورت طولانی ادامه داد.


رضانیا افزود: ما نظارت‌های چندلایه را در شکل‌های مختلف تشکیل دادیم و برای ادارات، اصناف، اماکن گردشگری، فعالیت‌های تولیدی و کارگران تیم‌های نظارتی مختلف تشکیل دادیم و از آنجایی که جزیره کیش یک جزیره مسافرپذیر است اولین تلاش ما این است که ریسک انتقال بیماری از مسافران به سایرین را کاهش بدهیم.


وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم هر کسی که وارد جزیره می‌شود حتما باید تست بدهد اما باید پروتکل‌ها را به نحوی طراحی کنیم که حتی اگر فرد بیماری وارد جزیره شد، ریسک انتقال و ابتلا به شدت کاهش پیدا کند و تا امروز نیز با انتخاب راه دوم موفق بودیم.


رضانیا با اشاره به اینکه از شهریور تا آبان رشد ورود مسافر به جزیره وجود داشته است، افزود: ما تلاش کردیم که به اجرای پروتکل‌ها اجازه ندهیم اتفاق ناگواری در جزیره بیفتد زیرا هیچ تضمینی نمی‌توان داد که فردی که قبل از پرواز تست کرونا داده و منفی بوده، در هواپیما و یا در طول مسیر مبتلا به کرونا نشده باشد.


وی با اشاره به اینکه نه تنها در جزیره کیش بلکه در هیچ نقطه‌ای از کشور که بیماری مستقر شده را نمی‌توان کاملا پاک کرد، افزود: تنها راه کنترل اپیدمی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شناسایی بیماران و جداسازی در اولین فرصت از افراد سالم است و ما در ۹ ماه گذشته این کار را انجام دادیم و امروز حدود ۳۰۰۰ مسافر به صورت روزانه وارد جزیره می‌شوند که هرکدام حداقل سه روز می‌مانند اما شرایط کنترل بیماری در جزیره خوب است.


رضانیا افزود: اگر ما این کنترل‌ها را شدید اجرا نمی‌کردیم و پروتکل‌ها را کامل اجرا نکرده بودیم قطعا با یک بحران بزرگ در جزیره روبه‌رو بودیم اما با مشارکت دادن خود مردم و برخورد با کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کردند، از این بحران جلوگیری کردیم.


وی ادامه داد: بر اساس آمار، جزیره کیش هم‌اکنون در حالت زرد است و ما روزانه هر ۵۰ هزار نفر جمعیت ۲ نفر بستری در بیمارستان داریم و اگر تعداد بستری‌های ما افزایش پیدا کند قطعا سطح قرنطینه و کنترل را بالا می‌بریم.

46



لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=312563

برچسب ها

ثبت نظر

-