طرح روحانی بالینی در بیمارستانهای استانهای سه‌گانه خراسان اجرا می‌شود

  • کد خبر : 310987
  • 17 آذر 1399 - 11:45
طرح روحانی بالینی در بیمارستانهای استانهای سه‌گانه خراسان اجرا می‌شود

حجت الاسلام حمید ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود: نقش روحانی بالینی در بیمارستان هم برای مریض، هم برای پرسنل و کادر و هم برای خانواده‌های بیماران نقش مراقبت معنوی است.

وی ادامه داد: در کنار این خدمات، خدمات دیگری مثل خدمات فرهنگی – تبلیغی هم صورت می‌پذیرد و بخش فرهنگی بیمارستان با مشورت با این روحانیون در انجام بهتر وظایف خود نیز بهره می‌گیرند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: بستگی به شرایط هر بیمار برای آنها زمان اختصاص پیدا می‌کند، برای بیماران کرونایی زمان بیشتری صرف می‌شود چون سخت می‌توانند صحبت کنند و گفت و گوی با آنها زمان بیشتری را می‌برد. همچنین این افراد معمولاً هیچ همراهی با خود ندارند پس حرفهای بیشتری هم دارند.
ایزدی افزود: نکته مهم این است که گفت و گویی تأثیر می‌گذارد که “گفت و گوی فعال” باشد. یعنی هم شنونده خوبی باشیم، هم درک کننده خوبی باشیم و هم بتوانیم با ایجاد بهترین نوع ارتباط، مطلوب‌ترین راهنمایی و مشاوره را انجام دهیم.
وی با بیان این که در طرح روحانی بالینی همچنین به سوالات اعتقادی بیماران پاسخ داده می‌شود ادامه داد: این موضوع در خصوص سوانح خیلی مهم است از جمله در یک مورد خانواده‌ای به قصد زیارت به مشهد سفر کرده بودند و در راه تصادف کرده و یکی از فرزندان را از دست دادند، پدر و مادر دچار شوک بزرگی شدند و شاکی و گله‌مند از مشیت الهی و این اتفاق ناگوار بودند. در اینجا یک روحانی با بودن در کنار ایشان سعی کرد با درک و همدردی، سوالاتی که در ذهن آنها ایجاد شده را پاسخ دهد و حالتی متعادل و شاکر را در ایشان ایجاد کرد.
معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: کار دیگر روحانی بالینی پاسخگویی سوالات شرعی است. خیلی از بیماران نمی‌دانند که با این وضعیت آیا می‌توانند نماز بخوانند و یا نه؟ و این که چه طور این کار را باید انجام دهند. حتی گاهی طریقه وضو گرفتن صحیح را در بیمارستان می‌آموزند.
ایزدی افزود: بخشی از کار هم با بیمارانی است که در بخش خودکشی بستری هستند و نیاز به مشاوره خاص دارند و چون کار روحانی بالینی رنگ و بوی الهی دارد به تبع تاثیرشان در این موارد خاص ملموس‌تر از مشاوره دیگر روانشناسان است. چون از قالب بیمار و پزشک خارج می‌شود و با قالب یک روحانی و پدر وارد می‌شوند و به همین خاطر این بیماران بیشتر احساس راحتی می‌کنند و ارتباط بهتری برقرار می‌شود و نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌آید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=310987

برچسب ها

ثبت نظر

-