دو دیدگاه درباره آینده سکه

  • کد خبر : 310551
  • 17 آذر 1399 - 6:31
دو دیدگاه درباره آینده سکه

 با توجه به برونزا بودن این ثبات نسبی و وجود ریسک های متعدد اقتصادی و غیراقتصادی نمی توان به درستی چشم انداز اقتصادی کشور را ترسیم کرد.

دلار و سکه که هفته منتهی به ۷ آذر ماه را با نوسان به پایان رساندند، در هفته گذشته (منتهی به ۱۴ آذر ماه) و تا روز سه شنبه روندی تقریبا افزایشی را طی کرده و در آخرین روز کاری وارد فاز نزولی شدند.

 دلار و سکه تا روز سه شنبه به ترتیب رشد ۴٫۴ و ۸٫۲ درصدی را به ثبت رساندند و در روز چهارشنبه با اندکی کاهش به ترتیب به ۲۵ هزار و ۵۰۰ رسید و ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیدند. علت عمده افت قیت دلار و سکه در هفته های پیشین اعلام نتایج انتخابات آمریکا و احتمال مذاکره در خصوص برجام و رفع تحریم ها بوده که در نتیجه آن معامله گران در موقعیت فروش قرار گرفتند. ناگفته نماند که کاهش حواله درهم به کمتر از ۷ هزار تومان بر این روند کاهشی بی تاثیر نبوده است. همچنین تعطیلی های ناشی از قرنطینه بر معاملات بازار اثرگذار بوده و احتمال افزایش قیمت ها پس از بازگشاییها وجود دارد. به علاوه کاهش بهای جهانی اونس طلا نیز در افت قیمت سکه موثر بوده که با کشف واکسن کرونا، احتمال ادامه کاهش قیمت جهانی طلا افزایش یافته است.

در هفته منتهی به ۱۴ آذر ترور دانشمند هسته ای کشور تنش های ایران با اسرائیل و آمریکا و برخی کشورهای خاورمیانه را تشدید نمود. این شرایط احتمال مذاکرات ایران و آمریکا در مورد برجام و رفع تحریم ها را در هاله ای از ابهام فرو برد. به علاوه تصویب کلیات طرح کاهش تعهدات هسته ای ایران در قالب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ‌ها در مجلس و اعلام مقامات آمریکایی در رابطه با وجود مشکلات عدیده برای بازگشت به برجام منجر به صعودی شدن قیمت ها در هفته گذشته شد.

دو دیدگاه در خصوص آینده بازار ارز و سکه وجود دارد. برخی تحلیلگران با نگاهی خوش بینانه نوسان قیمت ها در محدوده کنونی را محتمل می دانند زیرا با روی کار آمدن بایدن و افزایش درآمدهای ارزی، کاهش قیمت دلار و به تبع آن سکه را پیش بینی می کنند. از سوی دیگر عده ای بر این عقیده هستند که جو روانی مثبت ایجاد شده موقتی بوده و با توجه به رشد نقدینگی و انتظارات تورمی، احتمال رشد قیمت این دو دارایی در هفته های آتی دور از دسترس نیست.

آنچه مسلم است تا زمانی که بایدن رسما در  کاخ سفید مستقر نشود و دو کشور به طور رسمی رویکرد خود درباره مذاکره بیان نکنند، نمی توان در مورد ثبات قیمت ها اطمینان پیدا کرد.

بازار سهام پس از هفته ها ریزش، در هفته های اخیر روند افزایشی ملایمی در پیش گرفته است. باوجود تاثیرپذیری بازار دلار و سکه از  تحولات سیاسی، بازار سهام به این رویدادها واکنشی نشان نداد و شاخص سهام با رشد ۷٫۶ درصدی از ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار واحد عبور نمود. ادامه روند افزایشی بهای کالاهای اساسی در بازارهای جهانی محرکی برای رشد سهام کالا محور در بازار بورس کشور بوده است. خوش بینی نسبت به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها و در نتیجه بهبود سمت عرضه اقتصاد و کاهش بازدهی بازارهای موازی منجر به جذابیت دوباره بازار سهام و کاهش هیجانات شده است.

اگر چه کشف واکسن کرونا و اعلام آغاز واکسیناسیون از سوی انگلستان برخی کشورهای دیگر امید به بهبود اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا را بیشتر کرده است اما عوامل دیگری از جمله نگرانی از افزایش تولید نفت لیبی و نامشخص بودن تصمیم اوپک پلاس برای تعویق انداختن افزایش تولید، همچنان چشم انداز بازار جهانی نفت و قیمت طلای سیاه را با نااطمینانی مواجه کرده است. در هر صورت قیمت نفت خام آمریکا و برنت در روز پنجشنبه به ترتیب بیش از ۴۵ و ۴۸ دلار رسید.

در هفته منتهی به ۴ دسامبر شاخص دلار آمریکا به پایین ترین میزان طی دو سال و نیم گذشته رسید. در مقابل با کاهش قیمت دلار، ارزش طلا رو به افزایش نهاد. خبرهای خوب مبنی بر اثربخش بودن واکسن کرونا و انتظار بهبود سریعتراقتصاد جهانی عامل افزایش بهای طلا و افت شاخص دلار در هفته گذشته بوده است.

بهای بیت کوین در هفته منتهی به ۴ دسامبر از مرز ۱۹ هزار ۴۰۰ دلار عبور کرد. با توجه به تمایل سرمایه گذاران به این ارز دیجیتال پیش بینی می شود روند افزایشی قیمت بیت کوین در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد. قیمت بیشتر فلزات پایه که در دو هفته گذشته با توجه به خوش بینی های ناشی از بهبود اقتصاد جهانی روند افزایشی داشته اند، هفته منتهی به ۴ دسامبر را با نوسان به اتمام رساندند. به نظر می رسد این چشم انداز مثبت ادامه داشته باشد و منجر به رشد قیمت فلزات اساسی در روزهای آتی شود.

رییس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۴

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=310551

ثبت نظر

-