هدف اسرائیل از ترور فخری‌زاده چه بود؟

  • کد خبر : 309664
  • 16 آذر 1399 - 19:55
هدف اسرائیل از ترور فخری‌زاده چه بود؟

به گزارش خبرآنلاین، نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق کشورمان در اردن درباره اهداف اسرائیل از ترور شهید محسن فخری زاده به خبرآنلاین گفت: نتانیاهو چند هدف عمده دارد. اول اینکه در پرتو وضعیتی که برای ترامپ پیش آمده و باخت او در انتخابات، یک بازی روانی را آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی کردند که هم همپیمانان آمریکا را دلگرم کنند و هم اجازه ندهند که ایران دست برتر را در تحولات آتی و مخصوصا در تحولات با آمریکا داشته باشد. همپینانان آمریکا الان در شوک باخت ترامپ بوده و خودشان را باخته اند. زیرا که سرمایه گذاری عظیمی کرده اند و بعد از آن امیدشان این بوده که تداوم این وضعیت، باعث تغییر رژیم شود. این آمال و آرزوی مثلث عبری، عربی و آمریکایی در دوران ترامپ بوده است.

تلاش آنها این است که در این مدت مانده بتوانند تاثیرگذاری داشته باشند تا بتوانند به هدف خود برسند یا زمینه را برای تحقق آنها در دوران بایدن فراهم کنند و راهی بدون بازگشت جلوی پای بایدن بگذارند.

هدف سوم هم این است که ایران را عکس العمللی کنند که اگر ایران در زمین آنها بازی کند، به هدف خود رسیده اند. بنابراین تلاش می کنند تا با استفاده از اثر حرکات ایذایی، به جای شروع یک جنگ و تبعات سنگین، از اثرات روانی حرکات ایذایی استفاده کنند.

هدف آخر که مهم هم هست، این است که هدف ضربه زدن به امکانات فنی و مهندسی ایران نیست، چرا که دانش قابل ترور نیست بلکه گرفتن فرصت از دیپلماسی برای حل مشکلات داخلی و خارجی ایران و روابط بین ایران و آمریکاست. آنها با طراحی این طرح به دنبال آن هستند که تا جایی که می توانند کاری کنند که دیپلماسی بین دو کشور و حل مشکلات از روش های دیپلماتیک به دوری از جنگ و خشونت در منطقه با هدف نرسیدن ایران به اهدافش تبدیل شود.

تاجیک با اشاره به واکنش ترامپ به ترور فخری زاده بیان کرد: هنوز هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم نتانیاهو مقامات آمریکایی را در جریان گذاشته باشد. اصولا به دلیل مشکوک بودن او به بعضی از مقامات آمریکایی تا به حال اینچنین ادعا نشده که آمریکایی ها در جریان اقداماتی از این قبیل نیستند. 

اما ممکن است که ترامپ شخصا از طرقی به ویژه توسط جرارد کوشنر در جریان بوده باشد و این موضوع منتفی نیست. اما اینکه آنها چراغ سبزی نشان دهند را می توان نفی کرد و نه اثبات.

ترامپ هم می خواهد از هر راهی در این روزهای منفی استفاده کند تا را هی بی بازگشت جلوی پای بایدن بگذارد. خود او ممکن است چنین انگیزه ای برای چراغ سبز دادن داشته باشد. اما در مورد کشورهای عربی، من احتمال می دهم که سعودی ها و اماراتی ها انگیزه لازم را برای تامین مالی یا در درخواست امتیاز در ازای ایجاد رابطه را دارند. اما نمی شود مطمئن بود. ممکن است برخی از آنها اطلاعاتی داشته اند.

>>> مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:
چهارهدف عمده ترور فخری‌زاده؛نتانیاهو شنبه خوش برای یهودی‌ها آرزو کرد

۳۱۰۳۱۰

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=309664

ثبت نظر

-