دولت برای متناسب‌سازی بودجه اختصاص دهد/ کارفرما موظف به تامین ایمنی است/ بیمه بیکاری حق تمام بیمه‌شدگان است

  • کد خبر : 309623
  • 16 آذر 1399 - 19:31
دولت برای متناسب‌سازی بودجه اختصاص دهد/ کارفرما موظف به تامین ایمنی است/ بیمه بیکاری حق تمام بیمه‌شدگان است

دولت برای متناسب‌سازی بودجه اختصاص دهد/ کارفرما موظف به تامین ایمنی است/ بیمه بیکاری حق تمام بیمه‌شدگان است

اکبر قربانی (دبیر اجرائی خانه کارگر غرب تهران) عصر امروز (۱۶ آذر ماه) در برنامه کارگر ایرانی به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر قربانی (دبیر اجرائی خانه کارگر غرب تهران و کارشناس برنامه کارگر ایرانی)، در ابتدای این برنامه گفت: من از دست‌اندرکاران اجرای این برنامه تشکر می‌کنم، هدف از اجرای برنامه کارگر ایرانی این است که اطلاعات جامع و درست را به جامعه هدف برساند.


قربانی در پاسخ به پرسشی در خصوص قانون بیکاری گفت: کارگرانی شامل قانون بیکاری می‌شوند که کار آنها تابع قوانین کار باشند. یکی از قوانین بیمه بیکاری این است که کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد و نوع بیمه او باید اجباری باشد. اگر کارگری بدون میل و اراده بیکار شود، می‌تواند مقرری بیمه بیکاری خود را دریافت کند. برخی از مشاغل، بیمه‌های خویش‌فرما هستند و اتباع خارجی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند. همانطور که گفتم، کارگر باید بدون میل و اراده بیکار شده باشد، بنابراین اگر کسی استعفا دهد یا به میل خودش بیکار شود، مقرری بیمه بیکاری به او تعلق نمی‌گیرد.


دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران درباره بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور توضیح داد: بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور کمتر از ۳۰ سال است. کارگر مشاغل سخت با سابقه کاری مستمر، ۲۰ ساله بازنشسته می‌شوند ولی اگر ۲۰ سال سابقه مستمر نداشته باشند، با ۲۵ سال سابقه بازنشسته خواهند شد.


او در پاسخ به پرسش یک کارگر «من ۲۰ سال سابقه بیمه دارم ولی ۳ سال در سابقه بیمه من درج نشده است. برای ثبت این سنوات چه کار کنم؟» گفت: کمیته‌ای در سازمان تامین اجتماعی برای احراز سوابق بیمه‌شدگان درنظر گرفته شده است. برخی از کارگران سابقه بیمه دارند ولی به دلیل اینکه پیش از مکانیزه شدن سیستم‌ها بیمه شده‌اند، سابقه آنها درنظرگرفته نشده است. ایشان می‌تواند برای اعتراض نسبت به وضعیت سابقه بیمه خود، به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه کند. این کارگر باید مدارکی قابل استناد به کمیته احراز سوابق بیمه‌شدگان ارائه دهد. بیمه شدن کارگر از سوی کارفرما برای تامین اجتماعی ملاک نیست بلکه این نهاد باید مطمئن شود که یک کارگر در کارگاهی مشغول به کار است.


وی درباره نحوه اطلاع از مشاغل سخت و زیان‌آور نیز گفت: برخی از مشاغل سخت هستند. کارگران برای استعلام وضعیت شغلی خود، باید به دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور مراجعه کنند. اگر مشخص شود شرایط کاری کارگران شاغل در کارگاهی سخت است، آنها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند.  کارگران در برخی از مشاغل به صورت جسمی و در برخی از صنوف به صورت روحی آسیب می‌بینند. برخی نیز تحت تاثیر مشکلات و بیماری ناشی از شغل قرار می‌گیرند.


قربانی در پاسخ به پرسشی درخصوص خرید سوابق بیمه گفت: کارگران عزیز باید بدانند، بیمه و سابقه بیمه خریدنی نیست. اگر مشخص شود شرایط کاری آنها کاری و کارگری است، کارفرما به استناد ماده ۱۴۸ قانون کار باید آنها را بیمه کند. یکی از راه‌هایی که می‌توان تحت پوشش بیمه قرار گرفت، بیمه خویش‌فرما است. بازهم تاکید می‌کنم سابقه بیمه خریدنی نیست و اگر کسی دست به این کار زده باشد، متخلف است.


دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران گفت: زنان با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه کاری، می‌توانند بازنشست شوند ولی تنها ۲۰ روز حقوق دریافت خواهند کرد. اگر خانمی ۵۵ ساله ۲۵ سال سابقه کار داشته باشد، با حداقل حقوق دستمزد قانونی بازنشسته خواهد شد.


قربانی در پاسخ به پرسش کارگری که چشمش را در حوادث کار از دست داده بود، گفت: کارفرما به استناد ماده ۹۵ و ۹۶ قانون کار موظف است ایمنی کارگران را تضمین کند. اگر کارگری دچار سانحه کار شود، کارفرما مسئولیت کیفری دارد و باید دیه او را پرداخت کند. اگر حادثه ناشی از کار منجر به از کارافتادگی شود، کارگر باید به تامین اجتماعی مراجعه کند و باتوجه به نوع مصدومیت از تامین اجتماعی مزایای دیگری علاوه بر دیه دریافت کند.


او درباره بازنشستگی کارگران فصلی توضیح داد: ملاک تامین اجتماعی برای بیمه، روزشمار است و کاری به فصلی بودن یا نبودن مشاغل ندارد. کارگر باید ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشد.


وی درباره مشاغل سخت توضیح داد: کارگرانی که در پست‌های فشار قوی برق کار می‌کنند، شامل سختی کار می‌شوند و جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. کارگران برق کار ساختمانی باید سختی کار آنها توسط کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور بررسی شود.


قربانی درباره اختلاف دریافتی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان لشگری و کشوری گفت: همسان‌سازی که به متناسب‌سازی تغییر نام داده است، سال‌ها پیش مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع از مطالبات به حق جامعه کارگری است. مبلغ این متناسب‌سازی به قدری پایین است و با بازنشستگان کشوری و لشگری قابل مقایسه نیست. نظام بیمه‌ای به گونه‌ای نیست که خواسته بازنشستگان را تامین کند بنابراین دولت باید به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کمک کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=309623

ثبت نظر

-