«تقلب» در آزمون های غیرحضوری از نگاه دانش آموزان و معلمان

  • کد خبر : 309034
  • 16 آذر 1399 - 12:47
«تقلب» در آزمون های غیرحضوری از نگاه دانش آموزان و معلمان

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ – ۰۸:۵۲

تقلب در آزمون آنلاین

تهران (پانا) – اکنون که امتحانات، غیر حضوری شده است دانش آموزانی هستند که بدون هیچ تلاشی با تقلب کردن نمره درسی خود را بالا می برند، اما باید دید با چه مکانیزم و روش هایی می توان موانع درونی در دانش آموزان ایجاد کرد تا درس را برای یادگیری واقعی بخوانند. پانا در گفت و گو با دانش آموزان و معلمان این مساله را بررسی کرده است.

روزی ویروس کرونا از بین خواهد رفت و تمامی امتحانات دانش آموزان حضوری خواهد شد؛ ولی با این حال دیگر دانش آموزان به راحتی نمی توانند از راه تقلب کردن به آنچه که می خواهند برسند. در گپ و گفتی با چند نفر از دانش آموزان، متوجه شدم تقلب کردن از نگاه آنها دارای مزایا و معایبی است.

دنیا؛ دانش آموز پایه هشتم در گفت و گو با پانا می گوید: من در امتحانات اصلا تقلب نمی کنم زیرا اگر تقلب کنم آن دانشی که باید یاد بگیرم را یاد نمی گیرم. درواقع چون هر مطلبی که به ما می آموزند بسیار مفید است و اگر یاد بگیریم، به نفع خودمان خواهد بود پس تلاشم این است که بیشتر یاد بگیرم تا اینکه بخواهم با هر روشی غلط یا درست رتبه اول یا دوم را بگیرم.

تقلب می کنم، چون اضطراب دارم

ستاره، دانش آموز دیگری از پایه نهم است که نگاهی متفاوت به موضوع تقلب کردن دارد. او درگفت‌وگو با پانا می‌گوید: من در امتحانات برخی اوقات تقلب می کنم چون موقع امتحان اضطراب می گیرم. دائم فکر می کنم همه نکته هایی که خوانده ام از یادم رفته است. البته سعی می کنم تا آنجا که می‌توانم هر آنچه که بلد هستم را بنویسم اما گاهی اوقات نکته هایی را که فراموش کرده‌ام را از کتاب می بینم و یا گاهی اوقات از دوستانم می پرسم.

وی تاکید می کند: از تقلب کردن راضی هستم و آن را وسیله ای برای رسیدن به موفقیت های مورد نظر خودم می دانم.

تقلب مانعی برای مسئولیت پذیری

فیکویی؛ معاون مدرسه امام موسی صدر در گفت و گو با پانا می گوید: تقلب باعث می شود تا دانش آموزان مطالب آموزشی را به خوبی یاد نگیرند و همیشه به تقلب تکیه کنند و مسئولیت پذیر نباشند. اما چیزی که باعث می شود تا دانش آموزان تقلب کنند بی علاقگی آنها به درس و بی انگیزه بودن شان است. در واقع دانش آموزان با تقلب کردن نشان می دهند که هیچ هدفی در آینده نزدیک خود ندارند و نگران آینده خود نیستند.

فیروزمند؛ مشاور مدرسه امام موسی صدر درباره ارتباط تقلب با شیوه درس خواند دانش آموزان سخن می گوید. وی می افزاید: ما می توانیم تقلب کردن دانش آموزان را از نظر علمی اینگونه بررسی کنیم که درحقیقت تقلب کردن به شیوه مطالعه کردن دانش آموزان بر می گردد. به طور کلی وقتی دانش آموزی در شیوه های مطالعه کردن ضعف داشته باشد در جلسه امتحان وقتی به سوالی برخورد می‌کند که آن سوال را نمی داند، اولین چیزی که در آن موقعیت به ذهنش می‌رسد تقلب کردن است. اما اگر بخواهیم از نظر اخلاقی بررسی کنیم، دانش‌آموزی که تقلب می کند در واقع خود را فریب می دهد، زیرا نمره ای که می گیرد نمره واقعی او نیست.

دانش آموزان قبل از امتحان تقلب کنند و نه در امتحان

وی برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان پیشنهاداتی می دهد و می گوید: در امتحانات، برخی دانش آموزان قبل از جلسه امتحان تقلب کنند؛ این کار یک روش مطالعه درسی است که باعث می‌شود دانش‌آموزان ذهن خود را به چالش بکشند تا به این صورت حالت تقلب را در ذهن خود ایجاد کنند. وقتی یک دانش آموزی می خواهد درسی را بخواند فقط به روخوانی کردن آن درس نباید اکتفا کند. این شیوه این است که قبل از اینکه دانش آموزی شروع به خواندن درس کند چند سوال از آن درس را بر روی برگه نوشته و کنار بگذارد و سپس درس را یک بار مطالعه کند و بعد کتاب را ببندند و آن برگه را بردارد و از خود امتحان بگیرد. زمانی که امتحان را آن دانش‌آموز از خود می گیرد ممکن است از ده سوال، ۳تا سوال را اشتباه نوشته باشد که در این زمان دانش آموز همان حس تقلب را در خود دارد و به سراغ جواب درست آنها می رود و وقتی که دانش‌آموز به سراغ جواب درست آن سوالات می رود باعث می‌شود که دوباره آن سوالات را بخواند و در ذهنش خوب بماند و آن دانش‌آموز دیگر در زمان امتحانات تقلب نخواهد کرد.
وی تاکید می کند: این روش بسیار خوبی برای شب‌های امتحانات دانش آموزان است و در واقع این روش ذهن دانش آموزان را به چالش می‌کشد. به هر صورت تقلب رفتاری غیرصادقانه است و شاید فرصت شیوع کرونا و آموزش و امتحانات مجازی فرصتی باشد تا به دانش آموزان بیاموزیم چطور در زندگی رفتار صادقانه را تجربه کنند و از عواقب آن نترسند.

*سارا بتولی،خبرنگار دانش آموز منطقه ۱۸

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=309034

ثبت نظر

-