حسن ملکی: حقیقت تحول به خرد جمعی باز می‌گردد

  • کد خبر : 308751
  • 16 آذر 1399 - 9:53
حسن ملکی: حقیقت تحول به خرد جمعی باز می‌گردد
ملکی

تهران (پانا) – شورای هماهنگی اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل شد و از این پس امور تحولی این سازمان اعم از تولید محتوای بسته‌های تربیت و یادگیری، شبکه‌ی ملی رشد، برنامه ویژه مدرسه( بوم) و غیره، در این شورا بررسی می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اولین نشست شورای هماهنگی اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ریاست حسن ملکی و با حضور تنی چند از معاونین و مدیران سازمان تشکیل شد.

در آغاز این نشست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان، ضمن تقدیر از تلاش و همت کارشناسان، رؤسای گروه‌ها و مدیران دفاتر در جهت تحقق برنامه‌های تحولی؛ بر رعایت زمان‌بندی پیش‌بینی شده در ارائه بسته‌های تحولی سازمان تأکید کرد و گفت: این شورا در ارزیابی اقدامات دفاتر نقش نظارتی و رصدی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اهمیت اقدامات تحولی، ابعاد اقدامات را از سه وجه عمق، عرض و هندسه‌ی تحولی چنین تشریح کرد: این شورا باید از هر سه وجه اطمینان حاصل کند که اقدامات تحولی در مسیر درست حرکت کرده، نواقص شناسایی و رفع شود تا محتواهای درسی و برنامه‌های تحولی با کمترین اشکال تولید شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مراد از عمق تحول در اقدامات تحولی این است که استانداردهای برنامه‌های درسی در حوزه‌های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری، به علاوه برنامه درسی پیش‌دبستان طوری طراحی شود که عمق فلسفی و علمی داشته باشد. عرض تحول نیز بدان معنا است که هر حوزه‌ای همچنان که به عمق محتوا می‌پردازد به صورت هم عرض به حوزه‌های دیگر تربیت و یادگیری نیز توجه نشان بدهد و نسبت خود را با ساحت‌ها بررسی کند و این یک نگاه پهنانگرانه است.

ملکی با اشاره به وجه سوم اقدامات تحولی گفت: هندسه‌ی تحول این است که کل برنامه‌های درسی به لحاظ برنامه‌های درسی یک حوزه و یا یک دوره باید تابع یک نقشه‌ی واحد باشد.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌شناسی‌اش از روند اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های برنامه‌ریزی درسی و دفاتر مربوطه، گفت: سهل انگاری، شوراگریزی، از هم گریزی و گسستگی از اسناد بالا دستی، چهار آسیبی است که برنامه‌ریزان درسی باید به آن توجه کنند تا دچار رکود و انحطاط و گرایش به کار فردی نشوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد حقیقت تحول به خرد جمعی باز می‌گردد و فعالیت شوراها بسیار مهم است و باید مستمر باشد.

وی از مدیران خواست که ضمن توجه به جنبه‌ی اعتقادی اقدامات تحولی با آرمان‌های انقلاب اسلامی تلاش کنند تا شایستگی‌های دیرینه‌ی سازمان با این اقدامات احیا شود.

در ادامه ۱۳ سؤال اساس در فرآیند تحول با اعضای شورا طرح شد و هر یک از اعضا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های تحولی حوزه‌ی خود به برخی اقدامات اشاره کردند.

در این جلسه محمدابراهیم محمدی و سعید بدیعی مدیرکل و معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گزارشی را از آخرین اقدامات شبکه‌ی ملی رشد، موضوع محتوای واقعیت افزوده، تولید کتاب‌های الکترونیک و مجلات رشد ارائه کردند. افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز با ارائه گزارشی آماری تغییرات در این رشته‌ها و آخرین اقدامات این حوزه را تشریح کرد.

در ادامه علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری با اشاره به وضعیت تولید محتواهای برنامه‌های درسی و بسته‌های تحولی گفت: وضعیت پیشرفت تولید محتوا در گروه‌های درسی خوب است و تمام مؤلفه‌های برنامه‌ریزی اعم از رویکرد، تحلیل، اهداف در حال انجام است و گزارش دقیق پیشرفت در جلسه‌ی آتی شورا ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع QR code خوان شدن کتاب‌ها گفت: این اقدام باید به صورت مشارکت بین دو معاونت سازمان پیش برود و تاکنون نیز اقداماتی صورت گرفته البته لازم است از منابع موجود در شبکه‌ی رشد و سایر بخش‌ها ارزیابی و پایش انجام شود تا QR code مناسب با مطالب درسی در کتاب‌ها اضافه شود.

در ادامه محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش نمونه‌ای از طراحی QR code‌های انجام شده در کتاب‌های درسی را به اعضای شورا ارائه کرد و از آخرین اقدامات این معاونت در تسهیل امکانات مجازی سازمان در برگزاری جلسات در شرایط کرونایی سخن گفت.

در این جلسه کوروش امیری نیا، عبداله اسدی، روح اله رضا علی، حسن آقابابایی، معصومه نجفی پازوکی، صدیقه حسن زاده نیز حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308751

ثبت نظر

-