تولید و خرید واکسن کرونا با جدیت دنبال می‌شود

  • کد خبر : 308672
  • 16 آذر 1399 - 9:09
تولید و خرید واکسن کرونا با جدیت دنبال می‌شود

مسعود سلیمانی دودران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش نیوز اظهار داشت: در شرایط فعلی هم باید به دنبال تولید واکسن کرونا در داخل باشیم و هم به خرید آن از خارج کشور فکر می کنیم تا واکسن مورد نیاز کشور تامین شود.

وی ادامه داد: کمیته ملی واکسن کووید – ۱۹ از ابتدای سال جاری هر دو مسیر تامین واکسن اعم از خرید از مجموعه کووکس وابسته به سازمان جهانی بهداشت و سایر فروشندگان معتبر بین المللی و تولید داخل را به صورت همزمان دنبال می کند.

سلیمانی ادامه داد: بررسی برای مجموعه هایی که امکان خرید از آنها وجود دارد و حمایت از تیم های تحقیقاتی که روی واکسن کار می کنند، از جمله موارد دستور کار این کمیته است.

محققان ایرانی توان تولید واکسن کرونا را دارند

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا از توان، امکانات و تجهیزات لازم برای ساخت واکسن کرونا در کشور برخوردار هستیم، گفت: محققان ما توان تولید واکسن کرونا را دارند و تا به حال هم چند مورد آزمایشی آن را در کشور ساخته اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور از مجموعه هایی هستند که بخش عمده ای از واکسن های مورد نیاز کشور را تولید می کنند، به عبارتی دانش تولید واکسن در مقیاس صنعتی در کشور وجود دارد. تاکنون واکسن های متعددی در داخل کشور ساخته شده و در حال استفاده آنها هستیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه محققان ما از توان علمی کافی برای ساخت واکسن کرونا بر اساس پلتفرم های موجود برخوردار هستند، گفت: محققان ما حتی توانایی ساخت واکسنی مانند مدرنا و بایون تک را به صورت آزمایشگاهی دارند اما تولید در مقیاس صنعتی مقوله دیگری است و الزامات و دانشی فراتر از فقط ساخت واکسن را می طلبد.

عضو کمیته ملی واکسن کووید – ۱۹ بیان داشت: در شرف ورود به مرحله انسانی واکسن کرونا هستیم. در یکی دو هفته آینده یکی از تیم‌های تحقیقاتی که موفق به اخذ مجوز کمیته کشوری اخلاق در پژوهش شده است، مرحله انسانی واکسن کرونا را آغاز می کند و تیم دوم هم با کمی تاخیر وارد این مرحله خواهد شد. به عبارتی به زودی ۲ تیم مطالعات انسانی خود را آغاز می کنند.

وی ادامه داد: تعدادی از تیم های تحقیقاتی ما تقریبا به انتهای مرحله حیوانی واکسن کرونا رسیدند و در شرایطی هستیم که می توانند فعالیت خود را در مرحله انسانی ادامه دهند.

سلیمانی انتقال از مرحله آزمایشات حیوانی به انسانی را یک پله بزرگ در تولید واکسن کرونا اعلام کرد و بیان داشت: محققان ایرانی ما موفق به گذراندن این مرحله بزرگ شده اند.

به گزارش نیوز، چندی پیش کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دریافت کد اخلاق در پژوهش توسط اولین واکسن ایرانی کرونا خبر داد و در حساب توییتر خود نوشت: اولین واکسن ایرانی کووید ۱۹ موفق به اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش شد.

وی اعلام کرد که این طرح پژوهشی با عنوان کارآزمایی بالینی بررسی بی خطری و ایمونوژنیسیتی واکسن غیرفعال کووید ۱۹ در جمعیت سالم برای مطالعه فاز یک، کد اخلاق گرفته است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در همین رابطه گفته است: یکی از شرکت‌های تولید واکسن کرونا در کشور مجوز مطالعه فاز انسانی را گرفته و اگر این مسیر را با موفقیت دنبال کنیم، در بهار آینده به عنوان یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا در منطقه معرفی می‌شویم و نیازهای مردم را برآورده می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308672

برچسب ها

ثبت نظر

-