وحشت «سلمان و محمد» و چرخش تاکتیکی عربستان

  • کد خبر : 308636
  • 16 آذر 1399 - 8:48
وحشت «سلمان و محمد» و چرخش تاکتیکی عربستان

هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ – ۰۸:۴۴

سلمان و محمد

تهران (پانا) – یک کارشناس مسائل خاورمیانه اهداف تلاش کشور عربستان سعودی از رفع اختلاف و برقراری روابط این کشور با دولت‌های قطر و ترکیه را تشریح کرد.

حسین هانی‌زاده درباره تحرکات اخیر عربستان سعودی در منطقه و اقدام اخیر عربستان سعودی طی روزهای اخیر برای نزدیک شدن به کشورهای قطر و ترکیه و رفع اختلافات خود با این کشورها، به پانا گفت: «درباره عربستان سعودی مخصوصا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به شدت نگران خروج دونالد ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید و آغاز ریاست‌جمهوری وی است؛ به دلیل پرونده‌های سنگینی که محمد بن سلمان دارد. جو بایدن یک نگاه کاملا منفی نسبت به حاکمیت عربستان مخصوصا سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان دارد و این احتمال وجود دارد که جو بایدن با ورود به کاخ سفید پرونده‌هایی از جمله پرداخت باج ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مساله قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار برجسته سعودی، جنگ ۵ساله عربستان علیه مردم یمن و همچنین اختلاف عربستان با قطر را بگشاید. حتی دادگاه فدرال آمریکا نیز ممکن است محمد بن سلمان را برای محاکمه در رابطه با قتل جمال خاشقچی به آمریکا فرابخواند و حتی وی را دستگیر کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «عربستان سعودی خود را برای یک دوره مهم چالشی بین عربستان و آمریکا آماده می‌کند و به همین دلیل سعی می‌کند حاشیه امنی در منطقه برای خود ایجاد کند. مساله حل اختلافات قطر و عربستان و اختلافات عربستان با ترکیه، بخشی از تاکتیک عربستان برای خروج از این مرحله است. بنابراین عربستان از کوشنر، داماد دونالد ترامپ درخواست کرده که بین قطر و عربستان و بین قطر با امارات و بحرین، میانجی‌گیری کند. البته قطر با هوشمندی کامل تلاش می‌کند که اختلافات را کاهش دهد اما این به معنای آن نیست که قطر خیلی مشتاق ارتباط با عربستان است، به این دلیل که به خوبی می‌داند که عربستان اکنون سعی می‌کند به صورت تاکتیکی سیاست‌های خود را اعمال کند و از ایجاد تنش بین عربستان و همسایگان خود و بین عربستان و ترکیه بکاهد. به همین دلیل عربستان در آستانه ورود به یک چالش جدید است، ضمن اینکه جو بایدن به شدت دنبال این است که محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان را جانشین محمد بن سلمان کند و این یک چالش جدی در حاکمیت فعلی عربستان است. اگر محمد بن نایف که رابطه نزدیکی با حزب دموکرات دارد، جانشین محمد بن سلمان شود، به معنای تغییر جدی سیاست‌های عربستان خواهد بود. این کشور همچنین اکنون به فکر آن است که جنگ یمن را آبرومندانه پایان دهد. عربستان شاهد یک تغییر دراماتیک بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «جو بایدن و مخصوصا حزب دموکرات دنبال این هستند که پرونده‌های سابق علیه محمد به سلمان را، بگشایند. حتی مساله انفجار ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که عوامل رژیم عربستان آن را انجام دادند، آن هم بازگشایی خواهد شد و لذا محمد بن سلمان اکنون از ورود جو بایدن به کاخ سفید وحشت کرده است. حتی عربستان به صورت تاکتیکی تلاش می‌کند که مناسبات خود را به سطح قابل قبولی با تهران برساند. لذا به نظر می‌رسد عربستان به این نتیجه رسیده است که جو بایدن، برنامه‌های سنگینی برای محمد بن سلمان دارد و به همین دلیل است که محمد بن سلمان در صدد تغییر سیاست‌های تهاجمی خود است و سعی می‌کند حداقل در محیط اطراف خود، آرامشی ایجاد کند تا بتواند تهاجمات احتمالی جو بایدن را کاهش دهد.»

حسین هانی‌زاده در ارتباط با واکنش‌های مثبت ایران به اتفاقات خلیج فارس و رفع اختلاف قطر و عربستان با میانجی‌گیری کویت، گفت: «واکنش ایران، دیپلماتیک است. برقراری رابطه بین قطر و عربستان و کاهش تنش‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به نفع ایران نیست. به هر حال وجود تضاد میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، کاملا به لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفع ایران است اما اینکه قطر به عربستان نزدیک شود، این به آن معنا نیست که قطر فاصله خود را با تهران افزایش دهد و سعی کند سطح روابط خود را با تهران کاهش دهد، بلکه قطر احساس می‌کند که عربستان سعودی به صورت تاکتیکی در حال عمل کردن است و هیچگاه رابطه خود را با تهران کاهش نخواهد داد.»

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در پایان گفت: «عربستان سعودی تلاش می‌کند با همه کشورهای منطقه رابطه خود را متعادل کند. اختلاف بین ترکیه و عربستان بر سر مسائل مختلف از جمله لیبی، موجب انزوای عربستان خواهد شد. عربستان برای خروج از انزوا به صورت تاکتیکی سعی می‌کند به ترکیه نزدیک شود. یکی از مسائل مهمی که موجب شده عربستان تلاش کند رابطه خود را با ترکیه تقویت کند، پرونده قتل جمال خاشقچی است، زیرا اکنون حزب دموکرات به شدت دنبال این است که مدارکی را تهیه کند که جمال خاشقچی در ترکیه و از سوی عربستان به قتل رسیده است و اگر ترکیه این مدارک را در اختیار حزب دموکرات قرار دهد، قطعا محکومیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تشدید خواهد شد و به همین خاطر عربستان تمایل دارد حتی با دادن باج مالی به ترکیه، در ارائه اسناد مربوط به قتل جمال خاشقچی از سوی ترکیه به آمریکا کارشنکنی کند و به اصطلاح ترکیه را خریداری کند تا نتواند مدارک و اسناد را به آمریکا تحویل دهد.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308636

ثبت نظر

-