شناسایی ذرات جدید در بیماران مبتلا به عفونت خون

  • کد خبر : 308623
  • 16 آذر 1399 - 8:36
شناسایی ذرات جدید در بیماران مبتلا به عفونت خون

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس، این ذرات که با عنوان ساختارهای بلند مشتق شده از نوتروفیل (ENDS) شناخته می‌شوند، از سلول‌های ایمنی جدا شده و هنگام حرکت در بدن، تغییر شکل می‌دهند. این ساختارها طبیعی نیستند و در بدن انسان‌ها و موش‌های سالم وجود ندارند، اما هنگام عفونت، میزان قابل توجهی از این ساختارها در بدن یافت می‌شوند.

به اعتقاد محققان انیستیتو ایمونولوژی لاهویا واقع در آمریکا این ساختارها در سایر بیماری‌های التهابی نیز قابل مشاهده است.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت واکنش شدید نشان می‌دهد، مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی در بدن آزاد می‌شود. این ترکیبات شیمیایی ممکن است به جای مقابله با عفونت، موجب آسیب اندام‌ها شود. این آسیب‌ها به کاهش خطرناک فشار خون و بی‌نظمی در متابولیسم سلول‌ها و در نهایت شوک سپتیک منجر می‌شود. نرخ مرگ ناشی از شوک سپسیس حدود ۳۰ درصد است.

این محققان می گویند با وجود این که در حال حاضر تشخیص ساختارهای بلند مشتق شده از نوتروفیل با استفاده از آزمایش های بالینی متداول امکان‌پذیر نیست، روزی می‌توان از این ذرات به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص زودهنگام عفونت بهره گرفت.

نتایج این تحقیقات اطلاعات جدیدی را در رابطه با نحوه تکامل سیستم ایمنی بدن به دست می‌دهد و محققان درتلاشند تا فرایند و دلایل شکل‌گیری ساختارهای بلند مشتق شده از نوتروفیل را شناسایی کنند.

عفونت خون یا سپسیس، قاتل شماره یک بیماران بستری در بیمارستان است و باید به محض مشاهده درمان آغاز شود. عفونت خون که گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می‌شود، یک واکنش ایمنی خطرناک و جدی است که بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مبارزه با عفونت بوجود می‌آید و می‌تواند به مرگ بینجامد.

التهاب ناشی از عفونت خون سبب سوراخ شدن عروق و تولید لخته می‌شود. در نتیجه، جریان خون کافی به اندام ‌های بدن نمی‌رسد و اندام ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می‌شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که قلب ضعیف شده و دچار شوک سپتیک می‌شود. در این حالت کبد، کلیه، ریه و اندام‌های حیاتی دیگر دچار نارسایی می‌شوند.

شایع‌ترین علت سپسیس، یک عفونت باکتریایی موجود در خون است. اگر سیستم ایمنی موفق به نابودی باکتری نشود، سبب عفونت می‌شود. باکتری سپسیس می‌تواند از هر نقطه‌ای، حتی یک خراش کوچک روی زانو، وارد بدن شود.

محققان بر این باورند که سپسیس می‌تواند بر اثر عفونت‌های دیگری از قبیل آپاندیسیت، ذات الریه، عفونت دستگاه ادراری، مننژیت و عفونت کلیه ناشی شود. گاهی علت سپسیس با استئومیلیت یا عفونت استخوان همراه است. گاهی این عفونت ناشی از نوعی قارچ است.

همه افراد، به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سالمندان، نوزادان و کودکان در معرض این عفونت قرار دارند. متاسفانه به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، این عفونت رو به روز در حال افزایش است. مطالعات نشان می‌دهد از هر پنج بیمار مبتلا به سپسیس، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Experimental Medicine  منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308623

برچسب ها

ثبت نظر

-