در بهترین شرایط تولید گوشت قرمز در کشور هستیم/ جهش قیمت‌ها برای ما عجیب است/ تغییر رویکرد در صورت آغاز صادرات

  • کد خبر : 308478
  • 16 آذر 1399 - 6:06
در بهترین شرایط تولید گوشت قرمز در کشور هستیم/ جهش قیمت‌ها برای ما عجیب است/ تغییر رویکرد در صورت آغاز صادرات

در بهترین شرایط تولید گوشت قرمز در کشور هستیم/ جهش قیمت‌ها برای ما عجیب است/ تغییر رویکرد در صورت آغاز صادرات

رییس شورای تامین دام کشور گفت: تا پایان پاییز ۱۲ میلیون راس به جمعیت دام سبک افزوده می شود و جمعیت دام سنگین نیز به ۷۵ هزار راس نزدیک می شود که نشان دهنده تولید بسیار مناسب گوشت قرمز در کشور است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه در بهترین شرایط تولید گوشت قرمز در کشور هستیم٬ افزود: در بخش پروابندی تولید به سطحی رسیده است که علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات نیز  فراهم است.


وی یادآور شد: تا چندی پیش برای تامین نیاز گوشت قرمز، واردات به شکل های مختلف مانند دام زنده، گوشت تازه یا منجمد انجام می‌شد، اما اکنون نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه مازاد تولید نیز داریم.


به گفته پوریان؛ تولید مناسب موجب شده ذخایر بسیار خوبی نیز توسط بخش دولتی و بخش خصوصی انجام شود‌.


وی دلیل بهبود شرایط تولید گوشت قرمز در کشور را خودداری دولت از تصمیمات متعدد و یکشنبه و اجرای طرح خرید حمایتی توسط شرکت پشتیبانی برشمرد.


پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده سبک از دامدار را ۴۵ هزار تومان و دام سنگین را ۳۵ هزار تومان عنوان کرد.


وی در پاسخ به چرایی بالا بودن قیمت گوشت قرمز در بازار به رغم تولید و ذخایر مناسب گفت: جهش قیمت رو به جلوی گوشت قرمز برای ما نیز عجیب و چرایی آن نامشخص است.


پوریان تصریح کرد: به نظر می‌رسد دلایل افزایش قیمت برای گوشت قرمز ٬ مرغ و هر کالای کشاورزی دیگر را باید در نابسامانی بازار جستجو کرد که متولی آن وزارت صمت است.


وی اظهار کرد: فقط در میادین عرضه دام زنده چوبدارها ۴ تا ۵ هزار تومان به قیمت هر کیلوگرم دام به مصرف کننده اضافه می کنند.


پوریان با اشاره به رشد قابل توجه جمعیت دامی کشور اظهار کرد: تا پایان پاییز ۱۲ میلیون راس دیگر به جمعیت دام سبک کشور افزوده و جمعیت دام سنگین به مرز ۷۵ هزار راس نزدیک می‌شود٬ با این میزان تولید داشتن بازار با ثابت با قیمت های مناسب انتظار درستی است، اما در عمل شاهد بازار پر نوسان و قیمت هاب غیر منطقی هستیم.


رییس شورای تامین دام کشور از ارائه طرح صادرات دام با رویکرد جدید به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در صورت موافقت با این طرح با آزاد شدن صادرات  رویکردها تغییر خواهد کرد و به جای صدور دام زنده گوشت بسته بندی شده از کشور خارج می شود.


پوریان نتیجه این تغییر رویکرد را ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور عنوان کرد.


وی افزود: با تغییر رویکرد در صادرات تنها در بخش آلایش‌ها باقی می‌توان اشتغال‌زایی ایجاد و بازارهای تازه‌ای تعرف کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308478

ثبت نظر

-