۴۰ درصد درآمد حاصل از گردشگری دنیا به گردشگری حلال اختصاص دارد

  • کد خبر : 307954
  • 15 آذر 1399 - 20:16
۴۰ درصد درآمد حاصل از گردشگری دنیا به گردشگری حلال اختصاص دارد

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۰

ملک زاده

تهران (پانا) – صنعت گردشگری حلال در یک دهه اخیر در دنیا رشد چشمگیری داشته است، در حال حاضر برابر آمارهای جهانی ۴۰ درصد درآمد حاصل از گردشگری دنیا به گردشگری حلال اختصاص دارد. 

محمد شریف ملک زاده، پدر علم نوین گردشگری جهان با بیان اینکه گواهی کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت سازمان بین المللی سیتی وان در آذربایجان، بحرین، چین، آلمان، مصر، اتحادیه اروپا، اسپانیا، فرانسه، انگلستان، گرجستان، یونان، هندوستان، ایتالیا، کره جنوبی، سازمان مالکیت معنوی اتحادیه آفریقا، عمان، روسیه، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، تونس، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، ازبکستان معتبر و نماد اصلی جهانی کالا و خدمات ایرانی – اسلامی است.
محمد شریف ملک زاده رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از موزه بومیان کیش، با اشاره به اینکه سازمان جهانی گردشگری حلال GHTO تنها سازمانی است که با رعایت استاندارها در زمینه سلامت، اصالت، کیفیت و حلیت در تمام حوزه های مختلف کالا و خدمات به گردشگران فعالیت می کند، به برگزاری نخستین همایش تخصصی روسای دانشگاه های عضو IAUP در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی با روسای دانشگاه های منطقه آزاد کیش به صورت آنلاین اشاره کرد و افزود: با دیدگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، دفتر منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه را در کیش راه اندازی کردیم.
وی با بیان اینکه در گردشگری حلال تنها به بحث حلیت پرداخته نمی شود بلکه اصالت، کیفیت و سلامت نیز مد نظر است افزود: ما تنها سازمانی هستیم که می توانیم استاندارد جهانی گردشگری حلال را در تمامی بخش های کالا و خدمات صادر کنیم. این استاندارد در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، کشورهای آسیا و خاورمیانه و حتی کشورهای آمریکای لاتین و کانادا ثبت شده و دارای اعتبار است.
رئیس سازمان جهانی گردشگری حلال (GHTO ) با اشاره به اینکه شعار این سازمان « یک جهان ، یک حلال »است و شعبات بسیاری در سرتاسر جهان دارد تصریح کرد: تمام مسلمانان دنیا این نشان را قبول کرده اند و بسیاری از بزرگان از علمای اسلام تا اهل سنت و رئیس جمهور سابق اکوادور نیز در شورای عالی این سازمان عضو هستند.
وی با تاکید بر اینکه در دوران ریاست خود در میراث فرهنگی تلاش کردم تا ادبیات گردشگری را تغییر داده و ضلع دیگری به سه عنصر انسان، زمان و مکان در گردشگری اضافه کنم افزود: تئوری جدیدی که به نام MFT ارائه و به نام اینجانب ثبت شد و مورد توجه نیز قرار گرفت؛ افزودن یک ضلع دیگر به سه ضلع یاد شده بود با عنوان ارتقاء روح و روان در گردشگری که برای گردشگران بسیار اهمیت دارد. اگر چه به عنوان یک بخش ملموس در گردشگری تظاهر ندارد اما دست یابی به آرامش و احساس نشاط و ارتقاء کیفیت روانی از مواردی است که دیگر زوایای گردشگری به آن وابسته است و باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان IAUP با تاکید بر اینکه باید برای گردشگران در اماکن گردشگری یک بسته کامل سفر ارائه کرد افزود: کیش دارای ظرفیت های بسیاری است که دیده نشده است مانند خانه بومیان کیش که متاسفانه به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است.
وی ادامه داد: برای اینکه یک بسته سفر کامل ارائه کنیم باید اماکن تاریخی در بسته های سفر قرار داده شوند و به محض ورود به مکانی مانند کیش، شاهد تبلیغات این امکان باشیم در حالیکه در تمام شهر هم برای معرفی مکانی با این پیشینه تاریخی کهن هیچگونه معرفی و تبلیغاتی دیده نمی شود. باید فراموش نکنیم که امروزه بسیاری از گردشگران داخلی و به ویژه گردشگران خارجی در سفر خود به مکان های تاریخی و بازدید از آن ها اهمیت می دهند و این اماکن یکی از جاذبه های گردشگری است.
ملک زاده با تاکید بر اهمیت ثبت ملی خانه بومیان کیش افزود: اگر خانه بومیان کیش به عنوان یک اثر ملی ثبت شود می تواند از مزایا و کمک های دولتی برای نگهداری و مرمت و توسعه استفاده کند زیرا نگهداری و مرمت چنین مکان ها و آثاری از هزینه های بالایی برخوردار است که با هزینه شخصی امکان پذیر نیست.
وی با تقدیر از محمد جاسم پور مدیرخانه بومیان کیش افزود: اینکه این محل به همان سبک و سیاق گذشته نگهداری و حفظ شده است یک از نکات مثبتی است که باید از مدیرخانه بومیان تقدیر کرد.

وی همچنین گفت، پس از استقبال مجامع بین المللی، اساتید دانشگاهها و پژوهشگران عضو اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه IAUP و اعضای وابسته UNWTO از ثبت اختراع اینجانب بعنوان مدیریت و کنترل کیفیت تورها با علائق ویژه که لقب پدر علم نوین مدیریت گردشگری را کسب کردم، موضوع راه اندازی سازمان جهانی گردشگری حلال (GHTO) هم مورد توجه قرار گرفته است.

پروفسور محمد شریف ملک زاده در این رابطه به خبرنگار ما گفت: ثبت سازمان جهانی گردشگری حلال اقدامی موثر در مسیر توسعه صنعت گردشگری است که در تمام ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۱۷ کشور عضو اتحادیه آفریقا، ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC)، آمریکای لاتین، آسیا و …به صورت انحصاری ثبت شده است و به عنوان تنها سازمان بین المللی و انحصاری گردشگری می تواند در زمینه گردشگری حلال گواهینامه صادر کند.
پدر علم نوین گردشگری و نظریه پرداز تئوری MFT با بیان اینکه تاسیس سازمان جهانی گردشگری حلال در لندن و ثبت تمام شاخه های مربوط به صنعت گردشگری در سازمان بین المللی مالکیت معنوی WIPO در ژنو، افزود: در حال حاضر امکان صدور گواهینامه گردشگری حلال برای ۲۳ شاخه شامل هتلها، رستورانها، کافی شاپها، انواع حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی، ریلی و فرودگاه ها، فروشگاه ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، غذا و نوشیدنی، مواد دارویی، کشتارگاه ها، بانکداری، بیمه، فن آوری اطلاعات IT و …. وجود دارد و از طرف دیگر با در اختیار داشتن بزرگترین متخصصان و نمایندگی های مختلف در سراسر جهان توانایی ارائه خدمات گسترده ای فراهم است.
ایشان با تاکید بر اینکه اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان IAUP این سازمان را به عنوان تنها سازمان آموزشی و پژوهشی در بخش گردشگری پذیرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر اساتید بزرگ جهان می توانند با این سازمان همکاری داشته باشند و سازمان جهانی جهانگردی UNWTO هم استاندارد گردشگری حلال را مختص این سازمان دانسته و اعلام کرده است این سازمان از استانداردهای بین المللی برخوردار بوده و براساس پژوهش های سال های گذشته، کیفیت را به عنوان یکی از مقوله های ارائه خدمات بهبود بخشیده است.

پروفسور ملک زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر که کرونا در جهان شیوع پیدا کرده و مقوله سلامت اهمیت بیشتری یافته است، افزود: در سال های گذشته این سازمان روی مقوله استانداردسازی سلامت و بهداشت کالاها، پژوهش های گسترده ای انجام داده و حتی روی استاندارد سلامت و کیفیت اجسام جامد نیز کار کرده است‌. برای نمونه صندلی که در وسایل نقلیه در اختیار مسافران قرار می گیرد یا تخت های هتل ها و مراکز اقامتی باید تاییدیه و گواهینامه بین المللی سلامت داشته باشد، زیرا در حال حاضر بیماری های ناشناخته ای زیادی در جهان در حال بروز است و سازمانی می تواند سلامت مسافران را تضمین کند که تمام بخشها را در سلامت و ارتقای روح و روان انسان ها مد نظر قرار دهد. از این رو سازمان جهانی بهداشت و سازمان ایزو در ماموریت خود در بحث گردشگری و تضمین سلامت و کیفیت به خوبی عمل نکرده اند. به همین دلیل با افول و ضرر هنگفتی در صنعت گردشگری مواجه هستیم.

خدمات گردشگری حلال به گردشگران مسلمان تضمین یک اقامت آسوده و مطمئن را در مدت سفرشان بر اساس معیار های اعتقادی ( که اصطلاحاً به آن حلال توریسم می گویند ) ارائه میکند. هتل ها و اقامتگاه ها، رستوران ها و فست فود ها، ارائه خدمات برای مراسم عبادی و راهنمایان خاص از جمله سرویس های گردشگری حلال برای گردشگران است. امروزه گردشگران مسلمان قبل از سفر به راهنمای کشورها مراجعه می کنند تا از یک اقامت مطمئن شوند. لذا بنگاه های اقتصادی برای جلب گردشگران باید مرکز خود را به نشان حلال مزین کنند.
سازمان جهانی گردشگری حلال، سازمانی مستقل و انحصاری و غیر دولتی است که تنها صادر کننده گواهینامه گردشگری حلال در جهان است. سازمان بین المللی سیتی وان (SITI1) با مشارکت یکی از مجموعه های بزرگ و معتبر فناوری اطلاعات جهان نسبت به تاسیس سازمان جهانی گردشگری حلال (GHTO) در سال ۲۰۱۹ با ایجاد دفتری در لندن و ثبت آن در Company House انگلستان اقدام کرد.
این سازمان، عضو وابسته سازمان جهانی جهانگردی UNWTO وابسته به سازمان ملل است و برای اولین بار در جهان توانسته است استاندارد گردشگری حلال را در سازمان بین المللی مالکیت معنوی (WIPO) به شماره ۱۳۰۵۲۱۲ در ژنو سوئیس به ثبت برساند که بر پایه اصول کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت، خدمات و محصولات را در ۲۳ شاخه کد گذاری می‌کند و با صدور گواهینامه اختصاصی گردشگری حلال اعتبار می‌بخشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=307954

برچسب ها

ثبت نظر

-