۱۵ آذر ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

  • کد خبر : 307815
  • 15 آذر 1399 - 18:23
۱۵ آذر ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

از امروز  ۱۵ آذرماه شرایط کاری و فعالیت های روزمره زندگی در مناطق نارنجی کمی سهل‌تر می شود، برخی مشاغل بجز مشاغل گروه ۳ و ۴ اجازه بازگشایی می یابند اما از آنجا که یکی از علل همه گیری کرونا برگزاری جشن ها، ختم ها و دورهمی های خانوادگی است، طرح محدودیت تردد شبانه همچنان ادامه می یابد.

 رنگ برخی شهرها از جمله تهران بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ۱۵ آذر از قرمز به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داده است.

میزان محدودیت ها در شهرهایی که مانند تهران از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده اند، کاهش یافته، برخی مشاغل مانند پاساژها، فروشگاههای بزرگ، فروشگاههای لباس، اسباب بازی، مراکز خرید و فروش خودرو و املاک، قنادی ها و بستنی فروشی ها بازگشایی می شوند اما تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح از این پس نه تنها در شهرهای قرمز بلکه در شهرهای نارنجی هم ممنوع است.

نگاهی به محدودیت ها و موقعیت کرونایی استان ها

پیگیری خبری نیوز از تازه‌ترین وضعیت محدودیت های کرونایی استان‌ها حاکی از این است که اعمال محدودیت‌های کرونایی جدی‌تر در تهران طی دو هفته نخست آذرماه با هدف به حداقل رساندن «تجمع‌ها» و «ترددها»، موجب بهبود وضعیت و تغییر سطح هشدار تهران از قرمز به نارنجی شد و بر همین اساس قید و بندهای کرونایی در بیشتر مناطق استان از امروز، ۱۵ آذرماه کمی کاهش می‌یابد.

تهران از امروز تا ۲۱ آذرماه دوسوم کانیوزن در مشاغل ضروری و ۵۰ درصد آنان در سایر بخش‌ها و ادارات دولتی، غیردولتی و خصوصی سر کار می‌روند و برخی اصناف، پاساژها و رستوران‌ها هم از تعطیلی یا محدودیت رهایی می‌یابد.

از چهار محال و بختیاری نیز خبر رسیده که مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح جامع محدودیت‌های کرونا که از ابتدای آذر ماه آغاز شده است ،اعمال محدودیت‌های شهرستان‌های استان را به مدت یک هفته دیگر تمدید و اعلام کرد.

وی افزود: این محدودیت‌ها در ۲ شهرستان کیار و سامان که در وضعیت قرمز قرار دارند، از شدت بیشتری برخوردار است به شکلی که گروه‌های شغلی دسته ۲، سه و چهار در این شهرستان‌ها تعطیل شده است. ادارات و نهادهای ارائه‌دهنده خدمات ضروری نیز در این ۲ شهرستان با ۵۰ درصد کانیوزن و سایر ادارات با یک سوم کانیوزن فعال هستند.

خبر دیگر اینکه هرمزگان به تست های تشخیص سریع کرونا مجهز شده است و رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تجهیز استان به تست های تشخیص سریع کرونا گفت: با تجهیز استان به این تست ها، از روز شنبه پانزدهم آذرماه تشخیص کرونا در هرمزگان در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام خواهد شد.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: این تست ها توسط متخصصان داخلی تولید شده و برای تسریع در روند بیماریابی به ویژه در بخش بیماران سرپایی و بیماران مشکوکی که به مراکز بهداشت مراجعه می کنند، استفاده می شود.

وی شمار بیماران بستری با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های هرمزگان را ۱۹۱ بیمار و تعداد بیماران قرنطینه خانگی را دو هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از مجموع بیماران بستری ۶۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۱۸ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

همچنین طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با همراهی مردم و اصناف خراسان جنوبی در حالی وارد سومین هفته اجرا شد که با اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای ۶ شهرستان این استان از وضعیت قرمز خارج شد.

براساس وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی که قبل از آغاز طرح جدید محدودیت‌ها، اعلام شده بود، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی بودند این در حالی است که طبق آخرین رنگ‌بندی که ۱۲ آذر ماه گزارش شد، به جز شهرستان طبس که در وضعیت قرمز است، ۱۰ شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند که این تغییر را باید نتیجه اثرگذاری اجرای طرح جدید محدودیت‌ها و همراهی خوب شهروندان با آن دانست.

در ایلام نیز در پی کاهش نسبی تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در استان برخی محدودیت ها کاهش و مشاغل گروه شغلی یک و ۲ از هفته جاری امکان فعالیت پیدا کردند.

عمده این کاهش محدودیت ها برای صنوف و ادارات بود که از امروز شنبه مشاغل گروه ۲ در مناطق قرمز و نارنجی مجاز به فعالیت هستند و ادارات نیز با ۷۵ درصد کانیوزن فعالیت کنند.

درهمین حال استاندار ایلام تاکید کرد که کاهش محدودیت ها و کاهش آمار مبتلایان و بستری ها به منظور کاهش خطر ویروس کرونا نیست و نباید موجب سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و مسوولان شود و آنها باید همچنان نکات بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.

در استان فارس نیز خبر رسیدکه هرچند اجرای ۲ هفته ای طرح جامع محدودیت های کرونایی در فارس برای بسیاری از مشاغل، مشکلات و تلخی هایی به همراه داشت اما شیرینی آن کاهش تعداد افراد بستری بود؛ کاهش شمار بستری مبتلایان را آمارهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشان می‌دهد.

براساس این طرح محدودیت هایی در حوزه تردد شبانه، تردد بین شهری و فعالیت گروه های شغلی و میزان حضور کانیوزن دستگاه های اجرایی استان اعمال شد که براساس مقایسه آماری این محدودیت ها در کاهش تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و مراکز درمانی تاثیرگذار بوده است.

همچنین تقویت تیم های نظارت و بازرسی بر روند اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی به کاهش مبتلایان به کرونا در فارس منجر شده است.

خبر دیگر اینکه آمارها کاهش فوتی‌ها و بستری‌های مربوط به کرونا در طول ۲ هفته اجرای طرح محدودیت‌ها، در کرمانشاه را نشان می‌دهد به طوریکه براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمار مبتلایان در طول ۲۴ ساعت در استان به زیر ۱۰۰ نفر رسیده در حالیکه این آمار تا ۲۰۰ نفر هم افزایش یافته بود.

مسوولان استان کرمانشاه به استناد آمار و ارقام اجرای طرح محدودیت های ۲ هفته ای در استان را موفقیت آمیز می‌دانند و معتقدند این محدودیت ها به کاهش چرخه انتقال ویروس کمک کرده و آمار بستری‌ها و فوتی ها را نیز کاهش داده است.

نکته دیگر در این ارتباط خروج بسیاری از شهرستان های استان از وضعیت قرمز و ورود به وضعیت نارنجی است که محدودیت های ۲ هفته در این تبدیل وضعیت موثر بوده است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با فوت ۱۱ کرمانشاهی دیگر در شبانه روز گذشته در اثر ابتلای قطعی به ویروس کرونا، شمار فوتی‌های استان به هزار و ۳۰۵ نفر رسید.

همچنین بازگشت استان کردستان از وضعیت قرمز به سطح نارنجی از نظر ابتلا به ویروس کرونا نشانه همکاری و مشارکت خوب مردم در اجرای طرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی است.

محمدابراهیم زارعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اظهار داشت: در ابتدای آغاز اجرای طرح محدویت‌های کرونایی (اول آذر) چهار شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار داشتند که در نتیجه اعمال شدید ممنوعیت‌های ۲ هفته‌ای این طرح هم اکنون کل شهرستان‌های استان به وضعیت نارنجی بازگشته‌اند.

امروز استاندار همدان بر تداوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: با وجود تغییر وضعیت کرونایی استان از قرمز به نارنجی اما همچنان باید به نکات بهداشتی توجه کرد.

 سید سعید شاهرخی افزود: طبق اعلام ستاد ملی مقابله کرونا این طرح به خوبی در همدان اجرا شد به گونه ای که روند بستری، مبتلایان و متوفیان کرونا در این استان کاهشی است.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، گرمی، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی و نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.  با وضعیت قرمز شیوع کرونا در این استان و با فوت ۹ نفر دیگر، شمار جان باختگان کرونا در استان اردبیل به ۱۱۰۰ نفر رسیده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم در خبری اعلام کرد مطابق شیوه‌نامه‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا اجرای برنامه منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در شهرستان های اراک و ساوه برقرار است و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

بهروز اکرمی افزود: با توجه به مصوبه جدید ستاد ملی کرونا شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر که در فهرست مناطق با وضعیت نارنجی کووید ۱۹ هستند مشمول منع تردد شبانه کرونا می‌شوند و اراک و ساوه در استان مرکزی شرایط تبعیت از این مصوبه را دارند.

در قصر شیرین نیز مسافرانی که از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان وارد کشور می‌شوند، در بدو ورود به مرز از طریق قرنطینه‌های بهداشتی مستقر در این مرزهای بین المللی در زمینه ابتلا به ویروس کرونا غربالگری می‌شوند.

 با استفاده از کیت های تشخیصی کرونا مسافرانی که دارای علایم بیماری های ویروسی باشند در زمینه بیماری کووید ۱۹ پایش می شوند.

در گزارش ارائه شده در ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا از وضعیت استانهای کشور پس از اعمال محدودیت های کرونایی ، وضعیت استان سمنان با ثبات و راضی کننده عنوان شد و هم اینک به جز شهرستان‌میامی که در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، سایر شهرستانهای استان نارنجی هستند و محدودیت های اعمال شده نیز با توجه به تغییر رنگ در شهرستانهای استان ، قدری کاهش یافت .

به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اجرا و اعمال دقیق محدودیت‌های کرونایی و همراهی موثر اقشار مختلف مردم، آمار بستری و ورودی بیمارستان‌های شهرستان در ۲ هفته اخیر حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

قدرت الله ولدی افزود: همراهی مطلوب و قابل تقدیر اقشار مختلف مردم و تلاش شبانه روزی کادر در روزهای اخیر منجر به تغییر شرایط شهرستان ملایر از وضعیت قرمز به نارنجی شد.

همچنین ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  اعلام کرد در حال حاضر ۱۴۱ فرد مبتلا به ویروس کرونا به دلیل شرایط حاد بیماری کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیماستان های استان بستری هستند.  در شبانه روز گذشته، هشت مبتلا قطعی به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

 فرماندار گیلانغرب هم گفت: کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان که با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و همراهی مردم و اصناف حاصل شده، شکننده است و برای استمرار سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ همچنان نیازمند توجه جدی مردم به رعایت موازین و اصول بهداشتی هستیم.

کوروش محمودیان افزود: باتوجه به نظارت های مستمر و همکاری خوب مردم خوشبختانه آمار ورودی ها به بیمارستان و مراکز درمانی کاهش یافته اما این امر شکننده است و علاوه بر نیاز به مراقبت امیدواریم مردم همچنان خطر شیوع کرونا را جدی بگیرند تا شاهد برگشت به محدودیت های شدید نباشیم.

همچنین فرماندار سرخس گفته که روند افزایشی ابتلا به کرونا در این شهرستان طی هفته گذشته متوقف و ثابت مانده است. 

محمد رضا رجبی مقدم افزود: طی هفته گذشته به طور متوسط روزانه هشت مورد ابتلای جدید به کرونا در شهرستان سرخس ثبت شده بود که بدین ترتیب بر اساس اعلام وزارت بهداشت این شهرستان ۱۰۰ هزار نفری با این تعداد مبتلای روزانه از نظر وضعیت قرمز کرونا به حالت نارنجی تغییر وضعیت پیدا کرده است.

در مشهد نیز مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش حضوری در مدارس این استان به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ تا پایان هفته کنونی تعطیل است.

قاسمعلی خدابنده افزود: بر این اساس از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ آذر ماه جاری همانند دو هفته گذشته آموزش درسی به شکل غیرحضوری و از طریق آموزش از راه دور و آموزش مجازی و از طریق شبکه شاد برای دانش‌آموزان خواهد بود.

 رئیس اتاق اصناف شهرستان ورامین نیز در خبری تاکید کرد که در طول دو هفته اجرای طرح محدویت‌های کرونایی در شهرستان ورامین و با بررسی‌های صورت گرفته، ۹۵ درصد از صنوف ورامین این محدودیت‌ها را رعایت کردند.

سیدعباس میری افزود: بررسی‌های صورت گرفته در طول اجرای محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی از اول تا پانزدهم آذرماه نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از واحدهای صنفی شهرستان دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا را رعایت کرده و بر آن پایبند بودند.

پس از اعمال محدودیت های دو هفته ای ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت فراتر از قرمز بردسیر از توابع کرمان به وضعیت نارنجی رسیده و به گفته معاون فرماندار این شهرستان اعمال محدودیتهای کرونایی نتایج مثبت و امیدوار کننده ای به دنبال داشت.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.

 سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۵ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۱۹ هزار و ۷۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

گزارش های کرونایی استانها

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران نیوز در استانها در مواجهه با ویروس کرونا قرار بگیرید:

تجویزهای سخت اما شفابخش برای کرونا

گذر از سیاهی کرونا به روشنی سلامت؛ فقط با همکاری مردم

کرونا همچنان در کمین است، خطر نکنید

ضرب شست یزدی‌ها به کرونا

کرونا و تشدید انزوای خوشنویسی

موفقیت گام اول و ادامه محدودیت‌ها در خراسان جنوبی

بهانه‌هایی که ناخواسته به دست کرونا دادیم

راهی که هنوز مناسب نیست

وضعیت شکننده کرونایی قم؛ نارنجی با فوتی دو رقمی

روایت دلدادگی و پرواز یک معلم عاشق

خدمات برخط بیمه‌های چهارمحال و بختیاری در دروان کرونا

حکایت کرونا در لواسان با چاشنی حضور خوش‌نشین‌ها

کرونا و اصنافی که همراه نبودند

به گزارش نیوز، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=307815

برچسب ها

ثبت نظر

-