جبهه شرقی پل دختر کرج بر اثر بارندگی فرو ریخت

  • کد خبر : 307127
  • 15 آذر 1399 - 9:47
جبهه شرقی پل دختر کرج بر اثر بارندگی فرو ریخت

فریدون محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قدیمی‌ترین سازه در شهر کرج پل دختر (پل سلیمانیه یا پل شاه عباسی) نام دارد، این پل که به عنوان یک پل تاریخی در شرق کلان‌شهر کرج و در جنب قلعه صمصام قرار گرفته است، عصر امروز به علت بارندگی‌های اخیر جبهه شرقی پل فرو ریخت.

وی با اشاره به اینکه در پل دختر مصالحی مانند آجر، گچ نیم‌پز و سازه استفاده شده است، عنوان کرد: طی سالیان قدیم در دهه ۵۰، این پل محور تردد کرج به تهران بوده و خودروها از این پل عبور می‌کردند، بعد از آن مسدود می‌شود و تنها به عنوان محل عبور عابر پیاده استفاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز تصریح کرد: طی سالیان متمادی هر از چند گاهی به دلیل ایرادی که در پل وجود داشت، مرمت مقطعی توسط سازمان میراث فرهنگی البرز انجام شده است اما امروز جبهه شرقی پل قسمتی که محل عبور عابر پیاده است به یک‌باره نشست کرد.

چندین بار کار مرمت، رفع آسیب و رفع خطر انجام شده است

وی افزود: چندین بار کار مرمت، رفع آسیب و رفع خطر برای این پل انجام شده است و هیچ موردی دال بر اینکه نشان دهد، این پل ریزش کند مشاهده نشده است، چراکه به طور مستمر توسط میراث فرهنگی استان مورد بازدید قرار می‌گرفت.

محمدی با بیان اینکه معمولاً در پل‌های تاریخی به دلیل اینکه بر روی رودخانه قرار گرفته‌اند، بعضاً آب به پایه‌های آن نفوذ می‌کند، خاطرنشان کرد: مصالحی که در آن به کار رفته عمدتاً آجر است و به علت بارندگی‌های مختلف که در سال‌های متمادی انجام می‌شود، آب در بدنه پل نفوذ می‌کند و باعث ریزش پل می‌شود، این اتفاق امروز برای پل کرج نیز رُخ داد.

انسداد مسیرهای پیاده‌رو

وی ادامه داد: ستاد بحران استانداری البرز نیرویی را به محل اعزام کردند و در اولین اقدام، مسیرهای پیاده‌رو به پل که محل تردد عابرین بود؛ سریعاً مسدود شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، بیان کرد: هم‌اکنون نیروی حفاظتی در محل حضور دارند و فردا یک تیم کارشناسی از وزارتخانه جهت بررسی و بازدید پل حضور پیدا می‌کنند تا طرح مرمت فوری پل دختر را در دستور کار قرار دهند.

وی در تشریح جزئیات پل دختر که در کلان‌شهر کرج واقع شده است، عنوان کرد: پل شاه عباسی کرج که به نام پل دختر هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که با شماره ۳۵۰۱ در تاریخ ۲۵/‏۱۲/‏۱۳۷۹‬ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمدی تصریح کرد: پل بر روی رودخانه کرج و روی بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه پی‌ها، پایه‌ها و موج‌شکن‌های پل از سنگ و سازه اصلی پل با آجر ساخته شده است، تشریح کرد: کناره‌های پل، به جای استوار شدن بر بستر رودخانه بر صخره‌ها و شیب دو سوی رودخانه قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه درازای پل نزدیک به ۶۱ متر و پهنای آن بیش از ۷ متر است، خاطرنشان کرد: پل داری دو دهانه است که دهانه شرقی بزرگ‌تر و دارای طاق جناغی و دهانه غربی کوچک‌تر و در سطحی بالاتر ساخته شده که برای جریان بهتر آب در زمان طغیان رودخانه و بارش‌های فراوان است.

وی با اشاره به اینکه در دوره قاجار بین پایه‌های پل فضایی را ایجاد کردند که به چای‌خانه معروف است، متذکر شد: این پل چندین بار توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان البرز مرمت شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=307127

برچسب ها

ثبت نظر

-