دختران ۷۰ درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان هستند

  • کد خبر : 307038
  • 15 آذر 1399 - 9:03
دختران ۷۰ درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان هستند

 

زاهدان (پانا) – نخستین جلسه هم اندیشی نمایندگان مجلس دانش آموزی مناطق محروم به میزبانی و تحصیل سیستان و بلوچستان و با حضور نمایندگان استان خوزستان به صورت مجازی برگزار شد.

رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: در این جلسه مشکلات ریشه‌ای دانش آموزان در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زهرا سلطان آبادی ادامه داد: از حدود ۱۴۳ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور حدود ۸۰ درصد آنان دانش آموزان سیستان و بلوچستانی که ۷۰ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل این استان دختران هستند.

 

مجلس دانش آموزی

 

وی افزود: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور و رکورد دار رشد جمعیت است اما به دلایل متفاوتی مانند فقر فرهنگی، بیسوادی و کم سوادی والدین، ازدواج زودهنگام، چند همسری پدر خانواده، دوری مدارس، اشتغال پسران به کارهای نیمه وقت، آمار بازماندگان از تحصیل در این استان بیشتر از سایر استان‌های کشور است.

سلطان آبادی تصریح کرد: در این نشست هم اندیشی مشکلات مشترک مدارس استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز عنوان شد که به طور مثال می توان به وجود مدارس کپری در سیستان و بلوچستان و مدارس غیر استاندارد و کانکسی در خوزستان، نبود مشاور در مدارس، آلودگی محیطی مکان زندگی و تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم اشاره کرد.

رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: نبود اردوگاه‌های علمی آموزشی و مکان هایی تفریحی برای دانش آموزان و همچنین کمبود وسایل سرمایشی و گرمایشی در مدارس هر ۲ استان از دیگر مشکلات مشترک مطرح شده در این نشست بود.

 

دور شدن ۷۰ درصد دانش آموزان مدارس دولتی از عدالت آموزشی

 

سلطان آبادی اظهار کرد: کتاب های چاپ قدیم به ویژه در دبیرستان‌های متوسطه اول و دوم از دیگر مشکلات رایج میان دانش آموزان در مناطق محروم است.

وی ادامه داد: در این نشست همچنین به کمرنگ بودن فعالیت‌های پرورشی در مدارس مناطق محروم پرداخته شد به طور مثال فعالیت‌های دانش آموزی در بسیاری از مناطق برای دانش آموزان ناشناخته مانده و یکی از علل عمده آن تفاوت فرهنگ‌ها در مناطق دور از مرکز استان‌هاست.

به گفته رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان نبود تغذیه مناسب به دلیل عدم نظارت بر بوفه‌های مدارس، بافت قدیمی مدارس، قرار گرفتن مدارس روستایی در مکان های صعب العبور، عدم وجود خوابگاه در مدارس دخترانه در مناطق صعب العبور، عدم وجود بهداشت و سرویس های بهداشتی و آبسردکن در مدارس نیز از دیگر مشکلات مطرح شده در این نشست مجازی بود.

سلطان آبادی تصریح کرد: همکاری مستمر تشکل‌های دانش آموزی و دانشجویی، ساخت مستندهای معرفی تشکل‌ها و مجلس در جهت فرهنگ سازی و همچنین ساخت مستند مشکلات مناطق محروم از جمله راهکارهای پیشنهادی بود که برای رفع مشکلات مدارس مناطق محروم از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست مطرح شد.

گفتنی است در این نشست مجازی محمد مهدی کوراوند، فاطمه ترکی زاده، ابراهیم عالی محمودی از مجلس دانش آموزی استان خوزستان و زهراسلطان آبادی، فرناز فرنام و یاسین بصیرانی از مجلس دانش آموزی سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

 

>>> خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=307038

ثبت نظر

-