جمع‌آوری ۱۱۰۰ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزا از میقان

  • کد خبر : 306479
  • 14 آذر 1399 - 18:49
جمع‌آوری ۱۱۰۰ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزا از میقان

جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ – ۱۷:۱۲

سید علی آقازاده

تهران (پانا)- استاندار مرکزی از جمع‌آوری ۱۱۰۰ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تالاب میقان اراک خبر داد.

به‌گزارش ایسنا، سید علی آقازاده چهاردهم آذرماه در جریان بازدید از تالاب میقان اراک و روند کنترل و مدیریت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه اظهار کرد: از همان لحظات ابتدایی دریافت گزارشات دامپزشکی و محیط زیست، مبنی بر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک و در بین پرندگان مهاجر، جلسات ستاد استانی با محوریت ستاد مدیریت بحران شکل گرفت و بلافاصله عملیات جمع آوری لاشه های این پرندگان آغاز شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۰۰ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شده است، افزود: به منظور مدیریت این بیماری مبلغ فوری از محل اعتبارات استانی تزریق شد و در اختیار محیط زیست استان قرار گرفت.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه کار کردن در این شرایط در تالاب میقان اراک بسیار دشوار است، گفت: همکاران محیط زیست با همه مشقت‌ها هر روز طی دو هفته اخیر از صبح تا شب مشغول جمع‌آوری اجساد پرندگان تلف شده و دفن آنها با شیوه بهداشتی هستند و خوشبختانه طبق گزارشات روزانه دریافتی، تاکنون نفوذی از این بیماری در مرغداری های صنعتی و خانگی استان و پرندگان خانگی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: کنترل بیماری در سطح تالاب میقان و جلوگیری از نفوذ این بیماری در مرغداری های صنعتی و خانگی نشان از عملکرد مطلوب ستاد مدیریت بحران استان دارد و از همه مردم بویژه روستاییان اطراف تالاب درخواست می شود به شدت مراقب باشند تا حیوانات خانگی بیرون نیایند چراکه اگر این بیماری شایع شود ممکن است ۱۰ ها هزار قطعه پرنده خانگی و مرغ را معدوم کنیم که کار بسیار سختی در این شرایط اقتصادی خواهد بود.

آقازاده بیان کرد: براساس برخی گزارشات، سگ‌های برخی از روستاییان وارد تالاب می‌شوند و اگر این اتفاق بیافتد ممکن است منتقل کننده ویروس باشند به همین دلیل روستاییان حاشیه تالاب باید به شدت مراقبت کنند. مسئولان هم مشغول مدیریت شرایط تالاب هستند و امیدواریم بدون هیچ تلفاتی در مرغداری‌های خانگی و صنعتی ظرف دو تا سه هفته آینده این بیماری را که پرندگان مهاجر با خود آوردند، کنترل کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=306479

برچسب ها

ثبت نظر

-