مصوبه مجلس موجب اتحاد دنیا علیه ایران و ادامه تحریم‌ها می‌شود/ نباید با مسائل مرتبط با معیشت و امنیت ملی جناحی و انتخاباتی رفتار کرد

  • کد خبر : 306378
  • 14 آذر 1399 - 17:26
مصوبه مجلس موجب اتحاد دنیا علیه ایران و ادامه تحریم‌ها می‌شود/ نباید با مسائل مرتبط با معیشت و امنیت ملی جناحی و انتخاباتی رفتار کرد

مصوبه مجلس موجب اتحاد دنیا علیه ایران و ادامه تحریم‌ها می‌شود/ نباید با مسائل مرتبط با معیشت و امنیت ملی جناحی و انتخاباتی رفتار کرد

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران، این مصوبه را بدون هماهنگی با ارکان بالادستی نظام و بدون در نظر گرفتن منافع ملی دانست.

“عبدالرضا فرجی‌راد” تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران» اظهار داشت: شاید مجلس به دلیل ترور و شهادت دکتر فخری‌زاده مقداری با عجله این کار را انجام داد در حالی که لازم بود در مورد موضوعی مثل خروج یا بی‌توجهی به ان‌پی‌تی (NPT) و عدم حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مقداری بیشتری در داخل حاکمیت، دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی هماهنگی انجام می‌گرفت. رئیس جمهور، و دولتی‌ها تاکید کرده اند که در این مورد با آنها هماهنگی انجام نشده و حتی علی‌رغم اینکه مجلس اظهار داشته که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است به هیچ وجه هماهنگی با این نهاد انجام نشده است.


وی افزود: از سویی یک دولت و رئیس‌جمهور جدید در آمریکا بر سر کار  آمده که اعلام می‌کند اگر ایران به برجام بازگردد مانیز باز می‌گردیم. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اکنون مهمترین کار کشور رفع تحریم‌ها  است. مردم تحت فشار شدید هستند، اقتصاد کشور وضعیت بغرنجی دارد، دولت در شرایط بدی بوده و با کسری بودجه مواجه است؛ بنابراین ضرورت دارد اول به فکر باز کردن اقتصاد باشیم تا سیستم بانکی ما به سیستم بانکی بین‌المللی متصل شده و تجارت راه بیافتد و پول‌هایی که در خارج داریم بازگردد. 


این استاد ژئوپلتیک ادامه داد: این امکان وجود دارد که تحریم‌ها یا حداقل بخش اقتصادی آنها برداشته شود؛ طرف مقابل نیز نسبت به این موضوع ابراز تمایل کرده است و از سویی اروپا هم می‌خواهد در این زمینه همکاری کند. با توجه به اینکه در مورد این طرح در داخل هماهنگی صورت نگرفته ، تصویب این قانون عجولانه بوده و به این زودی عملیاتی و اجرایی شود.


فرجی راد با بیان اینکه اگر فرض بگیریم که این موضوع در اختیار مجلس بود و می‌خواسته دولت را موظف به عملیاتی کردن این طرح کنند، طبیعی است که با این اقدام از برجام خارج می‌شویم، افزود: با این اقدام اخیر مجلس نه تنها تحریم‌ها برداشته نمی‌شود بلکه اروپا نیز با آمریکا متحد می‌شود. روسیه و چین هم نشان داد‌ه‌اند که در ارتباط با مسائل هسته‌ای در مقابل ما کوتاه نمی‌آیند. اسرائیل، عربستان و امارات هم همین را می‌خواهند؛ یعنی همه دنیا با هم متحد می‌شود و تحریم‌های ایران ادامه پیدا می‌کند. ذیل فصل هفت شورای امنیت می‌رویم و مشکلات کشور بیشتر می‌شود. 


این کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد: با توجه به اتفاقی که افتاده است باید اختلاف‌هایی که بروز کرده و هر روز از طرف‌های مختلف اظهارنظر‌های  می‌شود کاهش یابد و از بین برود. پس از آن نیز شورای عالی امنیت، مجلس و دولت بدون سر و صدا باید بنشینند و این مشکل را حل کنند و اجازه دهند که این مدت باقی مانده نیز بگذرد تا ببینیم این حرف‌هایی که طرف مقابل می‌زند عملیاتی می‌شود یا خیر. اگر عملیاتی شود که مشکلی نداریم و در ۱+۵ مذاکره می‌کنیم؛ اما اگر عملیاتی نشد حرف مجلس درست است و اقداماتی انجام می‌دهیم که آنها تحت فشار قرار گیرند.


وی خاطرنشان کرد:‌ ممکن است این اقدام مجلس انتخاباتی باشد برای اینکه دولت تحت فشار قرار گیرد و مذاکرات طولانی شود و در واقع به نحوی این احساس به وجود بیاید که اگر این دولت بتواند تحریم‌ها را بردارد به نفع جریانی می‌شود و در انتخابات طرف مقابل ضرر می‌کند. اگر چنین محاسباتی داشته باشند این اشتباه است چرا که مسئله برجام و تحریم‌ها، مسئله ملی است. اگر برجام را انجام دادیم و موفقیت آمیز بود این صرفاً مربوط به دولت نیست و به کل حاکمیت باز می‌گردد؛ از آن سو نیز اگر شکست بخورد باز به کل حاکمیت مربوط می‌شود.


فرجی‌راد با تاکید بر اینکه کسی نگفته که برجام را دولت انجام داده است؛ تصریح کرد: برجام را وزیر خارجه‌ای انجام  داده که مرتب به رئیس جمهور، شورای امنیت و رهبری گزارش می‌داده است و صرفاً مربوط به دولت نیست. اینگونه مسائل که با معیشت و منافع ملی در ارتباط مستقیم هستند نباید جناحی، در راستای انتخابات و سیاسی‌کاری شوند. اما اگر اینگونه باشد نباید این کار انجام شود چرا که به جز تضعیف کشور فایده دیگری ندارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=306378

ثبت نظر

-