ورامین (پانا) ـ مدیر کانون فرهنگی هنری هدایت ورامین از فعالیتهای کانون در دو حوزه اصلی، تولید محتوای آموزشی با رویکرد کیفی و فعالیت فرهنگی و هنری در شبکه شاد، و همچنین بهسازی و آزاد سازی فضاهای کانون و طبقه بندی صدها جلد کتاب موجود در انبار خبر داد.
کانونهای فرهنگی وهنری، در راستای تحقق ارزشها وامور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی برای حضور فعال نوجوانان وجوانان و تربیت استعدادهای درخشان و اوقات فراغت دانشآموزان وجوانان و حفظ ترویج فرهنگ جامعه مشغول به فعالیت هستند.
پای صحبتهای شادکام مدیر کانون هدایت ورامین در خصوص فعالیتهای که در کانون دارند، نشستیم.
شادکام در گفت وگو با پانا گفت: در حال حاضر هیچ گونه کلاس حضوری در کانون هدایت برگزار نمیشود.
او افزود: کانون تا پیش از گسترش بیماری کرونا میزبان بیش از ۳۰۰ دانشآموز در رشتههای مختلف از جمله، طراحی، نقاشی، خوشنویسی، ساخت زیورآلات، عکاسی، شطرنج و… بود و در کنار این کلاسها دانشآموزان در جشنهای جوانههای کانون، جشن الفبا، شب یلدا و جشنواره فیلم رشد و… شرکت داشتند. همچنین مربیان کانون با حضور مدارس به برگزاری کارگاههای آموزشی هنری و فرهنگی در طول سالتحصیلی میپرداختند، اما اکنون کلیه برنامههای حضوری کانون متوقف شده و فعالیت کانون در شبکه شاد، تولید محتوا و همچنین فعالیتهای عمرانی و بهسازی و توسعه امکانات و تجهیزات متمرکز شده است.
فعالیت شما در شبکه شاد به چه صورت است؟
مسئله قابل توجه دراین زمینه این است که از این طریق توانستم دانشآموزانی که در حاشیه شهر زندگی میکنند را هم بیشتر با کانون آشنا کنیم که این موضوع از جمله اهداف اصلی کانون بود که با از بین رفتن فاصلهها در آموزشهای مجازی و حضور بیشتر دانشآموزان در شبکه شاد اکنون تا حدی محقق شده است و ما دانشآموزانی از مدارس روستاها و حاشیه شهر را تحت پوشش داریم.
در حال حاضر انجمنهای دانشآموزی را در شبکه شاد فعال کرده و از این طریق با بیش از ۱۵۰ دانشآموز در ارتباط هستیم. در شاد رویکرد کیفی مورد توجه بوده است؛ دانشآموزان موفق در مسابقات مختلف فرهنگی و هنری منطقه را شناسایی کردیم و با رضایت خودشان آنها را در گروههای انجمنهای مختلف کانون عضوکردهایم. هر انجمن یک مربی دارد و یک مسئول هماهنگ کننده دارد که طبق زمانبندی مشخص دانشآموزان را برای بهتر شدن کیفیت کارش را راهنمایی میکنند.
فعالیت کانونهای فرهنگی و تربیتی بسیار گسترده است و ۲۲ حوزه را شامل میشود. در حال حاضر انجمنهای مداحی هنرهای تجسمی موسیقی (هنرهای آوایی) و شطرنج، داستان و شعر در شاد ایجاد شده است. مسئله قابل توجه دراین زمینه این است که از این طریق توانستم دانشآموزانی که در حاشیه شهر زندگی میکنند را هم بیشتر با کانون آشنا کنیم که این موضوع از جمله اهداف اصلی کانون بود که با از بین رفتن فاصلهها در آموزشهای مجازی و حضور بیشتر دانشآموزان در شبکه شاد اکنون تا حدی محقق شده است و ما دانشآموزانی از مدارس روستاها و حاشیه شهر را تحت پوشش داریم. ضبط آثار فرهنگی وهنری دانشآموزی در حیطه قرآنی و معارف اسلامی، قصه گویی، موسیقی (تکنوازی ) و ضبط درسهای داستاننویسی نیز از جمله فعالیتهای ما در حوزه تولید محتوا است .
با چه مشکلاتی از زمان کرونا در تولید محتوی روبرو بودید؟
ما در موضوع تولید محتوا رویکرد کیفی داریم. به این معنا که قرار نیست به هر شکل و با هر سطحی از کیفیت برنامههای تولید کرده و در شبکههایی مانند شاد منتشر کنیم. این روزها اشکالی که به وجود آمده وجود گروههای مختلف و متعدد برای دانشآموزان در شبکه شاد است که موضوعات مختلف درسی یا هنری و … را دنبال میکنند.
از آموزش طراحی و نقاشی و فعالیتهای فوق برنامه گرفته تا آموزشهای دروس مدرسه. این موارد همه جدای از آن چیزی است که دانش آموز موظف است به عنوان فعالیت اصلی مدرسه در آن شرکت داشته باشد. وقتی دانشآموزان با انبوهی از اطلاعات و محتوای آموزشی و فرهنگی، با هر سطحی از کیفیت در فضای مجازی روبرو میشوند، نباید انتظار داشته باشیم که مخاطبان پایدار، پیگیر و جدی جذب کنیم. در واقع در چنین شرایطی مخاطبان ما که دانشآموزان هستند بیشتر ممکن است به علت وجود گزینههای بسیار زیاد، دچار سردرگمی شوند.
در حال حاضر به نظر میرسد دانشآموزان ما درگیر موضوعات مختلفی شده که ممکن است بر تمرکز و اندیشیدن و عمیق شدن دانشآموز تاثیر نامطلوب داشته باشد. بنابراین ما در کانون هدایت به تولید محتوای کیفی رسیدیم که آن را در شاد هم منتشر میکنیم، اما بیشتر هدف این است که هر موضوع با تمرکز و دقت و تا حدی ورود به جزئیات و البته به شکل کاربردی مورد توجه قرار گیرد.
تاکنون چه اقداماتی در رویکردتولید محتوی داشتهاید؟
با این تولیدات هم از دانشآموزان موفق به گونهای حمایت معنوی صورت گرفته و هم الگوهای مناسب برای سالهای بعدی وجود دارد که میتواند مورد توجه دانشآموزان و مسئولان قرار گیرد
در اولین پروژه سورههای جز سی قرآن کریم را به صورت ترتیل با تلاوت یکی از دانشآموزان موفق در این زمینه به صورت حرفهای ضبط کردیم. در ادامه گروهی از دانشآموزان مطالبی را پیرامون هر یک از سورهها گردآوری کرده و با راهنماییهای مربیان کانون آن مطالب را به گونهای که دارای یک وحدت رویه بوده و اطناب نداشته باشد خلاصه و ضبط کردیم و به شکل یک لوح فشرده تولید کردیم. در پروژه بعدی درسهای داستاننویسی را تولید کردیم که طرح آن چندین مرحله دارد و تا امروز اولین قسمت آن به اتمام رسیده و قسمت بعدی در حال ساخت است.
از جمله موارد دیگر، ضبط آثار دانشآموزان برتر در رشته تکنوازی جشنواره فرهنگی و هنری فردا است که در حال پیگیری است. این پروژه که از اردیبهشت ماه آغاز شده به دلیل شرایط کنونی با کندی پیش میرود اما به دلیل اینکه منطبق با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، پیگیر آن هستیم تا به نتیجه برسد. با این تولیدات هم از دانشآموزان موفق به گونهای حمایت معنوی صورت گرفته و هم الگوهای مناسب برای سالهای بعدی وجود دارد که میتواند مورد توجه دانشآموزان و مسئولان قرار گیرد. همچنین سطح توانمندی دانشآموزان منطقه از این طریق ثبت شده و در آینده امکان مقایسه آثار هر دوره از مسابقات و در پی آن ارزیابی فعالیتهای پرورشی وجود خواهد داشت. در واقع این نوع پروژهها میتوانند نوعی زیرساخت برای ارزیابی میزان تحقق اهداف اسناد بالادستی در منطقه باشند.
چه فعالیتهای را هم اکنون در دست اقدام دارید؟
ضبط تلاوتهای دانشآموزی و آثار دانشآموزان در حوزه نواهای مذهبی با تاکید بر اصالتها و میراث با ارزشی که در این زمینه در شهرمان وجود دارد از دیگر فعالیتهای ما است. استعدادها و انگیزههای زیادی در دانشآموزان این حوزه وجود دارد که به نظر میرسد از لحاظ فرهنگی بیش از گذشته نیازمند توجه است. انجمن مداحی کانون با پیگیری همکاران تشکیل شده و آثار تعدادی از دانشآموزان هم از این طریق برای جشنواره “نوغلامان حسینی” ارسال شده که البته هنوز نتایج آن اعلام نشده است.
در خصوص بهسازی فضا و تجهیزات کانون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
امور عادی و رایج مثل تعمیرات سیستم گرمایشی و سرمایشی، ویدیو پرژکتورها، سیستم صوتی، اصلاح نور فضاهای کانون و مواردی از این دست کاری است که به هر حال در مورد یک مجموعه قدیمی همیشه باید به طور منظم و دورهای انجام شود وگرنه به یکباره کل مجموعه زمینگیر میشود؛ ما هم مثل همکاران قبلی همین کارها را البته با فراغت بیشتر ناشی از شرایط کنونی انجام دادهایم. علاوه بر اینها، بازبینی و طبقهبندی صدها جلد کتاب موجود در انبار کانون و البته پروژه تعمیر پیانو که کاری بسیار حساس و تخصصی بود و سه ماه پیگیری مداوم در این زمینه صورت گرفت از دیگر اقدامات روزهای کرونا بوده است. شرح بازسازی این پیانو قدیمی و به لحاظ فرهنگی و هنری با ارزش، البته فرصت دیگری را میطلبد.
گفتنیهای بسیار هست درباره اینکه مسئولین و نیکوکاران در این زمینه چقدر همت کردند تا این کار به سرانجام رسید. خروج اموال مازاد و اسقاطی و آزاد سازی فضاهای مختلف کانون و… از جمله اقداماتی بود که طی روزهای که دانشآموزان در کانون حضور فیزیکی ندارند، فرصت کافی برای انجام آنها داشتیم. در همین راستا توانستیم با همکاری معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت آنچه را که مازاد داشتیم به جاهایی منتقل کنیم که میتوانست بهتر مورد استفاده قرار گیرد و البته برعکس این موضوع هم وجود داشت.
کتابهایی را که چندین نسخه از آنها در کانون وجود داشت به مدارسی رساندیم که کتابخانه فعالی دارند. خودمان هم با صرف وقت زیاد کتابها را طبقهبندی کردیم و پس از گذشت سالها، سر و سامانی به مجموعه کتابها دادیم. به علاوه تلاش زیادی کردیم تا اتاق زیر سن سالن همایش که انباشته از تجهیزات و وسایل گوناگون است تا حدی تخلیه شود چون این فضا برای اجرای برنامه ها بسیار کاربردی و ضروری است و به هیچ وجه نباید مورد غفلت قرار گیرد.
در پایان هم از همکاری کلیه عوامل آموزشی، اجرایی و پشتیبانی آموزش وپرورش ونیروهای خدماتی تقدیر وتشکر مینمایم .
خبرنگار: لیلا ترابی