نکاتی ضروری که باید در کوهنوردی در زمستان رعایت شود!

  • کد خبر : 3060
  • 13 مرداد 1400 - 12:00
نکاتی ضروری که باید در کوهنوردی در زمستان رعایت شود!

نیوز:آدم عاقل همیشه قبل از شروع هر سفری باید یکسری نکات را مد نظر قرار دهد. تا سفری ایمن و راحت را پشت سر بگذراند.کوهنوردی در زمستان یکی از ورزش های محبوب بحساب می آید و به همین خاطر ما بر آن شدیم تا نکات کوهنوردی را برایتان شرح دهیم.

نکات کلیدی برای کوهنوردی در زمستان

لایه لایه لباس بپوشید

دقیقاً برای کوهنوردی در زمستان شبیه به یک پیاز لباس بپوشید! این لایه لایه لباس پوشیدن واقعاً در هوای سرد لازم بوده و در بین نکات کوهنوردی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا درجه حرارت در نقاط مختلف با ارتفاع های متفاوت و جهت کوه در مقابل آفتاب، متفاوت است و احتمالاً لباسی که در کوهپایه می پوشید در ارتفاع ۲۰۰۰ متری نمی تواند برای شما مناسب باشد.

همچنین یک لباس زیر بلند از جنس پشم با وزن سبک در کنار یک شلوار ضد آب می تواند بسیار مناسب باشد. در قسمت پاها به دلیل حساسیت زیادی که وجود دارد، جوراب های ضخیم و زمستانی بپوشید، زیرا انگشتان اولین جایی هستند که احساس سرما می کنند. برای دستکش هم بهتر است یک دستکش گرم و یک دستکش ضد آب همراه داشته باشید تا برای هر شرایط آب و هوایی پیش بینی نشده ای آماده باشید.

کوهنوردی در زمستان

سبک شروع کنید، زود شروع کنید

وقتی برای اولین برنامه کوهنوردی خود در هوای سرد برنامه ریزی می کنید، حتماً براساس نکات کوهنوردی، درباره مسافت و دشواری مسیر اطلاعات کسب کنید، زیرا ماهیت مسیری که قبلاً در هوای گرم پیموده اید به احتمال بسیار زیاد در هوای سرد متفاوت شده است. برنامه خود را نیز طوری در نظر بگیرید که بدون مشکل قادر به اتمام آن باشید و بهتر است از برنامه های سنگین در شروع کار پرهیز کنید.

معمولاً در فصولی که هوا سرد است خورشید نیز زودتر غروب می کند و بنابراین برای اینکه در تاریکی شب گرفتار نشوید، برنامه کوهنوردی خود را صبح زود آغاز کنید و قبل از غروب آفتاب به اتمام برسانید.

وسایل ایمنی به همراه داشته باشید

وقتی قصد دارید در هوای سرد کوهنوردی کنید، چند وسیله اضطراری را حتماً باید به همراه داشته باشید. جدای از وسایل پیاده روی، وسایلی مثل نقشه، کیف مناسب کمک های اولیه، قطب نما، چاقوی جیبی کوچک یا چاقوی چندکاره، پد گرم کننده دست و چراغ پیشانی را بهتر است به همراه داشته باشید. البته برای برنامه های یک روزه می توانید بار خود را سبک تر کنید یا اگر گروهی سفر می کنید، وسایل ایمنی را بین خودتان تقسیم کنید.

آب و هوا و شرایط را بررسی کنید

احتمالاً این مورد را در بین نکات کوهنوردی بدیهی می دانید! ولی منظور در اینجا فقط بررسی درجه دمای هوا نیست، بلکه منظور این است که تصویر کاملی از شرایط سفر داشته باشید. مواردی مثل بارندگی، سرعت باد، احتمال بهمن و زمان غروب آفتاب را بررسی کنید.

ترجیحاً به همراه فردی باتجربه به کوه بروید

کوهنوردی گروهی بسیار راحت تر و شادتر است و گپ و گفت دوستانه هنگام کوهنوردی تا حدودی می تواند سختی مسیر را کاهش دهد. همچنین کوهنوردی گروهی در مواجه با خطرات احتمالی یا سوانحی که ممکن است، رخ دهد بسیار امن تر است. علاوه بر این دوستان باتجربه می توانند در انتخاب تجهیزات و آموزش موارد مهم برای کوهنوردی بسیار کمک کننده باشند.

کوهنوردی در زمستان

در نهایت، حتماً به افراد محلی منطقه و یک نفر از دوستان یا خانواده خود اطلاعات مسیر برنامه سفر را به صورت دقیق اطلاع دهید.

لوازم خوب و درجه یک تهیه کنید

وقتی دو نفر قصد کوهنوردی دارند، مطمئناً لیست لوازمی که تهیه می کنند دقیقاً شبیه به هم نیست! ولی خب مواردی براساس نکات کوهنوردی هست که به صورت عمومی در لیست اکثر کوهنوردان وجود دارد؛ مثلاً اکثر کوهنوردان برای برنامه های زمستانی خود همواره فهرستی شامل؛ یخ شکن، شلوار ضد آب، کفش ضد آب، کوله پشتی سبک، ژاکت عایق، اجاق گاز همراه، کلاه، عینک و دستکش را آماده دارند.

با توجه به اینکه این وسایل در بلندمدت می تواند استفاده شود، بهتر این است که از وسایل باکیفیت خوب بهره ببرید و از خرید وسایل ارزان قیمت بی کیفیت پرهیز کنید. همچنین کیفیت بالای تجهیزات در هنگام کوهنوردی می تواند تا حدود زیادی خیال شما را راحت کند.

>>>بیشتر بخوانید:

کمپ زدن در زمستان/نحوه کمپ زدن در زمستان و همه نکاتی که باید بدانید!

چای یا شیرکاکائو درست کنید

به همراه داشتن مایعات گرم در هوای سرد بسیار مهم و ضروری است. بهتر هست چای، شیرکاکائو یا قهوه آماده در یک فلاکس کوچک همراه خود داشته باشید تا علاوه بر حفظ سطح آب بدن، به حفظ دمای بدن شما نیز کمک کند.

به تمام مسیر فکر کنید

صعود به قله فقط نیمی از مسیر را شامل می شود و به قول ویستورس (یکی از کوهنوردان مشهور): «صعود به قله اختیاری است ولی پایین آمدن از آن اجباری است»؛ بنابراین زمان برنامه ریزی کل برنامه سفر را در نظر داشته باشید و انرژی خود را نیز طوری تقسیم کنید که برای بازگشت به اندازه کافی انرژی داشته باشید.

وعده های غذایی مناسب بخورید

قبل از شروع کوهنوردی، حین فعالیت و بعد از اتمام، وعده های غذایی مقوی متناسب با شرایط استفاده کنید، زیرا هرکدام از این وعده های غذایی نقش مهمی در تأمین انرژی و ریکاوری بعد از فعالیت می تواند داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=3060

ثبت نظر

-