از تشریح نحوه برگزاری امتحانات تا تکذیب شایعه آغاز کلاس‌های حضوری

  • کد خبر : 305815
  • 14 آذر 1399 - 9:34
از تشریح نحوه برگزاری امتحانات تا تکذیب شایعه آغاز کلاس‌های حضوری

 

 

مدارس زیر سایه کرونا -6 آموزش و پرورش

نیوز: تهران (پانا) –- تکذیب شایعه آغاز کلاس‌های حضوری از ۱۵ آذرماه، ابلاغ شیوه‌نامه تفسیر ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و نهضتی، هشدار درباره به پیام‌های جعلی «پرداخت وجه در قبال تایید اکانت شاد»، راه‌اندازی سامانه تاییدیه مدارک تحصیلی و تشریح نحوه برگزاری امتحانات سال تحصیلی جاری از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند.

ابن هفته با تداوم تعطیلی مدارس و نیز غیرحضوری شدن یک هفته‌ای ادارات شایعاتی مبنی بر آغاز کلاس‌های حضوری از ۱۵ آذرماه و همچنین برگزاری حضوری امتحانات دی ماه دانش آموزان منتشر شد که آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای این اخبار را تکذیب و اعلام کرد که در زمینه آموزش‌های حضوری در مدارس همچنان تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهد بود.

در پی شهادت محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و یکی از مدیران برجسته صنایع اتمی کشور پیام‌های تسلیتی از طرف مدیران بخش‌های گوناگون در آموزش و پرورش منتشر شد.

همچنین با پیگیری سازمان نوسازی مدارس کشور ۲ مدرسه جدید به نام این شهید بزرگوار نام گذاری شده است.

طی روزهای اخیر ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» با امضای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد که بر اساس آن نیروی انسانی مورد نیاز باید در چارچوب سند تحول و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند و هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است. طبق این ماده هر گونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم» (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) و صرفاً از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی انجام می‌شود و خارج شدن نیرو از بوم به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش این هفته درباره پیام‌های جعلی که در شبکه شاد برای برخی اولیا ارسال و در آن خواسته شده وجهی برای تایید اکانت شاد پرداخت شود، هشدار داد و خواست که خانواده‌ها به هیچ عنوان توجهی به این گونه پیام‌ها نداشته باشند.

ابلاغ شیوه‌نامه تفسیر ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، هشدار درباره به پیام‌های جعلی «پرداخت وجه در قبال تایید اکانت شاد»، راه‌اندازی سامانه تاییدیه مدارک تحصیلی، تشریح نحوه برگزاری امتحانات در سال تحصیلی جاری و انتقال درس آمادگی دفاعی رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش از پایه دوازدهم به پایه دهم از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شیوه‌نامه تفسیر ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی ابلاغ شد

پیرو شیوه‌نامه شماره ۱۶۰۱۵۰ مورخ ۲آذر ۱۳۹۶؛ قانون تفسیر قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی به همراه تصویر تصویب‌نامه‌های شماره ۷۵۱۹۵/ ت ۵۸۰۱۹ ه مورخ ۵ مهر ۱۳۹۶ و ۸۹۹۵۲ ت ۵۸۱۲۹ ه مورخ ۱۰ آبان ۱۳۹۶هیئت‌وزیران، موضوع اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند ۳ قانون موصوف مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۹۷جهت اجرا و اقدام لازم ارسال و بر این اساس برخی از موارد مندرج در شیوه‌نامه مزبور اصلاح و ابلاغ شد.

ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» ابلاغ شد

دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ با عنوان ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» را به هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

این ماده واحده به هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی با ۶ تبصره ابلاغ شده است که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند و هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

همچنین در تبصره ۵ این ماده واحده تأکید شده است که شرط اشتغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن «گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی خواهد بود.

بر اساس تبصره ۴ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» هر گونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم» (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) خواهد بود و صرفاً از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی انجام می‌شود و خارج شدن نیرو از بوم به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش درباره شایعه شروع کلاس‌های حضوری را تکذیب کرد

طی روزهای اخیر مطلبی مبنی بر دایر بودن آموزش حضوری از ۱۵ آذر ماه پخش شده است. در این مطلب همچنین عنوان شده که امتحانات دی ماه دانش آموزان نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود که این مطلب از سوی وزارت آموزش و پرورش تکذیب شد.

در متن این اطلاعیه آموزش و پرورش آمده است: وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن این مهم که سلامت دانش آموزان و معلمان اولویت است، درخصوص ادامه به کار مدارس و روند آموزش حضوری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است و معلمان، دانش آموزان واولیای آنان اخبار مربوط به مصوبات ستاد را فقط از رسانه ملی و پورتال اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند.

وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب این‌گونه ادعاهای واهی که فقط موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ اعلام می‌دارد که این وزارتخانه حق قانونی هرگونه اقدام حقوقی در مراجع قضایی را در صورت تکرار اینگونه موارد برای خود محفوظ می‌داند.

هشدار نسبت به پیام‌های جعلی «پرداخت وجه در قبال تایید اکانت شاد»

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش این هفته درباره پیام‌های جعلی که در شبکه شاد برای برخی اولیا ارسال و در آن خواسته شده وجهی برای تایید اکانت شاد پرداخت شود، هشدار داد و خواست که خانواده‌ها به هیچ عنوان توجهی به این گونه پیام ها نداشته باشند.

وی افزود: شاد یک بستر پیام رسان است و در بستر یک پیام رسان ممکن است از این سوء استفاده ها رخ دهد. ما نمی توانیم روند را متوقف کنیم؛ پیام می آید ولی مخاطب باید خودش هوشیار باشد و بداند که هر پیامی از سوی آموزش و پرورش نیست. استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان رایگان است و وجهی بابت تایید اکانت و یا دیگر موارد دریافت نمی شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سعی کردیم تا حدی که می توانیم این افراد را شناسایی کرده و جلوی انتشار چنین پیام هایی را بگیریم گفت: اما به هرحال تعداد پیام ها زیاد است و ممکن است از این دست پیام ها هم رد و بدل شود. مخاطب باید آگاه باشد؛ ما سعی می کنیم هشدار های لازم را بدهیم.

راه‌اندازی سامانه تاییدیه مدارک تحصیلی، گام مهمی در جلوگیری از سوءاستفاده و جعل مدارک تحصیلی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: سامانه صدور برخط تاییدیه تحصیلی وزارت آموزش و پرورش تولید و جهت استفاده دانشجویان در فرایند ثبت نام در دانشگاه راه اندازی شد.

سامانه صدور برخط تاییدیه تحصیلی وزارت آموزش و پرورش تولید و جهت استفاده دانشجویان در فرایند ثبت نام در دانشگاه راه اندازی شد که مزیت این سامانه در ارائه خدمت الکترونیک تاییدیه تحصیلی بصورت برخط است و دانشجویان ( و یا هر متقاضی دیگری) می‌توانند بدون مراجعه به هیچ مکانی حتی دفاتر پیشخوان، فرم تقاضای درخواست تاییدیه تحصیلی را تکمیل کرده و پس از پرداخت الکترونیکی ۲۳۰۰ تومان، سامانه کد پیگیری و تاییدیه درخواست را به آنها ارائه می‌دهد.

رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از سامانه‌های جامع تجارت، تأییدیه مدارک تحصیلی آموزش‌وپرورش و سامانه‌های مرتبط با وزارت امور اقتصادی و دارایی، افتتاح این سامانه‌ها را گامی ارزنده در مسیر جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و شفاف شدن کامل فعالیت‌های اقتصادی دانست.

نام‌گذاری ۲ مدرسه ۱۵ کلاسه به نام شهید «محسن فخری‌زاده» در تهران

مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، از نام‌گذاری ۲ واحد آموزشی ۱۵ کلاسه در تهران به نام شهید محسن فخری‌زاده خبر داد و اظهارداشت: یک واحد آموزشی ۱۵ کلاسه با زیربنای ۲۷۷۳ مترمربع در شهرک وایین شهریار و یک واحد آموزشی ۱۵ کلاسه با زیربنای ۲۲۵۰ مترمربع در پاکدشت به نام این شهید عزیز نام‌گذاری می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اضافه کرد: مدرسه ۱۵ کلاسه شهید محسن فخری‌زاده واقع در شهرک وایین شهریار تا پایان ماه جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود و مدرسه ۱۵ کلاسه شهید محسن فخری‌زاده واقع در شهرستان پاکدشت نیز در ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

محدوده پوشش‌دهی اینترنت در کشور افزایش خواهد یافت

وزیر آموزش و پرورش در پیامی با درج تصویر معلم فداکار اشنویه اظهار کرد: محدودیت‌های ناشی از کرونا موجب درخشش جلوه‌های فداکاری معلمانی شده است که روح و عظمت معلمی را درک کرده‌اند. با پیگیری‌های مستمر ما و تلاش‌های وزیر پرتلاش ارتباطات به زودی محدوده پوشش‌دهی در کشور افزایش خواهد یافت قدردان تلاش آموزگاران عشق و محبت هستم.

نحوه برگزاری امتحانات در سال تحصیلی جاری تشریح شد

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در نشست صمیمی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، اهم برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های همکاران مرکز در شرایط شیوع کرونا موفق به تحلیل شاخص‌های کمی و کیفی منتخب، سنجش ملی شایستگی‌های دانش‌آموزان وتهیه و تدوین گزارش جامع پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت شدیم.

ساکی با اشاره به طرح جامع برگزاری الکترونیکی امتحانات افزود: در این طرح ارسال سؤالات و تصحیح پاسخ برگ‌ها به‌صورت الکترونیکی بوده و پس‌ازآن نتایج امتحانات نهایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. سپس بازخورد. نتایج و تحلیل‌ها، جهت تشکیل کمیته بهبود کیفیت برای اصلاح. برنامه‌ها و فرایندهابه سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و مدیران آموزش‌وپرورش ارائه می‌گردد. همچنین سؤالات امتحانات نهایی به‌منظور بهره‌برداری در طراحی سؤالات. استاندارد و اصلاح محتوای آموزشی و روش‌های تدریستحلیل می‌شود.

ساکی برگزاری موفق. ۶ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۹۴۴ میلیون نفر- درس امتحانات نهایی. در نوبت‌های خرداد و شهریور ۹۹ به شیوه حضوری. در سراسر کشور در شرایط شیوع بیماری کرونا. با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اولویت حفظ سلامتی دانش‌آموزان. و کانیوزن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرکز. سنجش و پایش کیفیت آموزشی عنوان و تصریح کرد:

صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی و هزینه‌های برگزاری امتحانات. نهایی داخل و خارج کشور و نیز ارتقاء امنیت و صیانت از سؤالات. با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات. از ستاد به حوزه‌های اجرای امتحانات در سراسر کشور. و مدارس ایرانی خارج از کشور و طراحی نمون برگ‌های گواهینامه. پایان تحصیلات دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی. مدارس استثنایی و دیپلم افتخاری ایثارگران. و دانش‌آموزان تطبیقی خارج از کشور با اعمال ضریب امنیتی. تنها با تلاش همکاران این مرکز امکان‌پذیر شده است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره. به کاهش جعل در سوابق تحصیلی با راه‌اندازی سامانه. فارغ‌التحصیلان (امین) و تأییدیه تحصیلی. با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات. گفت: با چاپ یک‌میلیون و ۳۷۷ هزار گواهینامه پایان تحصیلات. دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی با ۱۰ شاخص امنیتی مورد تائید. دستگاه‌های ذیصلاح موفق به پیشگیری از صدور مدارک تحصیلی جعلی شدیم.

توجه به آموزش مجازی در بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه. منابع وزارت آموزش و پرورش، درباره بودجه آموزش. و پرورش در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بودجه تقریبا نهایی شده. و برنامه دولت این است. که فردا لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

وی درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش برای سال آتی. گفت: وضع ما در بودجه خوب است؛ اما هنوز نیازهایی داریم. که باید برطرف شود و در حال پیگیری هستیم.

الهیار افزود: تمرکز ما روی بسته های یادگیری و بسته های تحولی است. که بر اساس ساحت های شش گانه سندتحول تدوین شده اند. جزئیات کامل لایحه بودجه سال آتی را بعد از تقدیم لایحه به مجلس اعلام خواهیم کرد.

انتقال درس آمادگی دفاعی رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش از پایه دوازدهم به پایه دهم

معاون آموزش متوسطه در جلسه شورای. هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی. اظهار کرد: پیگیر انتقال درس آمادگی دفاعی رشته. فنی و حرفه‌ای و کاردانش از پایه دوازدهم به پایه دهم هستیم.

علیرضا کمرئی در جلسه شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج. دانش‌آموزی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان. بسیج مستضعفین در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره. به فعالیت‌های انجام ‌شده در حوزه درس آمادگی دفاعی. اظهار کرد: پیگیری انتقال درس آمادگی دفاعی. رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش از پایه دوازدهم. به پایه دهم از طریق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی. مجازی برای سرگروه‌های درسی و دبیران. درس آمادگی دفاعی سراسر کشور به مدت ۱۶ ساعت. ازجمله اقدامات معاونت آموزش متوسطه است. مطابق بودجه‌بندی، محتوای درس آمادگی دفاعی تولید و جهت بارگذاری در شبکه شاد ارائه کردیم.

معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: برنامه عملیاتی سال تحصیلی جاری دبیرخانه راهبری آمادگی دفاعی تدوین و به استان‌ها ارسال شد. تاکنون یازده جلسه درس آمادگی دفاعی در شبکه آموزش سیما تدریس شده است. برای کیفیت‌بخشی به درس آمادگی دفاعی نیازمند ده هزار دبیر متخصص هستیم.

 

همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=305815

ثبت نظر

-