نیم نگاهی به تانک کرار+عکس

  • کد خبر : 305572
  • 14 آذر 1399 - 2:46
نیم نگاهی به تانک کرار+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایران پرس، یکی از مهترین اقدامات در این عرصه طراحی و تولید تانک اصلی میدان نبرد (ام بی تی ) با تولید تانک “کرار” است. کرار به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی کشور محسوب می شود که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع در مدت سه‌سال طراحی و ساخته شده‌است این تانک ایرانی در ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ رونمایی و هم‌زمان خط تولید آن افتتاح شد. به گفته کارشناسان نظامی، در حقیقت یک ارتقاء بسیار سنگین و حساب شده ایرانی بر روی “تی “۷۲ روسی است که به نوعی در بخش هایی حتی آن را شبیه به خانواده تانک های پرقدرت و مشهور “تی ۹۰ ام اس “کرده است.


نیم نگاهی به تانک کرار+عکس

تانک کرار از موتوری جدید با ساختار بهینه شده استفاده می‌کند که توانی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب بخار از آن انتظار می‌رود. همچنین احتمال استفاده از موتور دیزل ملی با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار هم وجود دارد که چندی پیش خط تولید آن افتتاح شد.
این تانک از سامانه کنترل آتش رایانه ای و تجهیزات الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیرزی با برد ۱۰۰۰۰متر، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز برخوردار بوده و قابلیت شلیک موشک هدایت لیزری بسیار دقیقی را دارا است.
به طور خاص در بخش تجهیزات هدف گیری و اپتیکی ، تانک کرار از سیستم کنترل آتش رایانه ای نسل سوم برخوردار است و سیستم های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب ۱K13-49 متعلق به تانک تی ۷۲ (به عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چند کاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به عنوان سایت اصلی توپچی) است.


نیم نگاهی به تانک کرار+عکس

سامانه ۱K13-49 برای هدایت لیزری موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در کرار یعنی موشک لیزری تندر بر روی این تانک نصب شده است.این موشک هدایت لیزری در حال حاضر در ایران تولید می شود.
در بخش تسلیحات این تانک با توپ ۱۲۵ میلی متری استاندارد تانک تی ۷۲ مسلح شده است که سلاحی آزموده شده  و مطمئن محسوب شده و می توان طیف متنوع و گسترده ای از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند.
تیربار کنترل از راه دور نیز بر روی این تانک نصب شده است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال کرده و به سمت اهداف مورد نظر تیراندازی کند.این سامانه کنترل سلاح به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده بانی و هدف گیری است.
این نوع سامانه های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاء هایی محسوب می شود که اخیرا در تانک ها و زره پوشهای پیشرفته دنیا نصب می شود و امکان چرخش ۳۶۰ درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد. در داخل این تانک نیز از چندین نمایشگر به منظور دیده بانی اطراف تانک و هدف گیری در شب و روز و همه شرایط آب و هوایی استفاده می شود.
صفحه نمایش دیجیتالی ناوبری و همچنین صفحه مربوط به وضعیت تانک از جمله دیگر نمایشگرهای موجود در این تانک هستند. مجموعه این دوربین ها و نمایشگرهای نصب شده در تانک کرار باعث کاهش فشار کاری بر روی خدمه و تسهیل اجرای عملیات می شود.


نیم نگاهی به تانک کرار+عکس

نحوه  طراحی برجک تانک کرار  و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن به نوعی تانک “تی ۹۰ ام اس” را به یاد می آورد. برجک تانک به صورت تقریبا کامل با پوشش زرهی جدیدی پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یکپارچه پوشانده شده است.
در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی تعبیه شده  که خصوصا در برابر تهدیدات ناشی از راکت های ضد زره مانند آرپی جی ۷ کاربرد دارند. سامانه هشدار دهنده قفل لیزری ساخت ایران از جمله دیگر سامانه های حفاظتی نصب شده بر روی تانک کرار است.
از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده می شود.
این تانک به پوشش های خاص برای مقابله با امواج حرارتی نیز بوده و می تواند خود را دید جستجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. این امر در بحث مقابله با تسلیحات ضد زره جدید و سامانه های کشف هدف جدید بسیار مهم و موثر است.
تانک کرار توانایی عبور از مناطق دارای عوارض زمینی، گودال، رودخانه و مکان های سنگلاخی و حرکت در زیر آب بوده و قابلیت استتار مقابل سلاح‌های ضدّ زره را دارا است.
تانک کرار دارای توان تحرک زیادی حتی در سطوح دارای شیب تند است.همچنین تانک کرار مجهز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک و سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است.تانک کرار در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح‌های ضد زره محافظت می‌شود.


نیم نگاهی به تانک کرار+عکس

استتار چندطیفی، امکانات مخابراتی مدرن و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های تانک کرار به شمار می‌رود.
به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، تانک کرار  ۱۰ آپشن از تانک‌های روز دنیا جلوتر است و این تانک از هنرهای وزارت دفاع محسوب شده و بهترین تانک صحنه نبرد است.

مشخصات تانک کرار:
. نوع                  تانک اصلی میدان نبرد
. سازنده               صنایع بنی هاشم درود وابسته به وزارت دفاع
. تاریخ تولید          از سال ۱۳۹۵ تاکنون
. وزن                  ۵۱ تن
. طول                  ۷ متر (طول بدنه)            ۹٫۵ متر (با احتساب لوله توپ)                
. عرض                ۳٫۷ متر
. ارتفاع                 ۲٫۳ متر
. خدمه                 ۳ نفر  (  فرمانده، راننده، توپچی )

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=305572

ثبت نظر

-