افتتاح ۶ هزار میلیارد تومان پروژه برقی با حضور رئیس‌جمهور/ نصب سالانه ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در شرایط جنگ اقتصادی

  • کد خبر : 305175
  • 13 آذر 1399 - 18:28
افتتاح ۶ هزار میلیارد تومان پروژه برقی با حضور رئیس‌جمهور/ نصب سالانه ۲۵۰۰  مگاوات نیروگاه جدید در شرایط جنگ اقتصادی

افتتاح ۶ هزار میلیارد تومان پروژه برقی با حضور رئیس‌جمهور/ نصب سالانه ۲۵۰۰  مگاوات نیروگاه جدید در شرایط جنگ اقتصادی

رضا اردکانیان در سی امین هفته #هر هفته الف-ب-ایران در سال ۹۹، از بهره برداری از ۶ هزار میلیارد تومان پروژه برقی در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان به دستور جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در سی امین هفته #هر هفته الف-ب-ایران در سال ۹۹، از بهره برداری از ۶ هزار میلیارد تومان پروژه برقی در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان به دستور جمهور خبر داد و  گفت: تا سال ۹۲، ۶۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه حرارتی ایجاد شده بود که به معنای سالانه ۱۷۷۰ مگاوات در ۳۵ سال گذشته بوده است، از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، ۲۰ هزار مگاوات به این ظرفیت اضافه می شود ، یعن هر سال ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدی ایجاد کرده ایم. و این در حالی بوده که سالهای سختی را به لحاظ تحریم پشت سر گذاشتیم.


وی با بیان اینکه تنها در سال ۹۹، ۳۰۲۰ مگاوات ظرفیت نصب شده داشته ایم، افزود: در حوزه برق تجدیدپذیر تا سال ۹۲، ۸۳۷۰ مگاوات که سالانه ۲۴۰ مگاوات ظرفیت بوده است،افزود: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، ۳۲۵۰ مگاوات یعنی سالی ۳۸۰مگاوات و ۶۰ درصد افزایش ظرفیت را شاهد هستیم. 


وزیر نیرو تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید در شرایط جنگ اقتصادی سالانه ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نصب شده برق اضافه شده، علاوه بر آن با همکاری مردم سالی ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی وارد مدار شد. 


وی اظهار داشت: در سال های گذشته در تابستان و اوج بار ۵ درصد افزایش اوج بار داشتیم که باید سالی ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد می شد تا خاموشی نداشته باشیم. بعبارت دیگر برای تامین این میزان افزایش مصرف باید ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شود که باید ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود.


اردکانیان ادامه داد: طی دو سال گذشته با همکاری مردم از ۵٫۲ درصد افزایش مصرف در فصل تابستان در یک درصد افزایش تثبیت شده ایم که امیدواریم این عادت تداوم داشته باشد.


وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴۰ پروژه از ۲۵۰ پروژه سال ۹۹ به بهره برداری رسیده و امروز نیز ۲۵ پروژه افتتاح می شود، گفت: برای ۱۴۰ پروژه افتتاح شده ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که علاوه بر منابع دولتی ۶٫۷ میلیارد یورو از فاینانس خارجی و ۶۱ هزار میلیارد توان از محل منابع غیر عمومی و بخش خصوصی بوده است.


مقام عالی وزارت نیرو با بیان اینکه امروز ۵۹۳۶ میلیارد تومان طرح آماده افتتاح است، افزود: در سیستان وبلوچستان برق نقش کلیدی برای توسعه دارد. اولین توربین بادی در منطقه میل نادر به بهره برداری می رسد که هر توربین به ۵ هزار مشترک برق رسانی می کند که معادل ۳ کارخانه سیمان است.


وی با اعلام اینکه ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی انرژی بادی در کشور توسعه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: امیدوارم در پروژه بادی خوف در مرز افغانستان نیز به توافق رسیده و کار اجرا را آغاز کنیم.


اردکانیان یادآور شد: در کل در استان سیستان و بلوچستان برنامه نصب ۲۵ توربین ۲٫۵ مگاواتی را داریم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=305175

ثبت نظر

-