مالیات بر خانه های خالی و لوکس استارت خورد

  • کد خبر : 304810
  • 13 آذر 1399 - 13:22
مالیات بر خانه های خالی و لوکس استارت خورد

به گزارش نیوز، در لایحه بودجه سال آینده اسلامی کل درآمد مالیاتی دولت ۲۵۱ هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 برای سال ۱۴۰۰ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ۵۹ هزار و ۱۸۹ میلیارد تومان تعیین شده است،همچنین مقدار مالیات دریافتی از درآمد اشخاص حقیقی نیز به میزان ۴۹ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان است.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی درسال جاری ۴۴ هزار ۲۲۶ میلیارد تومان بوده است که این رقم برای سال آینده با ۱۴ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان افزایش به عدد ۵۹ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان رسیده است. بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده ،مالیات بر عملکرد شرکت های دولتی نسبت به سال جاری با  کاهش ۲ هزار ۸۵۵ میلیارد تومانی مواجه بوده است این امر نیز به سبب واگذاری بسیاری از شرکت های دولتی به بخش خصوصی در بازار سهام است.

از نکات قابل توجه در بودجه ی سال آینده افزایش چشمگیر مالیات نهاد ها و بنیاد های انقلابی است .این ارگان های انقلابی که در سال آینده جاری تنها به پرداخت ۱۶ میلیارد تومان موظف شده بودند ، برای سال آینده هدف پرداخت یک هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان مالیات قرار گرفته اند. همچنین آستان قدس رضوی و شرکت های وابسته به آن که در سال جاری تقریبا معاف از مالیا بوده اند ،باید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

J2 (1)

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال جاری ۳۱ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان بوده است ،این رقم در سال آینده با افزایش ۱۶ هزار و۷۶۲ میلیارد تومان افزایش به میزان ۴۹ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان رسیده است.

افزایش مالیات بر ثروت

مالیات بر دارایی یا ثروت که در آن پایه و منبع مالیاتی را دارایی یا ثروت دارنده ملک، تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، مالیات بر دارایی بر آنچه که شخص مالک قبلاً به دست آورده یا از طریق به او به ارث رسیده باشد تعلق می‌گیرد.

مالیات بر ثروت در سال آینده ۲۳ هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان تعیین شده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان افزایش داشته است .این افزایش بسیار را میتوان حاصل از افزایش بالا در مقدار مالیات بر نقل و انتقال سهام دانست .

در سال جاری مقدار ۲ هزار و۲۸۷ میلیارد تومان برای مالیات از نقل و انتقال سهام تعیین شده بود ،حال این عدد در سال آینده با ۱۱ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان افزایش به رقم ۱۴ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان رسیده است.بر این اساس چنانچه این لایحه ی پیشنهادی  دولت در مجلس تصویب شود ،درآمد دولت از نقل و انتقال سهام در ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری ۶٫۲ برابر خواهد شد.

همچنین از دیگر تغییرات درآمد زایی مالیاتی در بودجه ی سال آینده ،میتوان به مالیات بر واحد های مسکونی خالی اشاره کرد.تا سال گذشته این بند در قسمت مالیات ها وجود نداشته اما از سال آینده رقم ۲۰۰ میلیارد تومان برای مالیات بر واحد های مسکونی خالی تعریف شده است.

بر اساس جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز (جدول درآمدها) از محل مالیات بر خانه‌های گران قیمت مجموعاً ۷۰۷ میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده است.

J3

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=304810

برچسب ها

ثبت نظر

-