احتمال استفاده خودروی خودران اپل از ناچ برای پنهان کردن حسگرها+عکس

  • کد خبر : 304792
  • 13 آذر 1399 - 13:07
احتمال استفاده خودروی خودران اپل از ناچ برای پنهان کردن حسگرها+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، سال ۲۰۱۷، اپل در رویداد معرفی آیفون ۸ طرفداران خود را با شعار معروف One More Thing، غافل‌گیر کرد و به مناسبت دهمین سال معرفی گوشی‌های محبوب خود، از آیفون ایکس (آیفون ۱۰) رونمایی کرد. آیفون ایکس برخلاف آیفون ۸ و ۸ پلاس، از طراحی تمام‌صفحه و یک ویژگی خاص به ‌نام فیس آیدی (Face ID)، برای تشخص هویت کاربران استفاده می‌کرد. اپل برای پنهان کردن حسگرهای مربوط به این تکنولوژی، از بریدگی بزرگی موسوم به ناچ (Notch) استفاده می‌کند. بر اساس اختراع جدید، اپل ممکن است ناچ را به شکلی کاملا جدید، برای پنهان کردن و جا دادن حسگرهای خودروی خودران استفاده کند.


احتمال استفاده خودروی خودران اپل از ناچ برای پنهان کردن حسگرها+عکس

اولین زمزمه‌های خودروی خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ی تایتان رسانه‌ای شد و یک سال بعد ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا موتورز) گفت اپل احتمالا یک خودروی الکتریکی جذاب خواهد ساخت و شایعات را بیش از هر زمان دیگری داغ کرد. این خودروها احتمالا شامل حسگرهایی هستند که امکان رانندگی خودکار را فراهم می‌کند و بعضی از این سنسورها برای ادغام با بدنه‌ی پلاستیکی یا فایبرگلاس خودرو به یک دریچه یا بریدگی نیاز دارند. در پتنت ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده، اپل راه‌حل‌هایی برای نحوه نصب و پیاده‌سازی این حسگرها در خودروی خودران (Apple Car) ارائه می‌دهد. یکی از مشکلات خودروهای خودران کنونی این است که از حسگرها و تجهیزات بسیار بزرگی استفاده می‌کنند که طراحی آن‌ها را به‌صورت نامأنوسی درآورده است. حال سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان حسگرها را به بهترین نحو پنهان و پیاده‌سازی کرد که به عملکرد آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود؟ دقیقا همان‌طورکه اپل در آیفون برای ارائه‌ی فیس آیدی مجبور به استفاده از ناچ شد؛ انتظار می‌رود همین رویه را برای Apple Car دنبال کند.
در اختراعی با عنوان «محفظه حسگر و پنل‌های شیشه‌ای برای محافظت از حسگر» اپل خودروی خودران را با یک بریدگی در قسمت جلویی توصیف می‌کند که با استفاده از پنل خارجی بدنه، به یک صفحه‌ی شیشه‌ای برای سنجش درجه‌ی حرارت نوری متصل می‌شود. بنابراین بخشی از شاسی خودرو می‌تواند شامل آرایه‌ای از سنسورها باشد که در پشت شیشه نصب شده‌اند. این اختراع در ادامه راه‌حل‌های جایگزین پیشنهاد می‌کند؛ از جمله نصب حسگر در سپر اتومبیل؛ اما مشکلی اصلی همچنان باقی خواهد ماند. اپل باید حسگرها را به‌گونه‌ای در خودرو جای دهد که به‌صورت صحیح کار کنند و در برابر تأثیرات محیطی محافظت شوند.


احتمال استفاده خودروی خودران اپل از ناچ برای پنهان کردن حسگرها+عکس

اپل به این نکته اشاره می‌کند که این سنسورها می‌توانند شامل دوربین‌های طیف مرئی، دوربین‌های مادون قرمز، امیترهای مادون قرمز و حسگرهای لایدار (LiDAR) باشند. بعضی از سنسورها که تحمل تخریب سیگنال ندارند، ممکن است هنگام عبور سیگنال‌های ساطع‌شده یا دریافت‌شده از شیشه، پلاستیک یا سایر مواد انتقال‌دهنده با مشکل مواجه شوند. برای رفع این موضوع، گزینه جایگزینی وجود دارد که از سنسورها محافظت و امکان عبور سیگنال‌ها را فراهم می‌کند. اپل توضیح می‌دهد که می‌توان با استفاده از شیشه‌های موسوم به درجه‌ی اپتیکال (Optical grade)، از تخریب سیگنال در برنامه‌های حسگر جلوگیری کرد.
اپل به‌صورت غیر معمول، سازندگان حسگرها و اجزای دیگر این اختراع را مشخص کرده است. کوپرتینویی‌ها شیشه‌های سطح اپتیکال، شامل n-BK7 ساخت شرکت Schott AG، شیشه‌ی S-BSL7 ساخت شرکت اوهارا (Ohara) و در نهایت، شیشه‌ی H-K9L ساخت شرکت CDGM Glass Company Ltd را برای آزمایش این اختراع استفاده کرده‌اند. این اختراع شامل نقشه‌هایی است که چگونگی استفاده چنین شیشه‌ای را در قسمت جلویی اپل کار نشان می‌دهد.


احتمال استفاده خودروی خودران اپل از ناچ برای پنهان کردن حسگرها+عکس

طراحی‌ها و ترسیم‌های مفهومی، مقیاس خاص خودروی آینده‌ی اپل را نشان نمی‌دهند؛ بنابراین تعیین اندازه‌ی بریدگی برای پنهان کردن حسگرها تقریبا غیر ممکن است. درنتیجه محفظه می‌تواند به ‌اندازه‌ی ناچ استفاده‌شده در آیفون کوچک یا به اندازه‌ی حسگر خودروی KITT (تصویر بالا) در «شوالیه سوار» بزرگ و گسترده باشد. اختراع یادشده را دو مخترع به ‌نام‌های کریستوفر دی-جونز و جیمز آر ویلسون به ثبت رسانده‌اند.
اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه تحقیق و توسعه شرکت‌ها است؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن در محصول یا خدمات نیست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=304792

ثبت نظر

-