رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: پیک چهارم کرونا بدتر خواهد بود

  • کد خبر : 304275
  • 13 آذر 1399 - 5:50
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: پیک چهارم کرونا بدتر خواهد بود

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه چهارشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر مردم بعد از شکستن پیک اخیر که اتفاق افتاد، همچنان این روند را ادامه دهند ما نتایج بهتر و بیشتری را خواهیم دید اما اگر شرایط عادی انگارانه شود و به قبل برگردد که استفاده از ماسک، شست و شوی دست و بخصوص دورهمی‌های خانوادگی و شبانه که عامل ۵۱ درصد از کل ابتلاها در کشور و در استان ما بالای ۶۰ درصد است رعایت نشود، قطعا پیک چهارم را خواهیم داشت.

وی افزود: با اعمال محدودیت‌ها و رعایت مردم، خوشبختانه نرخ بروز بیماران تنفسی و کرونا مثبت بستری در بیمارستان‌های استان کاهش پیدا کرده و همچنین میزان مرگ و میر روند کاهشی واضح را نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این روند کاهشی به خاطر همراهی هم‌استانی‌های عزیز و رعایت محدودیت‌هایی بود که با همراهی اصناف و مردم در ترددها و مشارکت تمامی دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی و اتاق اصناف اعمال شد و ما شاهد روند نزولی بیماری در استان هستیم که امیدواریم این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: در آبان ماه نرخ بروز موارد جدید ۲،۴ بود و افزایش چشمگیر را در موارد بستری داشتیم که خوشبختانه نرخ بروز بیماری در آذر ماه از نرخ بروز موارد کشوری کمتر بوده است.

دهقانی افزود: نرخ بروز موارد جدید در کشور ۱۵.۷ در صد هزار نفر و در استان ۱۳.۸ در صد هزار نفر جمعیت است که در حال حاضر از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

تغییر رنگ شهرستان‌های خراسان جنوبی و محدودیت‌ها

وی درباره رنگ‌بندی‌ شهرها هم گفت: شهرستان طبس همچنان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: از امروز شهرستان قاینات که وضعیت قرمز داشت به وضعیت نارنجی (پرخطر) تبدیل شد و محدودیت‌های مربوط به شهر نارنجی رنگ در آن اعمال می‌شود یعنی گروه‌های شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند و گروه‌های شغلی سه و چهار و بقیه همچنان تعطیل خواهند بود.

وی افزود: درخصوص حضور کانیوزن ادارات در شهرستان‌های نارنجی که در وضعیت قبلی تا یک سوم بود، اکنون تا ۵۰ درصد براساس تشخیص مدیر مربوطه می‌توانند در محل کار حاضر شوند.

دهقانی گفت: سایر شهرستان‌های استان شامل بیرجند، سرایان، بشرویه، فردوس و نهبندان که تاکنون قرمز بودند، از صبح شنبه تغییر محدودیت به رنگ نارنجی در آنها اعمال می‌شود هرچند الان در سامانه ماسک رنگ آنها تغییر کرده ولی محدودیت‌ها از روز شنبه تغییر می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین درخصوص محدودیت‌های تردد، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات جدید اتخاذ می‌شود که اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ممنوعیت تردد افراد کرونا مثبت تا ۱۴ روز که گاهی اوقات خیلی رعایت نمی‌شد، اکنون ممنوع شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در ستاد ملی مصوب شد ورود تمامی افراد به سازمان‌ها و ادارات برای گرفتن خدمات با کارت ملی است و اگر فردی مثبت باشد و اجازه خروج از قرنطینه را نداشته باشد، اجازه ورود به ادارات را ندارد.

شناسایی ۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا 

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۴۸ آزمایش گرفته شده ۱۱۰ مورد (۴۴ درصد) مثبت شده که شامل ۲۴ بیمار بستری در بیمارستان‌ها و ۸۶ نفر سرپایی است.

در حال حاضر ۳۱۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری و ۱۸۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا هستند.

همچنین ۴۵ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۱۴ نفر وخیم است.

با ثبت ۹ مورد فوت جدید در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی به ۶۱۹ نفر رسید.

پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در خراسان جنوبی صعودی شد و این استان بیش از ۲ ماه است که در وضعیت قرمز قرار دارد.

با توجه به آخرین وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی برای ادامه محدودیت‌ها از روز شنبه (۱۵ آذر) شهرستان طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و ۱۰ شهرستان دیگر این استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند. هیچ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) نیست.

براساس رنگ‌بندی قبلی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز جمعه ۳۰ آبان منتشر شد، شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و شهرستان‌های خوسف، درمیان، زیرکوه و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) بودند.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری در هر شهر مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از صبح شنبه اول آذر ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد.

براساس این محدودیت‌ها به مدت ۲ هفته مشاغل غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل هستند، ادارات دولتی در مناطق قرمز با حداکثر یک سوم کانیوزن فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

محدودیت‌های کرونایی در شهرهایی که از وضعیت قرمز به نارنجی و زرد تبدیل شوند، تغییر می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=304275

برچسب ها

ثبت نظر

-