قدردانی پاشینیان و پوتین از نقش یکدیگر در خاتمه درگیری‌های قره‌باغ

  • کد خبر : 304175
  • 13 آذر 1399 - 3:38
قدردانی پاشینیان و پوتین از نقش یکدیگر در خاتمه درگیری‌های قره‌باغ

« نیکول پاشینیان » نخست‌وزیر ارمنستان روز چهارشنبه از نقش « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه در خاتمه یافتن درگیری‌های قره‌باغ قدردانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، پاشینیان در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت: «می خواهم بر نقش استثنایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تأکید کنم. در تمام این ۴۴ روز درگیری نظامی، در تماس مستقیم بودیم و اقدامات لازم برای توقف کشتار و محافظت از جان مردم را به بحث گذاشتیم».

نخست‌وزیر ارمنستان افزود:‌ «امروز نیز به همکاری نزدیک با او ادامه خواهم داد تا مسائلی همچون جستجوی مفقود شدگان، تبادل اسرا و اجساد را حل و فصل کنیم».

پوتین نیز در این نشست، تصمیم پاشینیان برای واگذاری بخشی از قره‌باغ به جمهوری آذربایجان را «دردناک» اما «ضروری» توصیف کرد.

رئیس جمهور روسیه افزودف اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند «شجاعت فردی» بالایی بود و «اکنون وظیفه ما حمایت از نخست‌وزیر [پاشینیان] و تیم او برای تضمین صلح است».

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. در توافق آمده است جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار و منطقه لاچین را تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. همچنین جمهوری‌ ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند.

درپی امضای این توافق از سوی پاشینیان، عده‌ای از شهروندان ارمنستان علیه وی دست به اعتراض زدند. افزایش فشارها بر دولت پاشینیان، زنجیره‌ای از اخراج‌ و استعفا در کابینه وزرا را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، در حال حاضر کریدور لاچین که ارمنستان را به جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند، تحت کنترل صلح‌بانان روس قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=304175

ثبت نظر

-