عده‌ای نمی‌خواهند برجام احیاء شود

  • کد خبر : 303765
  • 12 آذر 1399 - 21:34
عده‌ای نمی‌خواهند برجام احیاء شود

عده‌ای نمی‌خواهند برجام احیاء شود

مسئولین سیاست خارجی فعلی و پیشین اتحادیه اروپا در نشستی بر حفظ برجام تاکید کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از یورو نیوز، جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه به همراه خاویار سولانا و فدریکا موگرینی، دو نفر از کسانی که پیش از او این سمت را برعهده داشتند در یک گفتگوی اینترنتی شرکت کرد.


این نشست آنلاین یکی از رشته رویدادهایی بود که به مناسبت دهمین سالگرد تشکیل سرویس کنش خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود. سه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در دو دهه اخیر در این نشست چالش ها و فرصت های پیش روی سیاست خارجی این اتحادیه را بررسی کردند. یکی از موضوعات مورد بحث در این گفتگوی اینترنتی رابطه با ایران و میانجیگری اتحادیه اروپا در پرونده هسته ای ایران بود.


خاویر سولانا که بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود در این نشست به اولین سفرش به تهران در سال ۲۰۰۳ و پیچیدگی مذاکرات با تهران در دورانی اشاره کرد که آمریکا بدون حضور در مذاکرات مایل به مشارکت در روند گفتگوها با ایران بود. خاویر سولانا همچنین به یکی از سفرهایش به تهران پیش از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) اشاره کرد. به گفته وی حسن روحانی در جریان آن سفر هر چند هنوز رئیس جمهوری ایران نبود اما به خاویر سولانا گفت که تهران مایل به مذاکره با آمریکا است.


مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که به دنبال موافقت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده با اصل گفتگو با ایران ابتدا مذاکرات محرمانه و سپس گفتگوهای رسمی آغاز شد. او همچنین اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را یکی از «غم انگیزترین» خبرهایی دانست که تاکنون شنیده است.


فدریکا موگرینی نیز در جریان این گفتگوی اینترنتی به دوره ای اشاره کرد که مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای تهران هفته ها بدون پیشرفت ادامه می یافت. او نیز مانند خاویر سولانا ضمن اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای خروج از برجام از دوره «دشوار» پس از آن سخن گفت. به گفته فدریکا موگرینی تصمیم دونالد ترامپ «آزمایشی» برای ظرفیت اتحادیه اروپا با وجود «فشارهای زیاد واشنگتن» بود.


فدریکا موگرینی با اشاره ضمنی به پایان کار دولت دونالد ترامپ از لزوم آماده سازی و کمک به ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام و اجرای کامل این توافق سخن گفت. مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوره کنونی در روابط اتحادیه اروپا با ایران و آمریکا را «حیاتی» توصیف کرد.


جوزپ بورل نیز در این نشست اینترنتی تاکید کرد که آنچه چند روز پیش برای محسن فخری زاده، مقام عالی رتبه وزارت دفاع ایران روی داد «ترور» نام داشت. او افزود که ترور دانشمند هسته ای ایران «اقدامی جنایتکارانه» بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که چنین اقداماتی راهی برای حل مشکلات محسوب نمی شود. او افزود که با کشتن کارشناس هسته ای ایران نمی توان مانع از پیشرفت برنامه هسته ای تهران شد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «کسانی هستند که نمی خواهند برجام احیاء شود. ما با وجود خروج آمریکا تلاش کردیم تا این توافق را زنده نگه داریم.»


او ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ایران و آمریکا را به اجرای کامل توافق هسته ای مجاب کند. جوزپ بورل تاکید کرد که اتحادیه اروپا هر آنچه بتواند انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که توافق هسته ای با ایران «تامین کننده امنیت» برای منطقه خاورمیانه خواهد بود.


 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303765

برچسب ها

ثبت نظر

-