حذف امضاهای طلایی با فعالیت سامانه جامع تجارت

  • کد خبر : 303135
  • 12 آذر 1399 - 13:30
حذف امضاهای طلایی با فعالیت سامانه جامع تجارت

 علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: خوشبختانه از ثبت سفارش تا صدور مجوز‌های ۲۳ گانه در سامانه جامع تجارت انجام شده و در حوزه واردات این سامانه کامل شده است.

او با اشاره به اتصالاتی که  سامانه جامع تجارت  با سایر سامانه‌ها برقرار خواهد کرد گفت: با راه اندازی این سامانه بسیاری از تهدید‌های اقتصادی و فساد‌ها از بین خواهد رفت تا امضا‌های طلایی از بین رفته و فساد اداری به حداقل برسد. آقای رئیس جمهور در تمام جلسات بر تکمیل این سامانه تاکید دارد و به زودی انجام خواهد شد.

عضو کابینه دولت بیان کرد: کد شناسه کالا از اقدامات بسیار مهمی است که باید انجام شود تا تمام کالا‌ها در طول مسیر رد گیری شده و تا رسیدن به مقصد ارزیابی شوند.

رزم حسینی سامانه جامع تجارت را شروعی برای تجارت مدرن دانست و تصریح کرد: تمام سازمان‌ها سامانه‌های مستقل خود را متصل به سامانه جامع تجارت خواهند داشت تا ضمن حفظ استقلال سامانه، دسترسی کافی برای فعالیت‌های تجاری فراهم شود.

او افزود: یکی از مسائلی که باعث افت جایگاه شاخص کسب و کار می‌شود بروکراسی اداری است و با رسیدن به دولت الکترونیک از جمله اجرای این سامانه قدم بزرگی در بهبود این شاخص خواهیم برداشت.

وزیر صمت با اشاره به راه اندازی ۲۳ پروژه مهم دولت الکترونیک بیان کرد: سامانه جامع تجارت مرکز جامع آماری کشور خواهد شد تا هر جابجایی و تجارتی با تمام جزئیات و به صورت آنلاین در اختیار قرار بگیرد. ۳۰ درصد مابقی سامانه تا ۱۱ بهمن تکمیل خواهد شد.

او افزود: سامانه انبار‌های سامانه جامع تجارت، موجودی انبار و موارد مصرف شده را نشان خواهد داد، به عنوان مثال می‌توان به موضوع لاستیک اشاره کرد که با استفاده از ابزار‌های الکترونیک به خوبی کنترل شده است.

فراوانی کالا مانع از گرانی ها می شود

او بیان کرد: جلسات ستاد تنظیم بازار با حضور ۱۴ عضو از تمام دستگاه‌های مسئول برگزار می‌شود، اما با توجه به نرخ ارز و حجم کالایی که باید وارد کشور شود با مشکل مواجه خواهیم بود. با وجود این مشکلات در صورتی که فراوانی وجود داشته باشد قیمت‌ها کنترل شده خواهد بود و با اختلال مواجه نمی‌شویم. هدف اصلی ما جلوگیری از گران فروشی و تخلف در بازار است. با توجه به آزاد کردن فرایند واردات با ارز متقاضی فرایند ترخیص بهبود پیدا کرده و کاهش قیمت را شاهد بودیم.

رزم حسینی با اشاره به رشد ۲۸ درصدی قیمت لوازم خانگی گفت: برنامه تولید امسال ۱۲ میلیون قطعه لوازم خانگی است و با این میزان تولید وضعیت متناسبی را به دست خواهیم آورد.

او افزود: درباره تامین نهاده‌ها، در ستاد تنظیم بازار و بر اساس نیاز اعلامی وزارت جهاد، ارز لازم را تامین کرده و نهاده توسط تجار وارد خواهد شد. این کالا‌ها در بنادر تحویل جهاد کشاورزی شده و مابقی فرآیند‌ها به دست وزارت جهاد کشاورزی است. ممکن است تاخیر کوچکی در چند مدت اخیر داشته باشیم، اما فرآیند تامین کالا به خوبی انجام شده است؛ اگر اختلالی در بازار وجود دارد ممکن است به دلیل اشکال در شبکه توزیع باشد.

ما به دنبال حذف دلال ها هستیم

وزیر صمت تشریح کرد: اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم ریشه فساد و دلالی در دو نرخی بودن‌هایی مثل نرخ ارز است. سرمایه‌های سرگردان هر بار به سمتی کشیده شده و بازار را دچار نوسان خواهد کرد. همان موضوعی که در بازار خودرو وجود دارد و ما به دنبال حذف دلالی‌ها هستیم. این اختلال و دلالی در موضوع نهاده‌ها هم وجود دارد و باید برطرف شود. برای خودروساز‌ها و لوازم خانگی خطوط جداگانه‌ای برای تامین فولاد در نظر گرفتیم و روند خوبی را طی می‌کند.

وزیر صمت درباره شیوه‌نامه جدید فولاد گفت: ما به دنبال قیمت گذاری نیستیم بلکه با بورس کالا به دنبال شفافیت هستیم. این که در بورس کالا کشف قیمت شود، اما معاملات در جای دیگری صورت بگیرد باعث می شود دچار مشکل‌های عجیب شویم؛ فولادی که در داخل کشور تولید شده با قیمت بالا‌تر از نرخ جهانی در کشور خرید و فروش می‌شود.

 او با تاکید بر این که وزارت صمت از تمام طرح‌ها و ایده‌ها استقبال خواهد کرد بیان کرد: افراد بسیاری در مقابل این تغییرات مقاومت می‌کنند و قدرت‌های زیادی هم در دست دارند، اما ما در وزارت صمت نفع عموم جامعه را دنبال خواهیم کرد.

رزم حسنی درباره وضعیت معادن گفت: بیش از ۱۱ هزار معدن رها شده در کشور وجود دارد. در ماه گذشته اعلام کردیم تمام کسانی که مجوز فعالیت دریافت کردند، اما فعالیتی نداشتند؛ در صورتی که تا ۳ ماه شروع به فعالیت نکنند این امتیاز از آن‌ها سلب خواهد شد. تا یک ماه آینده که این ۳ ماه به پایان می‌رسد امتیاز از متخلفان سلب شده و معادن از طریق مزایده مجددا واگذاری خواهد شد.

وزیر صمت ادامه داد: ما در اکتشاف و غربالگری بسیار ضعیف عمل کردیم که بخشی از آن درگیر سایر بخش‌های دولتی بود. مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر فعالیت در حوزه فولاد و معدن دارند. واقعا در چند مدتی که فروش نفت با مشکل مواجه شد، معدن بار اقتصاد کشور را به دوش کشید.

او گفت: ما در حوزه پوشاک ظرفیت بسیار خوبی داریم، اما به دلیل نوسانات اقتصادی چند سال اخیر و محدودیت‌های ایجاد شده برخی بازار‌های جهانی خود را از دست دادیم، اما بازار‌های جدیدی برای پوشاک و نساجی در نظر گرفتیم و امیدواریم با ایجاد اهداف صادراتی جدید این صنعت بهبود یابد.

رزم حسینی با تاکید بر فعال کردن ۲ هزار واحد صنعتی تا پایان سال تصریح کرد: ما در حوزه خودرو، لوازم خانگی و شوینده‌ها مشکلاتی که در تحقق جهش تولید داشتیم را جبران خواهیم کرد. به دنبال بررسی اجازه برای صادرات ماسک هستیم چرا که بیش از نیاز کشور ماسک تولید می‌شود.

جهش صادرات در نیمه دوم سال

او تاکید کرد: در ۶ ماه دوم امسال صادرات به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. ۱۵ درصد رشد داخلی سازی در صنعت خودرو را خواهیم داشت. تحریم فرصتی برای گسترش و توجه به تولید داخل را فراهم کرد.

وزیر صمت گفت: کنترل کالا‌های غیر ضرور وظیفه وزارت صمت بوده که بررسی، شناسایی و به تمام ارگان‌های مربوط ابلاغ شده است. با این روش صادرکننده مختار شده تا در صورتی که تمایل به حضور در سامانه نیما ندارد در کنار یک وارد کننده قرار بگیرد.

او گفت: انحصار در صنعت خودرو باعث شد تا کیفیت تولید تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد، ما دنبال خصوصی سازی و کاهش سهم دولت در این حوزه هستیم. در برنامه خودرو سازان ما تلاش برای بهبود کیفیت و قیمت وجود دارد و ما هم به دنبال رقابتی کرد اوضاع هستیم. مجلس هم با این اقدام موافق است و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303135

ثبت نظر

-