رکوردشکنی تلسکوپ استرالیایی: نقشه‌برداری از ۳ میلیون کهکشان در ۳۰۰ ساعت+عکس

  • کد خبر : 303106
  • 12 آذر 1399 - 13:11
رکوردشکنی تلسکوپ استرالیایی: نقشه‌برداری از ۳ میلیون کهکشان در ۳۰۰ ساعت+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، تلسکوپ استرالیایی «Square Kilometre Array Pathfinder» یا «ASKAP» اولین نقشه‌برداری خود از کل آسمان جنوبی را تکمیل و یک اطلس جدید جهانی خلق کرد.
ASKAP تقریبا از ۳ میلیون کهکشان در ۳۰۰ ساعت نقشه‌برداری کرد. ۱۳.۵ اگزابایت دیتای خام تولید شده ASKAP با استفاده از سخت افزار و نرم افزار سفارشی ساخته شده توسط «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود» (CSIRO) پردازش شده است.


رکوردشکنی تلسکوپ استرالیایی: نقشه‌برداری از ۳ میلیون کهکشان در ۳۰۰ ساعت+عکس

CSIRO در بیانیه‌ای اعلام کرده:
«نقشه‌برداری مستمر و سریع ASKAP مانند یک نقشه گوگل از گیتی است، جایی که میلیون‌ها نقطه شبیه به ستاره، کهکشان‌ها در دور دست هستند. نزدیک به یک میلیون از آن‌ها را تا به امروز ندیده‌ایم.»
ASKAP که توسط CSIRO توسعه پیدا کرده و کار می‌کند، نوع جدیدی از تلسکوپ‌های رادیویی است که سیگنال‌های رادیویی آسمان را به تصویر تبدیل می‌کند. این قابلیت به اخترشناسان اجازه می‌دهد جهان را در طول موج‌هایی که چشم انسان قادر به مشاهده آن‌ها نیست، ببینند.
این تلسکوپ بخشی از آرایه کیلومتر مربعی ۱ میلیارد دلاری به نام «SKA» است که به عنوان بزرگترین و توانمندترین تلسکوپ رادیویی جهان شناخته می‌شود. CSIRO علاوه بر ASKAP، تلسکوپ رادیویی «Murchison Widefield Array» یا «MWA» را هم مدیریت می‌کند.
اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ‌های  MWA و ASKAP را سیستم ابررایانه لحظه‌ای «Pawsey Supercomputing Centre» به نام «کهکشان» پردازش می‌کند که مخصوص اخترشناسی رادیویی است.
با استفاده از ASKAP در رصدخانه رادیو نجوم «مورچیسون» (MRO)، امکان مشاهده ۸۳ درصد کل آسمان برای دانشمندان فراهم شد. با گیرنده‌های پیشرفته این تلسکوپ رادیویی، اخترشناسان تنها به ترکیبی از ۹۰۳ تصویر برای شکل‌گیری یک نقشه کامل از آسمان نیاز داشتند که بسیار کمتر از ده‌ها هزار تصویر پژوهش‌های اولیه با تلسکوپ‌های مطرح در سطح جهان است.


رکوردشکنی تلسکوپ استرالیایی: نقشه‌برداری از ۳ میلیون کهکشان در ۳۰۰ ساعت+عکس

ابررایانه کهکشان اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این رادیو را به تصاویر رادیویی دو بعدی تبدیل کرد که شامل ۷۰ میلیارد پیکسل می‌شوند. ۹۰۳ تصویر نهایی و اطلاعات آن‌ها حجمی برابر ۲۶ ترابایت دارند. ASKAP می‌تواند اطلاعات خام را با نرخ بالاتری نسبت به کل ترافیک اینترنت استرالیا تولید کند.
Pawsey Supercomputing Centre در ماه اکتبر از دریافت یک ابررایانه جدید به لطف قرارداد ۴۸ میلیون دلار استرالیا با «هیولت پاکارد» یا «اچ‌پی» خبر داد. این سوپرکامپیوتر جدید تا ۳۰ برابر قدرت محاسباتی بیشتری نسبت ابررایانه کنونی این مرکز دارد. این ابررایانه در دو فاز در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد که فاز اول آن مربوط به سه ماهه اول ۲۰۲۱ می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303106

ثبت نظر

-