صنعت هسته‌ای فرمانده‌ای غیر از رهبری ندارد/ طرح‌هایی همچون طرح «اقدام علیه تحریم‌ها»، بازی در زمین دشمن است/ مجلس مقصر گرانی ناشی از تصویب این طرح است

  • کد خبر : 303071
  • 12 آذر 1399 - 12:42
صنعت هسته‌ای فرمانده‌ای غیر از رهبری ندارد/ طرح‌هایی همچون طرح «اقدام علیه تحریم‌ها»، بازی در زمین دشمن است/ مجلس مقصر گرانی ناشی از تصویب این طرح است

صنعت هسته‌ای فرمانده‌ای غیر از رهبری ندارد/ طرح‌هایی همچون طرح «اقدام علیه تحریم‌ها»، بازی در زمین دشمن است/ مجلس مقصر گرانی ناشی از تصویب این طرح است

یک تحلیل‌گر اقتصادی گفت: با توجه به اینکه مجلس بعد از گرانی دلار در ماه‌های گذشته دولت را مسئول آن دانست، بی‌راه نیست که با افزایش نرخ ارز بعد از مصوبه روز گذشته درخصوص صنعت هسته‌ای، مجلس را مقصر و مسئول گرانی ناشی از این تصویب بدانیم.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح «اقدام راهبردی برای برای لغو تحریم‌ها» که توسط مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب آن شاهد صعودی شدن قیمت دلار و سکه بودیم، گفت: واضح است که تصویب چنین طرح‌هایی که هیچ پایه اجرایی‌ ندارد، اولا گل به خودی و دوماً بازی در زمین حریف و دشمن است.


عضو شورای مرکزی کارگزاران با اشاره به فرماندهی واحد مساله هسته‌ای، ابراز داشت: دو مساله در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه اگر کسی تصور می‌کند مساله هسته‌ای ایران در همه جنبه‌های خود جز فرماندهی واحد مقام معظم رهبری، فرد دیگری را دارد، اشتباه می‌کند و به نظر من امکان ندارد که رهبری کوچکترین خطا یا تخلفی در این موضوع را ببینند و در مقابل آن سکوت کنند.


وی افزود: مساله دوم نتیجه‌بخش بودن صبر ژئوپلیتیک یا همان صبر استراتژیک در این سال‌ها است؛ یعنی این خویشتنداری که ایران از خود نشان داد، تاکنون به سود ایران بود و این تدبیر چه نظر شخص رهبری باشد یا نظر مجموعه نظام و یا نظر شخص آقای رئیس‌جمهور، در مجموع اتفاق خوبی بود که نتیجه هم داد. واقعیت این است که دستاوردی که این صبر ژئوپلیتیک برای ایران داشت منجر به بی‌آبرویی ترامپ شد، البته ما هم امکانات دیگری نداشتیم که بخواهیم هدر بدهیم.


لیلاز با اشاره به برخی ادعاها در کشور که ترورها علیه برخی چهره‌های نظام را نتیجه برجام معرفی می‌کنند، بیان داشت: کسانی که می‌گویند شهادت‌‌ها و ترورها ناشی از برجام و سیاست کوتاه آمدن است، نه اینکه بگوییم اشتباه می‌کنند بلکه دروغ می‌گویند، به این دلیل که نحوه کار دستگاه‌های امنیتی ارتباطی به دولت‌ها ندارد و آن‌ها در هر دولتی کار کارشناسی و فنی- تخصصی خود را انجام می‌دهند. همچنین اگر به آمار هم رجوع کنیم در دولت احمدی‌نژاد که مورد حمایت و علاقه همین برادران مجلس و اصولگرایان بود و برجام هم وجود نداشت، ترورهای بیشتری داشتیم.


وی افزود: در نتیجه مساله، برجام و نوع سیاست ما نیست، مساله اکنون بحران عملکرد در مجلس یازدهم است که برخلاف امیدواری‌هایی که به آن داشتیم تا این لحظه عملکرد درخشانی نداشت و بیشتر بازتاب دهنده یک سلسله رفتارهای احساسی و بی‌پشتوانه بوده است. به طور مثال حتی در همین مساله توزیع کوپن کالاهای اساسی هم راه‌حل‌های بسیار بهتری را می‌شد درنظر گرفت.


این تحلیل‌گر اقتصادی با اشاره به مصوبه روز گذشته مجلس، اظهار داشت: حتی در همین مصوبه اخیر هم مگر اینکه ما غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیریم موضوعی است که در صحن علنی مطرح شود؟ در خصوص موارد این چنینی معمولا شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌ می‌گیرد و مصوبات این شورا هم بدون تایید رهبری قابلیت اجرا ندارد. بر همین اساس هم ما خویشتنداری ژئوپلیتیک از خود نشان داده و اجازه ندادیم که آمریکایی‌ها بتوانند روابط بین‌المللی و دیپلماسی عمومی را از ایران بگیرند که در پایان هم دیدیم که صبر راهبردی ایران پیروز شد.


وی ادامه داد: من همواره معتقدم و می‌گویم که برای یک مذاکره موفق باید با اقتصاد نیرومندی داشته باشیم اما درخصوص انجام مذاکره ارکان نظام باید تصمیم بگیرند نه دولت‌ها یا مجلس‌ها و مذاکره بدون تنفیذ رهبری به دستگاه‌های امنیتی کشور قابلیت پیگیری ندارد. البته این مورد تنها در ایران نیست؛ در همه جای دنیا بیشتر افرادی که پای میز مذاکره می‌آیند نیروهای امنیتی آن کشور هستند.


لیلاز با تاکید بر لزوم سنجش هزینه و فایده طرح‌های مجلس، گفت: اگر این مصوبه مجلس بخواهد به غرب این پیام را بفهماند که ما هم مثل آمریکا بازها و کبوترها داریم و به دنبال این باشیم که از این طریق روی میز مذاکره امتیاز بگیریم خیلی خوب است اما اگر این طرح‌ها به‌گونه‌ای تصویب شود که ضرر داخلی آن‌ بیشتر از سود خارجی‌اش باشد، نقض غرض می‌شود.


وی افزود: به‌خاطر داریم که وقتی قیمت دلار صعودی شد مجلسی‌ها، دولت و بانک مرکزی را مقصر آن دانستند، در نتیجه وقتی با این مصوبه آن‌ها دلار دوباره روند صعودی پیدا کرده و قیمت آن افزایش یافت، باید به ما هم اجازه دهند که مجلس نشینان را مقصر این افزایش قیمت بدانیم.


عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پایان با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری در زمینه هسته‌ای براساس خرد جمعی ابراز داشت: موضوع هسته‌ای ایران به قدری به لحاظ فنی، سیاسی و اقتصادی پیچیده است که بدون خرد جمعی همه کارشناسان و دست‌اندرکاران و درون با حوصله‌ترین جلسات محرمانه و طی بحث و بررسی های فراوان باید درخصوص آن تصمیم گرفت، مسائل مهمی در این سطح را نمی‌شود با یک قیام و قعود پیش برد و تصمیم‌گیری کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303071

ثبت نظر

-