سودان در مسیر نظامی کردن عادی سازی روابط با اسرائیل

  • کد خبر : 302970
  • 12 آذر 1399 - 11:46
سودان در مسیر نظامی کردن عادی سازی روابط با اسرائیل

 

 

 سخنگوی شورای حاکمیت انتقالی سودان در مسیر تاکید کرد که سفر هیئت صهیونیستی به سودان ماهیتی کاملا نظامی داشته و یک دیدار سیاسی نیست.

هیئت اسرائیلی در اولین اقدام خود طی این سفر، از صنایع دفاعی وابسته به نیروهای مسلح بازدید و با نیروهای نظامی حاضر دیدار کرد و هیچیک از جنبه‌های سیاسی مربوط به عادی‌سازی رابطه بین خارطوم و تل آویو را مورد بحث قرار نداد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مدیریت تشکیلات نظامی شورای حاکمیت درباره پرونده عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بدون حضور غیر نظامیان و دولت اجرایی، گفت: این سخن نادرست است و علاوه بر وزارت امور خارجه، کلیه اعضای شورای حاکمیت از جمله غیرنظامیان و نظامیان در این پرونده مشارکت دارند.

 

‌بررسی عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل/ نقش عربستان و امارات - خبرگزاری مهر  | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 

نظامی شدن عادی سازی سودان زمانی که عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور نسبت به سفر هیئت اسرائیلی و ماموریت آن اظهار بی اطلاعی کرد، بیشتر آشکار شد. این خلاف چیزی بود که البرهان رئیس مجلس سودان درمورد “مشورت با طیف وسیعی از نیروهای سیاسی” قبل از تصمیم به عادی سازی، بیان داشته بود.

محمدصالح رزق الله یکی از رهبران نیروهای مقاومت سودان، علت زیارت این چنینی به سودان را نبود شفافیت در توزیع قدرت و تعیین وظایف میان ارکان حکومتی کشور دانست که منجر به ایجاد تداخل، هرج و مرج و دوگانگی در تصمیم گیری های داخلی و خارجی کشور می شود.

عادی سازی نظامی تنها به سودان محدود نمی شود. اخیرا یک سند رسمی اسرائیلی نشان داد که توافق تل آویو و ابوظبی در مورد عادی سازی زمینه را برای تشدید همکاری نظامی بین آنها در دریای سرخ هموار می کند.

 

رسانه های صهیونیست مدعی پیشرفت تل آویو وسودان برای عادی سازی شدند -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 

وزارت اطلاعات رژیم صهیونستی نیز بر این مسئله تاکید داشته و نسبت به گسترش روابط امنیتی با امارات، تحت هدایت رئیس موساد، ابراز علاقه کرده است.

درحالی‌که ارتش سودان اولین پای اسرائیل را در دروازه آفریقا و دریای سرخ قرار می دهد، امارات دومین پای آن را در جزیره استراتژیک سقطری یمن می گذارد تا پایگاه های جاسوسی دریایی نظامی و لجستیکی ایجاد کند که تحرکات دریایی منطقه را زیر نظر داشته و همکاری امنیتی را از حالت سری به حالت علنی درآورد. بنابراین ارتش سودان نیز در ادامه دادن مسیر امارات هیچ مشکلی نخواهد داشت.

 

>>> خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=302970

ثبت نظر

-