حسینی خبر داد: راه‌اندازی ۳۱ سالن ورزشی ویژه نابینایان

  • کد خبر : 302862
  • 12 آذر 1399 - 10:41
حسینی خبر داد: راه‌اندازی ۳۱ سالن ورزشی ویژه نابینایان

پیام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولین؛

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ – ۱۰:۱۰

جواد حسینی

تهران (پانا) – معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولین پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در پیامی ۱۳ آذر روز جهانی معلولین را به دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آنها، از معلمان، مربیان، مدیران و همه نیروهای شاغل در مراکز استثنایی، سیاست گذاران وبرنامه ریزان، تشکل های مردمی پیگیر حقوق دانش آموزان معلول تبریک گفت.

متن کامل پیام به شرح ذیل است:

«۱۳آذر امسال (سوم دسامبر) روزجهانی معلولین است، پایش دوباره میزان تحقق حقوق معلولین درجهان، وجه تسمیه این روز است وفرصتی است برای بازنگری آنچه باید برای تحقق حقوق انسانی بزرگترین اقلیت جهان صورت گیرد. روزجهانی معلولین میعادگاهی برای تجدید میثاق و تلاشی دوباره برای تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیاز‌ها و استعدادهای معلولین و ارزیابی میزان موفقیت در فراگیرسازی خدمات در راستای توانمندسازی، احقاق حقوق انسانی وشهروندی و از همه مهم­ترآشنایی معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان است تا با مشارکت همه­ جانبه و ارائه راه­کار‌های مناسب، موانع و آسیب‌های موجود رفع شود.

سازمان آموزش وپرورش استثنایی با درک شعار امسال یعنی “همه ناتوانی ها وعواقب ناشی ازآنها قابل مشاهده نیستند”، تدوین برنامه های تحوّلی مبتنی براسناد فرادستی، ناظر بر ارائه وارتقای مستمر خدمات کمی وکیفی آموزشی، پرورشی وتوانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه وخانواده های آنها را به عنوان طیفی ازمعلولین در دستور کارخود قرارداده است و می کوشد تا با توسعه کمی وکیفی، عدالت آموزشی و تبدیل نیروی انسانی به سرمایه اجتماعی، ازهمه ظرفیت های موجود برای عبور ازبحران بیماری کووید ۱۹ و ساختن جامعه ای پویا، سرزنده و بانشاط بهره برداری نماید. موضوع دیگری که امسال مورد توجه است ” به سوی جهانی فراگیر، قابل دسترس و پایدار برای معلولان پس از کووید ۱۹” می باشد، عواقب اجتماعی، فرهنگی واقتصادی، ناشی از همه گیری بیماری کووید ۱۹ و درک این واقعیت که این بحران جهانی، معلولین را بیشتر درمعرض خطر نابرابری های اجتماعی قرار می دهد، لزوم مداخله در بحران و تأکید بر رعایت عدالت در توزیع فرصت­ها و بهینه سازی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی در زیست بوم کرونا، زمینه به روزسازی برنامه های سازمان با جلب مشارکت همه ذینفعان را فراهم ساخته است.

اجرای ۱۱۰ جلسه ویدئوکنفرانس برای توجیه وضعیت موجود و برنامه های سازمان برای استان­ها، ۳۵ سامانه نرم افزاری، ایجاد۷ پایگاه آموزش مجازی، تولید ۵۵ فیلم آموزشی، همکاری با شبکه آموزش و مدرسه تلویزیونی، اختصاص یک­روز تدریس به دانش آموزان با نیازهای ویژه، تدوین اطلس یادگیری برای شرایط مختلف شیوع بیماری کرونا، استفاده از بستر شبکه شاد برای ارائه آموزش های مجازی، تجهیز این شبکه به گویا ساز، راه اندازی پارلمان مجازی اولیاء، دانش آموزان و معلمان، پایگاه جامع آموزش مجازی، متناسب سازی ۱۰۰۰ عنوان کتاب، ۳۰ رشته مهارتی، ۴۲ رشته فنی وحرفه­ای و ۸۰ رشته کارودانش، راه اندازی نهضت آموزش زبان اشاره، بریل آموزی وآموزش وتربیت معلمان با مهارت­های چندگانه، مناسب سازی ۷۲۵ فضای آموزشی و هدفگذاری مناسب سازی ۱۲۹۶ فضای آموزشی تاپایان سالجاری، راه اندازی ۳۱ سالن ورزشی، ۳ مرکز جامع تشخیص، آموزش و توان‌بخشی، پارک تحرّک و جهت‌یابی ویژه نابینایان و ساخت ۲ واحد اتاق چند حسی ازجمله اقدامات مناسب‌سازی نوآورانه سازمان درراستای توسعۀ عدالت آموزشی است.

تدوین سه برنامه تحوّلی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام و طلایی و توسعه مشارکت ­ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن، با ۸ برنامه ۳۱ فعالیت نوآورانه و تاسیسی و استمرار ۵ برنامه و ۱۶ فعالیت نیز برنامه عملیاتی است که برای توسعه کمی وکیفی آموزش وپرورش استثنایی تدوین وتاکنون ۵۰ درصد اهداف بسته های تحولی محقق شده است.

اینجانب با تبریک روز جهانی معلولین به دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آنها، از معلمان، مربیان، مدیران و همه نیروهای شاغل در مراکز استثنایی، سیاست گذاران وبرنامه ریزان، تشکل های مردمی پیگیر حقوق دانش آموزان معلول و همه دغدغه­مندان رشد و توسعه فردی، اجتماعی، فرهنگی واقتصادی معلولین که با درک سختی ها ومشکلات موجود، صادقانه برای استمرار ارائه خدمات آموزشی، پرورشی وتوانبخشی به این عزیزان تلاش می کنند، تقدیر وتشکر صمیمانه خود را اعلام می نمایم. سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اعتقاد بر این که رشد وتوسعه توانمندی­های معلولین، زمینه ساز غنی سازی جامعه است، با رویکرد ارتباطات و مشارکت مستمر و منظم ذی نفعان و با تکیه براصول تفکّر فراگیر، تعالی فراگیر، تعامل فراگیر، تشکّر فراگیر و تذکّرفراگیر از همه ظرفیت های درون سازمانی، فرا سازمانی، برون سازمانی برای توسعه کمّی وکیفی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه بهره برداری می کند.

امید است با استعانت از خداوند سبحان، در دستیابی به اهداف عالیه نظام تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران، به ویژه پوشش تحصیلی فراگیر کمّی وکیفی کودکان و نوجوانان دارای نیاز ویژه و با ترسیم آینده ای روشن، درتحقق مراتبی از حیات طیّبه براساس سند تحول بنیادین سهیم باشیم.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=302862

ثبت نظر

-