۱۱ آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها

  • کد خبر : 301990
  • 11 آذر 1399 - 22:09
۱۱ آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها

به گزارش نیوز، محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته به اجرا در آمده است.

در هفته دوم محدودیت ها که تا ۱۴ آذر ماه ادامه دارد انتظار می رود که شهروندان همچنان با پرهیز از سفرهای غیر ضرور، رعایت توصیه های هشدار دهنده و پروتکل های بهداشتی، حضور نیافتن در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی، در خانه ماندن و ماسک زدن به قطع زنجیره انتقال در کنار اجرای محدودیت ها کمک کنند.

به گفته متخصصان و دست اندرکاران امر در صورت همدلی و همکاری مردم می توان به نتایج خوب و خوش این طرح، امیدوار بود، اما اصل مهم رعایت پروتکل های اعلام شده کرونایی و تمکین از آن تا ریشه کنی کامل ویروس است.

با همه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، جان ۳۸۲ تن از هموطنان را گرفت و شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور  به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

نگاهی به محدودیت ها و موقعیت کرونایی استان ها

پیگیری خبری نیوز از تازه‌ترین وضعیت محدودیت های کرونایی استان‌ها حاکی از این است که شرایط شیوع ویروس کرونا در اکثر شهرها در حال ثبات است در همین راستا از مشهد خبر رسید که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امکان کنترل و جلوگیری از ورود افراد مبتلا به کرونا به اماکن پر رفت و آمد خبر داد.

به گفته دکتر مهدی قلیان  سازمانها، ادارات، ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی، هوایی، زمینی و  اماکن زیارتی می توانند با نصب اپلیکیشن ماسک، مبتلایان به کرونا را شناسایی کرده و از ورود آنان به آن مجموعه جلوگیری کنند.
وی افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای این منظور با سازمانها و ادارات در مناطق زیرپوشش این دانشگاه مکاتبه نموده و از استانداری خراسان رضوی برای عملیاتی شدن این طرح تقاضای مساعدت کرده است.

شرایط کرمانشاه  اما در نیمه دوم آبان آنقدر وخیم شد که بستری بیماران کرونایی در راهروها کلید خورد اما همکاری شهروندان در رعایت اصول بهداشتی، ورق را برگرداند و جهت آمارها را نزولی کرد؛ اکنون سوال این است که آیا می‌توان به «سفید» شدن اوضاع امیدوار بود؟

هفت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت «قرمز»، ۶ شهرستان در وضعیت «نارنجی» و یک شهرستان هم در شرایط «زرد» قرار دارد.

در ۲ روز نخست اجرای طرح محدودیت های سراسری، دست کم ۹۰ درصدی مشاغل مشمول این طرح، تعطیل بودند و خیابان ها و بازارهای استان روزهای بسیار خلوتی را تجربه کردند.

از یاسوج نیز خبر رسیده که نه اوج گیری کرونا و نه محدودیت های ۲ هفته ای هوشمند ، هیچ کدام تاکنون از حجم رفت و آمدها و فعالیت صنوف مختلف در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نکاسته است و بیشترین آمار ابتلای مردم به ویروس کرونا همچنان در این شهر گزارش می شود.

 ۱۰ روز از اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرستانهای با وضعیت قرمز کهگیلویه و بویراحمد گذشته است، از مجموع ۹ شهرستان استان، شهرستانهای بویراحمد و کهگیلویه در وضعیت قرمز قرار دارند و طبق مصوبات ستاد کرونا باید فعالیت گروه‌های ۲ و سه در این شهرستان ها به مدت دو هفته متوقف می‌شد با این حال مشاهدات خبرنگار نیوز حکایت از آن دارد که جز در خیابان مطهری از میدان هفت تیر تا میدان شهدا شهر یاسوج، صنفی تعطیل نشده است.

محدودیت تردد شهروندان و تعطیلی بازار در شهرهای مختلف کشور استاندارد فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه بهداشتی را افزایش داد اما فعالیت آزادانه دست‌فروشان در گرگان خطر شیوع ویروس کرونا در پرجمعیت‌ترین شهر استان گلستان را همچنان باقی نگه داشته است.

دست فروش‌های گرگان اگرچه برای اداره زندگی چاره‌ای جز فعالیت ندارند و وجود آنها برای دسترسی مناسب شهروندان به کالاهای ارزان ضروریست اما بی‌توجهی به شیوه نامه بهداشتی؛ ویروس کرونا را در کمین اهالی این شهر قرار داده است.

همچنین سه شهرستان استان اصفهان بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ تا تاریخ یازدهم آذر جاری از وضعیت قرمز خارج شد و در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

 بر اساس جدیدترین رنگ بندی شهرستان‌های استان اصفهان در همه گیری کووید ۱۹ تا تاریخ یازدهم آذر جاری که توسط گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد، سه شهرستان شهرضا، مبارکه و گلپایگان از وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا خارج شد و در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

خبری دیگری از قم اینکه با همراهی مردم قم و عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا عرصه برای جولان کووید۱۹ هر روز در قم تنگ تر می‌شود و شرایط کرونایی قم روز به روز به سمت مطلوبیت در حرکت است اما مسوولان هشدار می‌دهند که کاهش احتمالی حساسیت‌های مردم دوباره باعث بازگشت قم به وضعیت های سخت تر قبلی خواهد شد.

با اجرای محدودیت های دوهفته ای ستاد ملی مبارزه با کرونا و پایبندی مثال زدنی مردم قم به مصوبات ابلاغی آمار مرگ و میر و ابتلا به این ویروس مرگبار و پیچیده هر روز کمتر می‌شود و امید می‌رود با ادامه روند فعلی طی روزهای آینده شاهد تغییر وضعیت و رنگ بندی قم در سطح کشور باشیم به شرط آنکه حساسیتها و رعایت پروتکل ها همچنان با قوت ادامه یابد و شاهد سهل انگاری و کم توجهی به ابعاد خطرات شیوع کرونا نباشیم. 

در زاهدان بر اساس بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی صورت گرفته از سطح شهر افزون‌بر ۹۲ درصد واحدهای صنفی غیرضرور این شهرستان محدودیت‌های کرونا را رعایت و تعطیل بودند.

رضا شهری‌زادرییس اداره صنعت، معدن و تجارت زابل در شمال سیستان‌وبلوچستان اظهارداشت: همکاری اصناف و بازاریان شهر زابل و مشاغل گروه‌های۲، سه و چهار در نهمین روز از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر است.

بر اساس آمار بدست آمده میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام بخش ها اعم از تردد و تعطیلی مشاغل غیر ضروری در این استان ۸۵ درصد برآورد شده است.

اصناف این استان از ابتدای طرح مبارزه با ویروس کرونا از ۲۰ آبان تا ۱۰ آذر همکاری ۸۸ درصدی داشته‌اند که این همکاری همچنان ادامه دارد.

خبر خوش دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کاهش ۲۰ درصدی جان باختگان کرونا در استان با اعمال محدودیت‌های جدید خبر داد.

محمدحسین صومی گفت: با اعمال این محدودیت ها، آمار ورودی مبتلایان کرونا به بیمارستان های استان هم ۱۵ درصد کاهش یافته است و در شرایط حاضر فرد منتظر بستری در بخش های اورژانس های بیمارستان ها و مراکز درمانی نداریم.

به گفته رییس ستاد مدیریت ویروس کرونا در کامیاران سه گروه بازرسی قرارگاه مقابله با کرونا بر روند رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف و بازاریان این شهرستان نظارت دارند.

مسعود الماسی اضافه کرد: این گروه‌ها در سه نوبت صبح، عصر و شب نسبت به بازرسی اصناف با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دور جدید فعالیت این گروه‌ها از یکم آذر و همزمان با شروع اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها آغاز شده است، افزود: در ۱۰ روز اجرای این طرح، ۱۵۷ واحد صنفی شهرستان بخاطر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدویت‌های اعلامی، اخطار گرفتند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی اعلام کرد که ۱۰ هزار تست سریع کرونا در راستای شناسایی هرچه زودتر مبتلایان به استان اختصاص یافته که در مراکز سرپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر جواد آقازاده افزود: با استفاده از تست سریع، می توان در کمتر از ۳۰ دقیقه افراد مبتلا به کووید ۱۹ را شناسایی کرد. هم اکنون در هیچ آزمایشگاهی در آذربایجان غربی، تست سریع انجام نمی گیرد و این تست ها فقط در اختیار دانشگاه است.

آمار فوتی ۲ رقمی مبتلایان به کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته ۱۰ نفر از افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند.

سه روز پیش تعداد فوتی‌های کووید .۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه روز رسید ولی امروز با وجود کاهش ۱۵ نفری، تعداد فوتی‌ها همچنان ۲ رقمی است.

همچنین فرماندار اردبیل گفته که با اجرای طرح شهید سلیمانی هزار و ۷۲۴ نفر مبتلا و مشکوک به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شده است و خدمات تست، قرنطینه در منزل و نقاهتگاه و سایر خدمات درمانی به آنها ارائه شد.

مسعود امامی یگانه به اجرای طرح محدودیت کرونایی در اردبیل اشاره کرد و افزود: ۸۴ واحد صنفی که به محدودیت‌ها در این شهرستان  پایبند نبوده پلمب و ۷۴ مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی  ادامه داد:اقشار مختلف مردم،  بازاریان و اصناف در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی همکاری خوبی داشته اند و انتظار داریم این همکاری تا قطع زنجیره ویروس کرونا ادامه داشته باشد. 

در همین راستا  رییس کل دادگستری استان فارس، همکاری کسبه و بازاریان در اجرای مصوبات ستاد مدیریت کرونا در این استان را قابل ستایش توصیف کرد و گفت: در شرایط امروز شیوع گسترده ویروس کرونا، مصوبات ستادهای مدیریت بیماری کرونا لازم الاجراست.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی، ضمن قدردانی از همراهی کسبه و بازاریان شیراز در امر پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا افزود: اصناف شیراز به عنوان پیشگامان مدیریت این بیماری از ابتدای شیوع آن خالصانه سلامت شهروندان را بر درآمد و بهبود معیشت خود ارجح دانستند و بر اساس گزارش‌های رسیده افزون بر ۹۰ درصد آنها نهایت همکاری را در اجرای مصوبات ستاد مدیریت کرونا و طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها داشته‌اند.

در فردیس کرج نیز ۴۰۰ واحد صنفی این شهرستان به دلیل بی توجهی به اجرای محدودیت های کرونایی اخطار دریافت کردند.

تیم های بازرسی، ۱۵ واحد صنفی متخلف را طی ۱۰ روز گذشته به تعزیرات حکومتی معرفی کردند ضمن آنکه پایش ها به لحاظ رعایت الزامات بهداشتی و کاهش قیمت ها به صورت مستمر در فردیس ادامه دارد.

همچنین فرماندار آبیک از آغاز اجرای طرح غربالگری بیماران کرونایی در محلات این شهرستان خبرداد و گفت: در ابتدای این طرح با هدف کنترل و مقابله با کرونا به همت قرارگاه شهید سلیمانی تاکنون ۶۰۰ نفر از شهروندان آبیکی غربالگری شده‌اند.

 شهرام احمد پور با اعلام این خبر افزود: با آغاز طرح غربالگری بیماری کرونا در محلات آبیک تاکنون ۵۰ بیمار شناسایی روانه بیمارستان شده و ۶ نفر بستری شده اند، ۲ نفر نیز به بخش آی سی یو منتقل شده اند.

خبر دیگر اینکه رئیس شبکه بهداشت‌ و درمان محمودآباد گفت که طی یک هفته اخیر با توجه به افزایشی بودن شناسایی بیماران جدید مبتلا به کووید- ۱۹ ، وضعیت کرونایی شهرستان هم اکنون قرمز شده است.

عباس توان افزود: با وجود اینکه انتظار می رفت پس از ایجاد محدودیت های جدید روند کاهشی ابتلا به کووید-۱۹ را شاهد باشیم ، اما متاسفانه روند بیماری در این  شهرستان سیر صعودی به خود گرفته است و همچنان هم ادامه دارد.

از بوشهر هم خبر رسید که پیشرفته‌ترین آزمایشگاه تخصصی کووید-۱۹ با تعرفه دولتی در بوشهر راه‌اندازی شده‌است و تست‌های اولیه و تاییدیه ویروس کرونا از امروز به صورت آزمایشی در این مرکز صورت می‌گیرد.

آزمایشگاه‌ ویروس‌شناسی کووید۱۹ خدمتی مشترک از جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است که با پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی و تعرفه دولتی از شنبه تا پنجشنبه در شیفت‌های صبح و عصر خدمت ارائه می‌دهد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با اشاره به روند صعودی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان گفت که در نتیجه کم‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، وضعیت شیوع کرونا در ۹ شهرستان گلستان قرمز است.

عبدالرضا فاضل  اظهار داشت: پیش از شروع طرح محدودیت کرونا، گرگان، بندرترکمن، آق قلا و کلاله در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داشتند اما اکنون گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، مراوه تپه، بندرگز و گمیشان هم به جمع این شهرها اضافه شدند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین    هم گفت :با اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها و تعطیلی دوهفته‌ای، میزان بستری‌های کرونای استان نسبت به ابتدای آبان ماه ۲۰ درصد کاهش یافت.

پیمان نامدار  در قرارگاه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان، افزود: در روز دوم آبان ماه ۵۶۸ بیمار در مراکز درمانی استان براثر کرونا بستری بودند که با اجرای دو هفته تعطیلی، تعداد آنها ۲۰ درصد کاهش یافت ولی هنوز تعداد فوتی‌های استان کاهش نیافته است و نتیجه بار فوتی‌های استان هفته‌های دیگر مشخص خواهد شد.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۱ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۷۵ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

 سیما سادات لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۷۷ هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۳۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

به گزارش نیوز، آمار مرگ کرونا در ایران از ۱۰ آبان به بالای ۴۰۰ نفر رسید و بعد از حدود یکماه دوباره به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافت.

گزارش های کرونایی استانها

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران نیوز در استانها در مواجهه با ویروس کرونا قرار بگیرید:

ضربه فنی کرونا با اعمال محدودیت‌ها

اوج گیری کرونا در شهر نیمه تعطیل

روزگار سخت محرومیت مجازی دانش‌آموزان مازندرانی

نیشخند کرکره‌های نیمه‌باز بازار به محدودیت‌های کرونایی

آموزش مجازی؛ چالش در روستای «چاله‌کند»

آسیبهای حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی چالش جدی دوران کرونا

کرونا و اصناف نیمه‌تعطیل در فضای مجازی

کرمانشاه، «سفید» می‌شود؟

افسار کرونا با همدلی مردم کشیده می‌شود

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کانیوزن فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=301990

برچسب ها

ثبت نظر

-