حل یک چالش علمی ۵۰ ساله با کمک هوش مصنوعی

  • کد خبر : 301952
  • 11 آذر 1399 - 21:37
حل یک چالش علمی ۵۰ ساله با کمک هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، «تاشدگی پروتئین» فرآیند فیزیکی است که در آن یک زنجیره پروتئین ساختار سه بعدی بومی خود را بدست می آورد؛ ساختاری که معمولاً از نظر بیولوژیکی عملکردی سریع و قابل تکرار دارد. این  چالش در حقیقت عامل ایجاد پروتئین بیماری های مختلف از سرطان گرفته تا کووید-۱۹ است.

از آنجا که عملکرد هر پروتئین با شکل سه بعدی آن ارتباط مستقیم دارد، محققان در سراسر جهان برای یافتن روشی دقیق و سریع که بتواند شکل هر پروتئین را کشف کند، تلاش کرده اند.

محققان روز دوشنبه در چهاردهمین انجمن آزمایش گسترده در زمینه ارزیابی انتقادی روش ها برای پیش بینی ساختار پروتئین (CASP۱۴) اعلام کردند که راه حلی برای این چالش با استفاده از هوش مصنوعی یافته اند.

محققان شرکت «دیپ مایند» که این هوش مصنوعی را ابداع کرده است، می گویند: این برنامه هوش مصنوعی که «آلفا فولد» نام دارد، قادر به تعیین شکل بسیاری از پروتئین ها است. هوش مصنوعی این کار را تا حدی از دقت انجام داده است که با آزمایش های آزمایشگاهی گران و وقت گیر قابل مقایسه است. 

ده ها هزار پروتئین انسانی و میلیاردها گونه دیگر از جمله باکتری و ویروس وجود دارد، اما کار کردن روی شکل تنها یک مورد آنها به تجهیزات گران قیمت نیاز دارد و سال ها طول می کشد.

«کریستین آنفینسن» حدود ۵۰ سال پیش نشان داد که تعیین شکل پروتئین ها بر اساس توالی اسیدهای آمینه آنها – عناصر سازنده جداگانه پروتئین ها – امکان پذیر است؛ وی به دلیل این کشف موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

 در حال حاضر ۲۰۰ میلیون پروتئین شناخته شده، اما شیوه کارکرد و فعالیت تعداد اندکی از آنها مشخص شده است.  

شرکت دیپ مایند در تست های آلفا فولد شکل حدود دوسوم پروتئین ها را با دقت بالا و مشابه آزمایشگاه، تعیین کرد. نتایج این تست ها به طور آنلاین منتشر شده است. با این حال محققان این پروژه هنوز فعالیت های زیادی مانند بررسی تشکیل پروتئین های پیچیده و شیوه واکنش آنها با دی.ان.ای باید انجام دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=301952

برچسب ها

ثبت نظر

-