هرج‌ومرج کرونایی در نانوایی‌های مازندران؛ مشتریان در خط مقدم اتهام

  • کد خبر : 301871
  • 11 آذر 1399 - 20:33
هرج‌ومرج کرونایی در نانوایی‌های مازندران؛ مشتریان در خط مقدم اتهام

به گزارش نیوز، واحدهای خبازی از جمله اصنافی بودند که همچنان پس از شیوع کرونا به خاطر ضرورت خدمت رسانی به مردم دچار محدودیت فعالیت زمانی نشدند و به همین خاطر هم ادامه فعالیت آنها همواره زیر ذره بین شهروندان قرار داشت و هرگونه کاستی در رعیت پروتکل های بهداشتی را به صورت جدی مورد نقد قرار می دادند و از مسئولان خواستار توجه ویژه به این معضل می شدند.

حساسیت نسبت به فعالیت نانوایی ها از بیستم آبان ماه امسال با تشدید اعمال محدودیت های دوره ای بیشتر شد و در ۲ هفته اخیر که شهرهای کشور بر اساس وضعیت کرونایی تقسیم بندی شدند ، این حساسیت ها به اوج رسید تا جایی که کارگروه ویژه ای در مازندران مسئول نظارت دقیق بر فعالیت این واحدها شدند تا خیال شهروندان از این بابت راحت شود ، ولی دقت نظر هفته های اخیر و نظارت هایی که خبرنگار نیوز هم همراه اکیپ ها حضور داشت این نکته را روشن کرد که بیشترین نقصان در رعایت پروتکل های بهداشتی در صف مشتری ها و خارج از واحدهای نانوایی ها رقم می خورد.

عدم رعایت فاصله اجتماعی بین مشتریان نان در صف انتظار ، استفاده نکردن از ماسک و دستکش آن هم در مدت زمانی که گاه تا دریافت نان طولانی می شود ، اصرار بر خرید نان با وجه نقد به رغم وجود اطلاعیه روی شیشه نانوایی ها مبنی بر عدم قبول پول نقد و ضرورت استفاده از کارتخوان از جمله مواردی است که شهروندان چندان به آن توجهی ندارند و گویی ویروس کرونا تنها از داخل نانوایی ها به بیرون سرایت می کند.

خبرنگار ما طی روزهای اخیر بررسی های میدانی اش را از نانوایی ها در شهرهای آمل ، محمودآباد ، بابل و ساری انجام داده ، می گوید که رعایت پروتکل ها توسط مشتریان نانوایی ها حتی در شهر دارای وضعیت قرمزی مانند آمل بسیار ضعیف است و شهروندان گاهی در پرداخت پول نقد برای دریافت نان با متصدیان فروش درگیری لفظی پیدا می کنند و در مدتی که منتظر در صف انتظار دریافت نان می ایستند ، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی با همدیگر خوش و بش می کنند و نکته جالب تر این که گفت و گوهای بدون فاصله آنها هم عمدتا در باره وضعیت شیوع کرونا است.

اگر چه در برخی از مناطق مشتری ها فاصله یک متری از یکدیگر را در صف رعایت می کنند ، ولی در بیشتر نانوایی ها این وضعیت وجود ندارد در حالی که گاهی بین ۱۵ تا ۲۰ نفر بدون کمترین فاصله با یکدیگر در صف می ایستند. نکته دیگر این که در صف همین نانوایی ها که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند ، بیشتر شهروندان فاقد ماسک و دستکش هستند و همواره تعدادی از آنها هم بر خرید نان با پول نقد اصرار دارند.

یکی از مشتریان نانوایی در آمل که ماسک بر صورت نداشت و فاصله را نیز رعایت نکرده بود ، در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوز ، گفت : کرونا کجا بود آقا ؟ اصلا این حرف ها را باور نکنید. این حرف ها برای خانه نشین کردن مردم است و می خواهند ما را بترسانند. 

این مرد میانسال که اصرار بر توطئه بودن مطرح کردن بیماری کووید-۱۹ داشت ، افزود : من از اول شیوع کرونا تاکنون ماسک نزدم و هنوز نیز بیمار نشدم. اکنون هم یک قرص نان می خواهم و سریع می روم و زیاد در صف نمی مانم. 

مشتری دیگری که او نیز نسبت به فاصله گذاری اجتماعی بی اعتنا بود و ماسک هم نداشت ، گفت: دوست ندارم ماسک بزنم و به کسی هم مربوط نیست. 

وی که از پرسش خبرنگار نیوز بسیار عصبانی شده بود ، افزود : فقط به ما می گویند ماسک بزنید و رعایت کنید ولی تهرانی ها خیلی راحت در ساحل و دریا و شهرهای مازندران تفریح می کنند. تفریحاتش برای دیگران است و رعایت و خانه نشینی برای ما. 

بررسی های خبرنگار نیوز که مورد تایید متصدیان نانوایی ها است نشان می دهد که اغلب کسانی که در صف نانوایی ها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و ماسک نمی زنند ، مردان هستند و بانوان بیشترین میزان رعایت را دارند.

ستاد تصمیم بگیرد ، ما اعمال می کنیم

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران به عنوان ناظر بر فعالیت واحدهای خبازی به خبرنگار نیوز گفت: وظیفه ما نظارت بر واحدهای خبازی است که مربوط به مسائل داخلی نانوایی ها می شود که خوشبختانه تا حد مناسب و قابل قبولی شاهد رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم. 

حسینقلی قوانلو افزود : مسائل مربوط به مشتریان نه تنها تا حدودی از کنترل ما بلکه از کنترل و مسئولیت صاحبان نانوایی ها هم خارج است. الزام مشتریان به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دیگر دستورالعمل های ضد کرونایی در صف نانوایی ها کار مشکلی است و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی با بیان اینکه دغدغه تجمعات گسترده در مقابل واحدهای خبازی همواره پای ثابت مصوبات و بحث های ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بوده است ، گفت : واقعا ما هم خودمان نمی دانیم باید چگونه با این معضل برخورد کنیم چون برخلاف دیگر واحدهای صنفی ، نمی توان برای ارائه نان نیز بین مشتریان تفکیک قائل شد و در صورت چنین پیشنهادی ما حتما آن را ابلاغ و اعمال خواهیم کرد. 

قوانلو تصمیم گیری درباره چگونگی حل این معضل را در حوزه اختیارات ستاد ملی و استانی کرونا دانست و افزود : متاسفانه نگرانی ما بیش از اینکه مربوط به داخل واحدهای خبازی باشد که مسئولیت ما هم محسوب می شود ، مربوط به بیرون و صف مشتریان شده است. 

مشکل لاینحل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این باره به خبرنگار نیوز گفت : واحدهای نانوایی بخصوص در بخش پخت نان سنتی به واسطه تجمع بالای انسانی همواره دغدغه ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا بود که هنوز نیز برای آن راهکار مشخصی دیده نشد. 

دکتر قاسم اویس افزود : متاسفانه با وجود اینکه در هفته های اخیر به واسطه اجرای محدودیت های کرونایی شاهد افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی توسط خبازان هستیم ، اما همچنان سطح رعایت نکات بهداشتی از جمله فاصله ایمن و استفاده از ماسک میان مشتریان در پایین ترین سطح قرار دارد. 

وی رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای خبازی مازندران را اکنون ۸۳ درصد عنوان کرد و گفت : اما تجمعات نزدیک به هم و بی توجهی مشتریان به فاصله گذاری اجتماعی به یکی از نگرانی های بزرگ برای کادر بهداشتی و ستاد مقابله با کرونای استان تبدیل شده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بی توجهی مشتریان نانوایی ها و تجمع پر تعداد آن را مشکلی لاینحل توصیف کرد و افزود : این معضل همانند چاقوی دولبه شده ، زیرا به دلیل کالای اساسی بودن و نیاز ضروری معیشتی مردم به می توانیم این واحدها را ببندیم و نه اینکه با شرایط کنونی سر کنیم. 

وی ادامه داد : تاکنون پیشنهادهایی همچون فروش صنعتی و بسته بندی نان در جلسات ستاد ملی و استانی کرونا مطرح شد که دارای نواقص و محدودیت هایی بود و از عملیاتی شدن باز مانده است. 

اویس تنها راه حل مطمئن و اجرایی را رعایت فردی مردم دانست و گفت : باید مردم در این زمینه همکاری کنند زیرا جز رعایت فردی نمی توان محدودیت خاصی بر این واحدهای مهم معیشتی اتخاذ کرد. 

وی تاکید کرد : شهروندان باید به ویروس کرونا با دید خطر جانی و مرگ بنگرند زیرا در صورت ابتلا هیچ تضمینی برای تبعات و اثرات و پیامدهای ویروس وجود ندارد. 

بر اساس آمارهای رسمی حدود پنج هزار نانوایی در مازندران فعالیت دارد. با احتساب آمار سرانگشتی اگر روزانه تنها ۵۰ نفر به هر یک از این واحدها برای خرید نان بروند ، سر و کار حدود ۲۵۰ هزار نفر به این واحدهای صنفی می افتد که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=301871

برچسب ها

ثبت نظر

-