پنج میلیون یورو بذر ذرت دامی در گمرکات خوراک موش‌ها می‌شود/ احتمال هجوم دامداران به مراتع

  • کد خبر : 301851
  • 11 آذر 1399 - 20:21
پنج میلیون یورو بذر ذرت دامی در گمرکات خوراک موش‌ها می‌شود/ احتمال هجوم دامداران به مراتع

پنج میلیون یورو بذر ذرت دامی در گمرکات خوراک موش‌ها می‌شود/ احتمال هجوم دامداران به مراتع

در حالی که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی وارداتی هزینه تمام شده تولید محصولات دامی افزایش یافته و گرانی بر بازار حاکم شده بخش خصوصی از ماندن بیش از هفت ماه بذر نهاده‌های دامی در انبار گمرکات خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماه‌هاست که صنعت دامپروری کشور با مشکل تامین و افزایش قیمت نهاده‌های دامی روبرو است به نحوی که قیمت محصولات را به شکل چشمگیری افزایش داده است. کشور ما بیش از ۷۰ درصد نهاده‌های دامی موردنیاز خود را از طریق وارات تامین می‌کند در حالی که با توجه به پتانسیل های موجود در کشور می‌توان میزان خوداتکایی تولید نهاده‌های دامی در کشور را افزایش داد.


مجید زارعی تولید کننده و واردکننده بذر علوفه‌های دامی در نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان نهاده‌های دامی با تاکید بر اینکه کشور ما برای تولید علوفه دارای ظرفیت‌هایی است که برای رسیدن به این ظرفیت‌ها باید زمینه‌های آن فراهم شود.


وی ادامه داد: یکی از این زمینه‌ها تامین بذر مناسب متناسب با شرایط آب و هوایی کشور با بازدهی بالا است.


به گفته وی تا چند ماه پیش بذر مورد نیاز تولید علوفه‌های دامی از جمله ذرت با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد اما با تصمیم یک شبه بانک مرکزی این نهاده تولید از لیست دریافت ارز ترجیحی خارج و به لیست ارز نیمایی اضافه شد.


زارعی افزود: همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که بخشنامه مذکور عطف به ماسبق نمی‌شود و بذرهای وارد شده باید مابه‌التفاوت بین نرخ ارز ترجیحی و نیمایی را به واردکنندگان بذر پرداخت کند.


به گفته وی این تصمیم موجب شد که قیمت اقلام تولید به پنج برابر افزایش پیدا کند.


زارعی نتیجه این تصمیم را تشدید بحران در تامین نهاده‌های دامی و افزایش جهشی قیمت محصولات دامی دانست.


وی با اشاره به آمار واردات نهاده‌های دامی در چند سال اخیر اظهار کرد: در سال ۹۷ ، هشت میلیون تن ذرت به ارزش ۱٫۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ ، ۸٫۹ میلیون تن ذرت به ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار و در شش ماهه اول امسال ۴٫۷ میلیون تن ذرت به ارزش ۱٫۷ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.


وی یادآور شد: این در حالی است که بخش اعظمی از این نهاده‌‌ها با نرخ ارز آزاد به دست تولیدکننده می‌رسد.


زارعی با اشاره به توانمندی‌های کشور در تولید علوفه دامی در داخل کشور گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ تن بذر علوفه‌ای در گمرکات به ارزش پنج میلیون یورو در گمرکات باقی مانده که می‌توانست حداقل ۴۰ هزار هکتار را زیر کشت ذرت ببرد.


وی تصمیم یک شبه بانک مرکزی برای عدم تخصیص ارز ترجیحی به واردات بذر را دلیل این اتفاق عنوان کرد و افزود: این بذر می‌توانست با قیمت مصوب سازمان حمایت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به دست کشاورز برسد اما اکنون در گمرک خوراک موش‌ها می‌شود.


زارعی تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه بخش زیادی از نهاده‌های دامی وارداتی به رغم تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ارز آزاد دربازار توزیع می‌شود باید دید که چه کسانی از خروج بذر تولید علوفه دامی در داخل کشور از لیست تخصیص ارز ترجیحی سود می‌برند.


این فعال بخش خصوصی معتقد است در صورتی که شرایط تولید ذرت در داخل کشور با تامین نهاده‌ها فراهم شود امکان افزایش خودکفایی تولید ذرت تا ۳۰ درصد در کشور وجود دارد.


زارعی معتقد است نگاه یکپارچه‌ای در کشور برای رفع مشکلات تولید نهاده‌های دامی وجود ندارد و همه تصمیمات مسکنی کوتاه‌مدت بوده که نتیجه آن آنچه که اکنون در بازار محصولات دامی شاهدش هستیم، شده است.


در ادامه این نشست، رضا حاتم‌‌زاده تولیدکننده نمونه علوفه از استان خوزستان با بیان اینکه به دلیل گرانی نهاده‌ها کشاورزان کمتر تمایل به کشت علوفه دارند افزود: در حال حاضر بذر استاندارد و اصلاح شده در دسترس کشاورزان نیست و به همین دلیل میزان تولید در واحد سطح پایین است که کاشت گیاهان علوفه‌ای را برای کشاورزان غیراقتصادی می‌کند.


وی ادامه داد: کشاورزان نیاز به بذرهایی دارند که علاوه بر مصرف کمتر نهاد‌های تولید بازده بالایی داشته و نسبت به بیماری‌ها ایمن باشد.


به گفته حاتم‌زاده بخش خصوصی از چند سال پیش اقدام به انجام تحقیقاتی برای تولید ارقامی کرده است که علاوه بر بازدهی مناسب با شرایط آب و هوایی کشور نیز سازگاری داشته باشد اما از زمان تصمیم بانک مرکزی برای تغییر گروه بذر علوفه‌های دامی از یک به دو امکان تامین بذرهای مولد مناسب برای انجام تحقیقات وجود ندارد.


وی یادآور شد: سطح زیر کشت علوفه دامی به عنوان یک محصول استراتژیک برای تولید محصولات دامی در حال کاهش است که یکی از دلایل آن را می‌توان ایجاد چالش در تامین نهاده‌ها از جمله بذر عنوان کرد.


به گفته حاتم‌زاده سوء مدیریت موجب شده است که هزینه تمام شده تولید علوفه دامی در داخل کشور افزایش یافته و قدرت رقابت از کشاورزان برای حضور در بازار نهاده‌های دامی گرفته شود.


وی این سوال را مطرح کرد چطور می‌توان از کشاورزان انتظار داشت در حالی که نهاده‌های دامی وارداتی از ارز دولتی برخوردار هستند با هزینه تمام شده تولید بالا با آنها رقابت کنند.


حاتم‌زاده نتایج ایجاد چالش برای تولید علوفه دامی داخلی را علاوه بر افزایش قیمت محصولات دامی، هجوم بیشتر دامداران به مراتع برشمرد که می‌تواند نتایج منفی زیادی برای محیط زیست به همراه داشته باشد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز تحقیقات کشاورزی کشور تا امروز بذری مناسب برای تولید داخل به کشاورزان معرفی نکرده است گفت: تا آنجایی که ما اطلاع داریم طی سال‌ها تحقیقات بخش دولتی تنها یک رقم بذر علوفه یونجه به نام امید تولید شده که آن نیز به مرحله تجاری نرسیده و بین کشاورزان توزیع نشده است.


به گفته حاتم‌زاده بذری که اکنون در دسترس کشاورزان است عملکرد بسیار پایینی دارد در حالی که می‌توان با استفاده از بذرهای اصلاح شده تنها در تولید علوفه یونجه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشیم.


در بخش دیگری از این نشست سارا همراهی تولیدکننده بذر با تاکید بر اینکه تا ۳۰ سال پیش تولید بذر در انحصار دولت بود افزود: از حدود ۱۰ سال پیش با پیگیری‌های بخش خصوصی تولید بذر از انحصار دولت خارج شد و بخش خصوصی توانست در حوزه تولید و تحقیقات این نهاده مهم ورود کند.


وی ادامه داد: بخش خصوصی در گام اول اقدام به ورود ارقام برتر بذر کرد تا از طریق آن بتواند بذر اصلاح شده استاندارد با تولید مناسب را در کشور تولید کند.


به گفته همراهی از همان سال‌ها دولت با تصمیمات یک‌شبه چالش‌های متعددی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است که آخرین آنها تصمیم بانک مرکزی برای حذف تخصیص ارز به بذر نهاده‌های دامی مورد استفاده در تولید داخل بوده است.


وی با اشاره به مشکل کم‌آبی کشور افزود: بذر اصلاح شده برای تولید نهاده‌های دامی می‌تواند حداقل ۳۰ درصد از مصرف آب کاهش داده و تولید علوفه را ۵۰ درصد افزایش دهد که قدم بزرگی در خودکفایی این محصولات است.


همراهی معتقد است اگر بازار را آزاد بگذاریم و از تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌های وارداتی دست برداریم امکان توسعه صنعت بذر در یک بازار رقابتی در کشور وجود دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=301851

ثبت نظر

-