تلفات آنفلوآنزای حاد پرندگان در مازندران صفر شد

  • کد خبر : 301651
  • 11 آذر 1399 - 18:18
تلفات آنفلوآنزای حاد پرندگان در مازندران صفر شد

به گزارش نیوز ، زنگ خطر ورود آنفلوانزای حاد پرندگان به مازندران هفته پیش پس از مشاهده مواردی از تلفات در میان جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب ” ازباران ” شهرستان فریدونکنار به صدا درآمد. دامپزشکی مازندران هم ۲ روز بعد از اعلام ورود این بیماری به استان ، اعلام کرد که کانون بیماری شناسایی و تمامی مرغ و ماکیان محلی در شعاع خطرپذیری این بیماری با همکاری بخشداری و دهیاری ها معدوم شد تا جلوی پیشروی ویروس گرفته شود.

دکتر حسین رضوانی امروز سه شنبه در پیگیری خبرنگار نیوز از وی پیرامون وضعیت شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان ، افزود : معدوم سازی پرندگان بومی تا شعاع ۱۰ کیلومتری اطراف کانون این بیماری با هماهنگی فرمانداری فریدونکنار ، بخشداری و دهیاران و اهالی منطقه ازباران سبب شد تا بخش زیادی از نگرانی از بین برود.

وی ادامه داد : اگرچه اکنون دیگر نگرانی از شیوع این بیماری در استان وجود ندارد ، ولی تیم های دامپزشکی در منطقه مستقر هستند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات پرندگان وحشی و یا بومی شرایط را رصد می کنند.

رضوانی از شهروندان مازندرانی بویژه روستائیان و ماموران محیط زیست خواست تا هرگونه تلفات غیر طبیعی پرندگان وحشی و یا بومی را در صورت مشاهده حتی در تعداد کم به دامپزشکی اعلام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تاکید کرد : مراقبت های بهداشتی از مرغداری ها در حال انجام است و هشدارهای لازم نیز به مرغداران و دست اندارکاران این صنعت در استان برای چگونگی مراقبت از واحدهای مرغداری داده شد تا مانع سرایت بیماری به بخش صنعتی شوند. 

این مسئول همچنین به شهروندان مازندرانی و افراد غیربومی ساکن یا مسافر هم هشدار داد تا از خوردن گوشت پرندگان وحشی و خرید آن  برای تامین سلامتشان خودداری کنند.

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید ( مرغ) را تامین می کند و یکی از قطب های مهم تولید این مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود.

علاوه بر این ، مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان و وجود چند صد هزار مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی ، مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار می دهد.

تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار یکی از بزرگ ترین مقاصد پرندگان مهاجر و زمستان گذر در استان مازندران است که سالانه یک سوم پرندگان مهاجر فصل زمستان را در این تالاب می گذرانند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=301651

برچسب ها

ثبت نظر

-