۱۲ محور برای اثر گذاری مدارس علوم و معارف اسلامی در تعلیم و تربیت دینی تشریح شد

  • کد خبر : 299336
  • 10 آذر 1399 - 12:46
۱۲ محور برای اثر گذاری مدارس علوم و معارف اسلامی در تعلیم و تربیت دینی تشریح شد
آیت الله اعرافی

تهران (پانا) – آیت الله اعرافی در پیامی به هفدهمین اجلاس مدیران مدارس صدرا بیان کرد هنر مدیریت مخصوصا مدیریت منابع انسانی بالاترین هنرهاست چون سرو کارش با پیچیده ترین مخلوق عالم یعنی انسان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، مدیر حوزه های علمیه در این پیام گفت: مدارس معارف اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و کاری که شما مدیران انجام می دهید کاری بسیار بزرگ و عظیم است. شما برای اینکه بتوانید در این عرصه موفقیت بیشتری داشته باشید نیاز به دستمایه هایی دارید. اول از همه عنصر اخلاص است و این اخلاص است که عیار کار شما را بالا می برد.

وی با اشاره به این آیه شریفه افزود: لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ(توبه۱۲۸)به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! عشق پیامبر به انسان سازی به حدی است که خداوند می فرماید برای هدایت انسان ها حرص می خورد و این زحمت ها بود که انسان ساخت.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: معلم باید عاشقانه از تمام توان خود استفاده کند برای پرورش انسانها و از جوهر وجودش مایه بگذارد.

آیت الله اعرافی در بخش دوم پیام یاد آور شد: با عنایت به کار ظریف و در عین حال سختی که دارید چند نکته را متذکر می شوم:

۱- در کار شما رویکرد متوازن بسیار اهمیت دارد. تربیت صحیح در اسلام تربیتی است که به تمام اضلاع آدمی توجه داشته باشد. وجود آدمی مجموعه ای از زوایا علمی سیاسی اجتماعی و… است ، مدیر باید از این مجموعه زوایا برخوردار باشد. و این نیاز به مطالعه دارد و آشنایی عمیق می خواهد.

۲- رویکرد جامع به علوم و معارف اسلامی: مدیر موفق آن است که یک رویکرد جامع و فهم جامع به علوم و معارف اسلامی داشته باشد. این همان است که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند و در اندیشه های شهید مطهری خیلی به آن اشاره شده است

۳-تحول آفرینی و نوگرایی داشته باشیم. با نگاهی به قدیم طرحی نو براندازیم

۴-ما برای تحقق جهان اسلامی نیاز به شناخت علوم روز داریم و باید برای ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی باید حرف دیگران را هم بدانیم و بفهمیم و برای آن جواب داشته باشیم

۵- آشنایی با ویژگی های جوانی و نوجوانی: یک مدیر باید دنیای درون جوان و نوجوان را بداند تا بتواند او را هدایت کند

۶-آشنایی با اسناد بالادستی مثل شورای انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادی آموزش و پرورش. که سالیانی است این سند اجرا نشده و باید به آن توجه کرد.

۷- آشنایی با نظامات دانشگاهی و حوزه است که بسیار نیاز است باید بدانید که حوزه چقدر طرح ها دارد و چه مجامع علمی در آن وجود دارد. در حوزه درختواره علمی حوزه در ۴۰۰رشته نگاشته شده است.

۸- آشنایی با مبانی فلسفی علم نوین است.

۹- آشنایی با مبانی علوم انسانی و نقدهایی که بر آن است و نیاز است آشنایی کلی داشته باشید

۱۰-تعامل با حوزات علمیه برای مدارس صدرا یک ضرورت است.

۱۱- ارتباط مستمر با دانش آموختگان خیلی مهم است

۱۲- شما باید نسلی آگاه و رشید و با رویکرد با گفتمان اسلامی تربیت کنید که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

وی در پایان سخنانش ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیران صدرا بیان کرد: حوزه علمیه آمادگی دارد با سازمان مدارس صدرا تعاملات عمیق تری داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=299336

ثبت نظر

-