مناقشه بر سر دستمزد معوق کارگران شهرداری یاسوج/ شهرداری: ندارم/ شورای‌شهر: استخدام محتاجِ «شفاف‌سازی» است!

  • کد خبر : 299213
  • 10 آذر 1399 - 11:54
مناقشه بر سر دستمزد معوق کارگران شهرداری یاسوج/ شهرداری: ندارم/ شورای‌شهر: استخدام محتاجِ «شفاف‌سازی» است!

مناقشه بر سر دستمزد معوق کارگران شهرداری یاسوج/ شهرداری: ندارم/ شورای‌شهر: استخدام محتاجِ «شفاف‌سازی» است!

کارگران شهرداری یاسوج ماه‌ها مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ این در حالیست که شورای شهر معتقد است در بحث استخدام نیرو و مسائل روابط کار، تخلفاتی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران شهرداری یاسوج ماه‌ها مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ معوقاتی که حالا از مرز سه یا چهارماه گذشته است.


این کارگران با بیان اینکه در شرایط کرونایی کشور، معوقات مزدی ما با تاخیر پرداخت می‌شود و در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی درمانده شده‌ایم، از مسئولان شهری اعم از شهردار و شورای شهر می‌خواهند که به مشکلات و مصائب آنها رسیدگی شود.


کارگران شهرداری یاسوج می‌گویند: نباید تاوان نبود اعتبار و کمبود بودجه‌های شهری بر دوش کارگرانی بی‌افتد که حداقل‌بگیر و کم‌درآمد هستند و حتی اگر دستمزد خود را به موقع دریافت کنند، بازهم نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.


بحث مطالبات کارگران شهرداری یاسوج به شورای شهر نیز کشیده شده است؛ اخیراً اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج، شهرداری یاسوج را به‌خاطر ابهامات در استخدام نیروها، از هرگونه استخدامی منع کردند.


شهرداری یاسوج ادعا می‌کند با کمبود نقدینگی برای تامین اعتبار دستمزدها مواجه است و حتی پیشتر، املاک و دارایی‌های شهرداری را برای تامین اعتبار به فروش رسانده است اما اعضای شورای شهر می‌گویند مناسبات روابط کار در شهرداری یاسوج نیازمندِ شفاف‌سازی است و باید هم تکلیف استخدام‌ها و هم پرداخت‌ها مشخص شود.


اعضای شورای شهر یاسوج اخیراً طی نشستی به موضوع استخدام نیرو در شهرداری ورود نموده و با رای اکثریت اعضا مصوب نمودند که جهت حفظ حقوق شهروندان و نظارت کافی بر اجرای قانون استخدامی شهرداری، سازمان شهرداری یاسوج حق استخدام و جذب هر نوع نیرویی در هر کدام از مجموعه‌های وابسته را ندارد.


در ادامه این مصوبه آمده‌است: شهرداری یاسوج موظف است لیست تمام نیروهای استخدام شده در شهرداری یاسوج از سال ۹۶ تاکنون، مدارک تحصیلی و تخصصی، نحوه و ضرورت به ‌کارگیری و محل کار افراد را به شورای شهر ارائه بدهد.


این در حالیست که اکثریت کارگران شهرداری یاسوج، نیروی پیمانکاری یا همان شرکتی هستند و علیرغم خطرات سنگین کرونا، در ماه‌های اخیر با فشار کاری بسیار مواجه بوده‌اند. این کارگران در حالی ماه‌ها بدون حقوق سر کرده‌اند که دادخواهی آنها تا امروز به جایی نرسیده است.


یک کارگر شرکتی این شهرداری، میزان مطالبات برخی همکاران خود را تا نُه ماه برشمرد و گفت: برخی کارگران در فضای سبز و پاکبانی نه ماه است که دستمزد و مزایای مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.


این کارگر گفت: در سالهای قبل نیز تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی سابقه داشت و همیشه مزد و مزایایی از قبیل عیدی و سنوات با تاخیر بسیار پرداخت می‌شد اما امسال، تاخیر رکوردشکن شده است. ماه‌هاست که بدون دستمزد در حال کار هستیم؛ حتی حق بیمه ما چند صد کارگر نیز به موقع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نمی‌شود و در تمدید دفترچه‌های درمانی بیمه یا برخورداری از خدمات درمانی با مشکلاتِ بسیار مواجه هستیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=299213

ثبت نظر

-