شرایط ویژه‌ای برای پذیرش داوطلبان خاص و معلول در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود

  • کد خبر : 299004
  • 10 آذر 1399 - 9:57
شرایط ویژه‌ای برای پذیرش داوطلبان خاص و معلول در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود
علی امرایی

تهران (پانا) – عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور خواستار همکاری و کمک مسئولان وزارت آموزش و برای اصلاح قانون پذیرش معلولین در دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش سال آینده این دانشگاه شد.

موضوع اشتغال معلولان یکی از موضوعات جدی و بحث برانگیز در همه جوامع است. بهره‌گیری از توانمندی‌های این قشر و ممانعت از به انزوارفتن معلولان خود انگیزه تصویب قوانین و مقرراتی در جهت به‌کارگیری این افراد در مشاغل عمومی بوده که در کشور ما نیز قانون حمایت از معلولان در جهت تحقق این هدف به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون باید سه درصد از نیروهای استخدامی دستگاه‌های اجرایی به افراد معلول اختصاص داده شود؛ اما مشکل اینجاست که قانون مذکور نه تنها به صورت جامع و کامل به اجرا درنمی‌آید، در صورت اجرایی شدن آن، تنها درصد کمی از مشکل جامعه هدف در حوزه اشتغال رفع خواهد شد.

طی روزهای اخیر انتشار ویدئویی از یک معلول که از راهیابی به دانشگاه فرهنگیان و ورود به حرفه معلمی بازمانده بود باعث برانگیختن واکنش‌های گوناگونی در فضای رسانه‌ای کشور شد. از جمله حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیام توییتری خود نوشت: «آموزش و پرورش باید از اشتیاق و تمایل عزیزان معلول به خدمت در این نظام استقبال کند. تلاش خواهیم کرد که در اسرع وقت موانع قانونی این کار را برطرف کنیم.»

یکی از نهادهای غیردولتی که طی هفته‌های اخیر در این زمینه آغاز به فعالیت کرده است «دیدبان شفافیت و عدالت» است. علی امرایی عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با پانا درباره جذب معلولان در نظام تعلیم و تربیت کشور اظهار کرد هر ساله دانشگاه فرهنگیان از طرق مختلف از جمله مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری و نیز جذب از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

وی ادامه داد سنجش داوطلب برعهده سازمان سنجش آموزش کشور است و گزینش و مصاحبه و در نتیجه جذب دانشجو معلم توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و دانشگاه فرهنگیان تنها وظیفه ای که دارد آموزش دانشجو معلمان است که این آموزش برای داوطلبان جذب ماده ۲۸ اساسنامه یک سال و برای داوطلبان کنکور سراسری که در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شوند یک دوره کارشناسی چهار ساله است.

وی افزود که چارچوبی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای گزینش دانشجو معلمان تصویب شده است که برای اجرا به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده است که در این چارچوب حداقل نمره علمی برای پذیرش در دانشگاه و همچنین شرایط سلامت جسمانی و روحی داوطلب جهت پذیرش و … ذکر شده است.

امرایی اشاره کرد که سال گذشته داوطلبان نسبت به حداکثر سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان که ۲۲ سال بود اعتراض‌هایی داشتند این اعتراضات را در کارگروه آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور با حضور اعضای کارگروه بررسی کردیم که به این نتیجه رسیدیم سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان لازم است که افزایش یابد و به عدد ۲۴ سال برسد که در این صورت هم خواسته داوطلبان‌ کنکور محقق شده است و هم دایره انتخاب آموزش و پرورش برای پذیرش در دانشگاه افزایش یافته است که این دلیل گزینش بهتر و جذب افراد نخبه در دانشگاه می‌شود.

وی گفت با پیگیری‌هایی که از سوی کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور انجام شد این موضوع در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی وارد شد با پیگیری هایی که از سوی دیده بان شفافیت و عدالت کشور با نمایندگان مجلس انجام دادیم و با همکاری وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونین حداکثر سن ۲۲ سال به سن ۲۴ سال برای جذب دانشجو معلم افزایش پیدا کرد و برای امسال هم اجرا شد.

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت با اشاره به ضرورت برخی اصلاحات در شرایط عمومی جذب در دانشگاه فرهنگیان خصوصا در بخش شرایط سلامت جسمی و روحی اظهار کرد: «با مطالعه شرایط جذب در دانشگاه فرهنگیان متوجه شدیم که یک سری اصلاحات در این شرایط از سوی وزارت آموزش و پرورش لازم است که همت وزیر آموزش و پرورش را می‌طلبد.

وی افزود تعداد بسیار زیادی از مردودی‌های ورودی دانشگاه فرهنگیان مربوط به بخش بیماری‌های جسمی و روحی است که البته بی شک خط قرمز وزارت آموزش و پرورش در جذب دانشجو معلم، کم سوادی داوطلب یا مشکلات جسمی و روحی است که اگر پذیرفته شوند در آینده باعث تضعیف دانش‌آموزان در کلاس درس خواهند شد که در این زمینه موافق نظر وزارت آموزش و پرورش هستیم، اما بعضی بیماری‌ها که در گزینش دانشجو ایراد می‌گیرند، واقعیت این است که آن بیماری در روند تدریس معلم مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند در کلاس درس حاضر شود و به دانش‌آموزان علم و ادب بیاموزد.

معلولیت نمونه‌ای از بیماری‌های مردود کننده در گزینش

امرایی ادامه داد: «مطابق تبصره ۱ ماده ۱۵ لایحه حمایت از معلولین وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مکلف هستند که حداقل ۳ درصد از مجوز های استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد که به صورت کامل این قانون اجرا نشده است و نمونه آن داوطلب گنابادی بود که با توجه به کسب نمره علمی لازم و رتبه ۵۰۰ در کنکور به علت نابینایی موفق به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان نشد. البته وزیر آموزش و پرورش نسبت به اصلاح قانون و پذیرش معلولین مطابق با قانون برای پذیرش سال آینده قول مساعد داد و ما از مسئولین وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم که هر چه سریعتر این قول را اجرایی کنند تا کمکی به قشر معلول باشد. در وهله بعد آموزش و پرورش باید لیستی از بیماری‌هایی که به دید پزشکان معتمد باعث ناکارآمدی آن شخص در کلاس درس می‌شود تهیه کند تا داوطلب با توجه به لیست بیماری‌ها تصمیم بگیرد.»

وی در پایان گفت: «از مسئولین وزارت آموزش و پرورش بابت همکاری با کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و کارگروه دیده بان شفافیت و عدالت کشور در رابطه با افزایش سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان سپاسگزاریم و داوطلبان هیچ وقت این همکاری وزارت آموزش و پرورش به خصوص شخص وزیر را فراموش نخواهند کرد.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=299004

ثبت نظر

-