شرط عربستان برای لغو تحریم واردات از ترکیه

  • کد خبر : 298105
  • 09 آذر 1399 - 20:29
شرط عربستان برای لغو تحریم واردات از ترکیه

 یک روزنامه عربی چاپ لندن طی گزارشی با اشاره به دیده شدن نشانه‌هایی از بهبود روابط میان ریاض و آنکارا، نوشت که با این وجود، هنوز تحریم واردات کالاها و تولیدات ترکیه به عربستان سعودی ادامه دارد.

 با وجود آنکه ریاض برای بهبود سطح روابط و رفع تنش‌های فیمابین به آنکارا چراغ سبز نشان داده اما هنوز تحریم کالاهای ترکیه در عربستان سعودی ادامه دارد.

به نوشته روزنامه سعودی «العرب» چاپ لندن، مقامات سعودی باز کردن بازارهای خود به روی کالاهای ترکیه را به عقب‌نشینی آنکارا از سیاست‌های منتهی به تقویت نفوذش در منطقه خاورمیانه و جهان اسلامی منوط می‌کنند.

بنا بر این گزارش، اتحادیه صادرکنندگان کالاهای ترکیه اعلام می‌کند که ریاض، از نزدیک به  یک ماه پیش، رسما واردات گوشت، تخم‌مرغ و سایر کالاها و تولیدات ترکی را به حالت تعلیق درآورده است. عربستان سعودی چند ماهی است که در سایه تشدید تنش‌های سیاسی میان رقبای منطقه‌ای، به صورت غیر رسمی واردات کالاها و تولیدات ترکیه را تحریم کرده است.

بنا بر این گزارش، با وجود تماس تلفنی «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و بازشدن باب‌هایی برای رفع تنش میان دو طرف، صادرکنندگان کالاهای ترکیه از موانع روزافزون کار در عربستان که تهدیدی برای اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود، خبر می‌دهند.

اخیرا، شماری از تجار سعودی خواستار تحریم واردات از ترکیه را همزمان با تشدید تنش‌ها میان دو کشور به دلیل «فعالیت‌های توسعه‌طلبانه آنکارا» شده بودند.

روابط میان آنکارا و ریاض، چند سالی است که دچار تیرگی شده است. این تیرگی روابط از اتفاقات سال ۲۰۱۱ (انقلاب‌های عربی) بتدریج بیشتر شد و در زمان کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ در ترکیه به اوج خود رسید. این امر خود را در پرونده ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی مقتول در کنسولگری سعودی در استانبول بسیار آشکار خود را نشان داد. اخیرا ریاض با کمک رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به خود در سطح جهان عرب کمپینی با هدف تحریم کالاهای ترکیه راه اندازی کرد.

رئیس جمهور ترکیه، اخیرا در نشست مجازی گروه «جی ۲۰» به میزبانی عربستان سعودی، ضمن تبریک به ریاض برای مدیریت موفق این اجلاس، خواستار تقویت روابط بین دو کشور شد. کارشناسان می‌گویند، ترکیه پس از کاهش ارزش لیر و پیامدهایی که بر اقتصاد این کشور مترتب شده است و از طرفی، مقابله با هر نوع پیامد احتمالی در دوره ریاست جمهوری جدید آمریکا، نیازمند بهبود روابط با ریاض است.

دیدار دو روز پیش میان «مولود چاووش‌اغلو» وزیر خارجه ترکیه با همتای سعودی‌اش که برای نخستین‌بار صورت گرفت، نشانه‌ای از بهبود احتمالی روابط میان دو طرف است.

پس از این دیدار بود که برخی منابع آگاه فاش کردند که شاه سعودی مشاوره‌هایی برای تشکیل ائتلاف جدید در منطقه دریافت کرده است. گفته می‌شود که تعدادی از مشاوران ارشد شاه سعودی با او درباره لزوم بهبود روابط با ترکیه با هدف ایجاد «توازان منطقه‌ای» در سایه روابط جدید و احتمالی دولت آتی آمریکا با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ روابطی که احتمال می‌رود متفاوت از رابطه پیشین با این کشور باشد.

منابع یادشده همچنین به تماس تلفنی اخیر شاه سعودی با رئیس جمهور ترکیه اشاره کردند؛‌ تماس تلفنی که به گفته برخی منابع تنها تماس سلمان بن عبدالعزیز با یکی از سران حامی اجلاس ۲۰ بوده و سرآغازی برای روابط پرتنش دو طرف پس از ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی شمار می‌رود.

در همین ارتباط، دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه بیست و یکم ماه نوامبر جاری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رئیس جمهور این کشور و شاه سعودی بر سر بهبود روابط دو جانبه توافق کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=298105

ثبت نظر

-