ماسک‌زنی مازندرانی‌ها به مرز ۹۰ درصد رسید

  • کد خبر : 298101
  • 09 آذر 1399 - 20:24
ماسک‌زنی مازندرانی‌ها به مرز ۹۰ درصد رسید

دکتر سید عباس موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار نیوز در ساری افزود: براساس بررسی‌های میدانی میانگین استفاده از ماسک در بین مردم، مشاغل و کانیوزن ادارات و واحدهای کارگری، نانوایی‌ها و اصناف نسبت به پیش از اجرای محدودیت ها بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و این میانگین در برخی مشاغل از جمله نانوایی ها تا ۳۰ درصد نیز بیشتر شد.

وی اضافه کرد: مردم ما باید دنیوزر استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و شستشوی مستمر دست ها را نیز به عنوان مثلت اصلی جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت کنند تا ضمن پیشگیری از رشد سینوسی انتقال ویروس کرونا، بتوانید آن را کنترل و مدیریت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران وارد نشدن استان به پیک سوم شیو ویروس کرونا را ناشی از اجرای درست و به موقع محدودیت‌های ۱۳ گانه اعلام کرد و گفت: مازندران با ورود ستاد استانی مقابله با کرونا و همچنین مصوبات به موقع توانست محدودیتهای ۱۳ گانه را با گستردگی و کیفیت بهتری از ساتان هایدیگری اجرایی کند.

موسوی شرایط کرونایی را بسیار شکننده و تغییر پذیر توصیف کرد و افزود: در شرایط فعلی نمی تواند برآورد دقیقی از وضعیت آینده داشت و هرگونه عادی انگاری رفتاری نسبت به ویروس می توانند مازندران را وارد موج سوم کند که تا حد زیادی کنترل و مدیریت آن خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد که برآورد دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان سلامت در سطح استان تداوم رفتار مقابله ای مردم نسبت به کرونا از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، خودداری از دورهمی خانوادگی و اجتماعات است تا بتوانیم برون رفت کم خسارتی را از موج سوم داشته باشیم.

دورهمی خانوادگی نقطه مقابل محدودیت ها

رییس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با اجرای محدودیت‌های کرونایی با وجود اینکه سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک با حساس سازی مردم جامعه روند صعودی خوبی داشت، ولی به نظر می رسد دورهمی خانوادگی در استان مازندران که عادت و سنت شب های زمستانی در ایران و به خصوص این خطه شمال کشور است، توقف چندانی نداشت.
دکتر موسوی افزود: اگرچه در مازندران بررسی تحقیقاتی از بیمارانی، مبنی بر حد تاثیرگذاری دورهمی ها بر ابتلا به ویروس کرونا انجام نشد، ولی تجربه استان های دیگر نشان داده که حدود نیمی از افراد در دورهمی های خانوادگی، جشن تولد و بعضاً عقد و عروسی به این ویروس مبتلا شدند که این بررسی ها می تواند در مورد استان مازندران نیز صدق کند.

وی دلیل نگرانی از ادامه دورهمی ها را عادی‌انگاری رفتاری دانست و گفت: تجربه نشان می دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دورهمی های خانوادگی شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

موسویتاکید کرد که اگر یک نفر در این نشست ها ناقل ویروس کرونا باشد، حداقل پنج تا شش نفر را مبتلا خواهد کرد و این انتقال از سایرین نیز ادامه خواهد داشت به گونه ای که احتمال ابتلا به ویروس در یک دورهمی به ۲۰ نفر نیز وجود دارد.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا مازندران افزود: امکان ابتلا به ویروس کرونا در یک خانواده یا جمعیت سه تا چهار نفر نیز به طور حبابی وجود دارد به طوری‌که اگر یک نفر ناقل باشد، دستکم سه نفر از این خانواده با این ویروس درگیر می شوند، ولی اگر دورهمی های چندین نفره نداشته باشیم، این بیماری در داخل خانواده بدون انتقال به دیگران کنترل می‌شود.

موسوی اجرای طرح ردیابی سیستمی در مازندران را با هدف شناسایی زنجیره های انتقال دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح اگر یک نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شود؛ اطلاعات فرد در قالب سامانه پارسا به پزشکان خانواده این فرد ارایه می شود و تمام افرادی که با ناقل در تماس بودند؛ حداقل به مدت یک هفته علایم آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد و چنانچه در این مدت هر یک از علایم ویروس کرونا در آنها ظاهر شده باشد، برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل می شوند و این رد یابی می تواند تا حد زیادی ویروس را کنترل کند.

وی گفت: در موج اول شیوع ویروس کرونا با اجرای طرح ردیابی سیستمی حدود ۵۵ هزار بیمار اصلی و ۱۵۰ هزار افراد مرتبط که پیش از این افراد مبتلا شدند، شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و با اجرای درست قرنطینه خانگی جلوی انتقال بیشتر گرفته شد.

موسوی ادامه داد: در موج سوم ویروس کرونا و همزمان با اجرای محدودیت های کرونایی این برنامه ردیابی سیستمی در تمام مناطق شهری و روستایی در حال اجراست و با پیش بینی طرح قرنطینه خانگی و حتی نقاهتگاه موقت برای بیمارانی که امکان قرنطینه خانگی برایشان وجود ندارد؛ می توانیم سرعت انتقال را کنترل و کاهش دهیم.

عادی انگاری در حمل و نقل عمومی و مطب ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در مورد ابراز گله مندی از عادی انگاری کرونایی در حمل و نقل عمومی (تاکسی زرد) و برخی مطب و کلنیک های پزشکی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی استان تا سطح میانگین فضای عمومی جامعه که مرز ۹۰ درصدی است، فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارد که باید با نظارت سخت‌گیرانه این ضعف جبران شود.

دکتر موسوی راهکار جبران این ضعف را امتناع از سوارکردن مسافران فاقد ماسک و رعایت محدودیت حمل مسافر در این خودروها دانست و اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومی که این شرایط را رعایت نمی کنند باید جریمه و در صورت نیاز از ادامه فعالیتشان نیز جلوگیری شود تا با احساس مسوولیت بیشتری خودشان ناظر اجرای طرح باشند.

وی همچنین به وضعیت کلنیک های پزشکی اشاره کردو اظهار داشت: در روزهای اولیه اجرای محدودیت های کرونایی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله‌گذاری فیزیکی در کلنیک های پزشکی از ناحیه بیماران به دلیل فضای محدود نگرانی شدید وجود داشت و این مسایل به نظام پزشکی به عنوان ناظر بر اجرای محدودیت ها در کلینک ها و مطب پزشکان مطرح شد.

دکتر موسوی افزود: به هر حال با انتقال این مشکلات به کلینک ها و مطب پزشکان برنامه ریزی برای نوبت بندی و جلوگیری از ازدحام صورت گرفت و در بررسی ها نشان می دهد که وضعیت نسبت به گذشته ترمیم شد و باید همچنان روند ادامه داشته باشد.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا مازندران افزود: به دلیل نیاز مردم به مسایل درمانی امکان تعطیلی و تا حدودی پلمپ کلنیک ها و مطب پزشکان فراهم نیست، ولی چنانچه ستاد مقابله با کرونا به این نتیجه برسد که امکان رعایت پروتکل ها در این مراکز درمانی نیز وجود ندارد؛ قطعاً تصمیم دیگری اتخاذ می شود.

براساس آمار هم اکنون ۸۰۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری و تحت درمان قرار دارند و ۲۰۴ بیمار به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.
 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=298101

برچسب ها

ثبت نظر

-