درخواست کارگران فضای سبز شهرداری زنجان از وزیر کار/ چندین سال است مشکل قرارداد داریم

  • کد خبر : 297549
  • 09 آذر 1399 - 13:34
درخواست کارگران فضای سبز شهرداری زنجان از وزیر کار/ چندین سال است مشکل قرارداد داریم

درخواست کارگران فضای سبز شهرداری زنجان از وزیر کار/ چندین سال است مشکل قرارداد داریم

جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری زنجان از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواستند با توجه بر لزوم رعایت قانون در عقد قرارداد دائمی کار، دستور رسیدگی به وضعیت شغلی آن‌ها را صادر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از کارگران شهرداری زنجان خواستار برخورداری از قرارداد دائمی کار شدند. این کارگران که پیگیر تبدیل وضعیت شغلی خود هستند، خطاب به محمد شریعتمداری گفتند: تبدیل وضعیت استخدامی مطالبه‌ای است که کارگران فضای سبز شهرداری زنجان سال‌هاست آن را پیگیری و بیان می‌کنند، اما گوش شنوایی در استان برای آن نمی‌یابند. بنابراین تصمیم گرفتیم مطالبه خود را با رسانه‌ای کردن به شما بازگو کنیم تا شاید به نتیجه برسد.


کارگران در توضیح مطالبه خود به وزیر کار گفتند: شمار زیادی از کارگران شاغل در واحد فضای سبز شهرداری زنجان هستیم که علارغم دائمی بودن کارمان حدود ده سال است شهرداری با ما قرارداد فصلی منعقد می‌کند. در این فاصله ما بدون وقفه مطابق قانون کار کرده‌ایم و حتی هیچ وقفه‌ای بین کارمان ایجاد نشده است.


آن‌ها با بیان اینکه در قانون کار بر لزوم انعقاد قراردادهای بلندمدت برای مشاغلی که ماهیت دائمی و مستمر دارند، تاکید شده است، افزودند: کارگران فضای سبز شهرداری زنجان علارغم انجام کار دائم و مستمر، چرا باید با قرارداد فصلی کار کنند و تبدیل وضعیت نشوند.


به گفته کارگران؛ حقوقی که یک کارگر قرارداد فصلی دریافت می‌کند، کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد. با این حال باوجود تشابه نزدیکی که میان حرفه کارگران قرارداد فصلی فضای سبز با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی پیمانکاری همانند کارگران واحد امور شهری و عمران وجود دارد، متاسفانه دستمزدهایی که به کارگران قرارداد فصلی فضای سبز پرداخت می‌شود حداقل‌های قانون کار است و به هیچ وجه دریافتی آن‌ها قابل مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری قرارداد دائم یا ثابت نیست.


به اعتقاد کارگران شهرداری زنجان؛ مشاغل فصلی جزو مشاغل ناقص به حساب می‌آید که در آن افراد در این مشاغل به دلایل مختلف به صورت دائمی کار نمی‌کنند و در هر مقطعی از کار ممکن است ۱۰ یا ۲۰ روز کار کنند. بنابراین کارفرما بر اساس همان میزان کارکرد حقوق و بیمه کارگر را می‌پردازد. اما ما کارگران فضای سبز شهرداری زنجان کارمان در چهار فصل سال دائمی است و شهرداری در عقد قرارداد دائم با ما کوتاهی می‌کند.


این کارگران شاغل در شهرداری زنجان با بیان اینکه بارها مسائل شغلی خود را با مسئولان اداره کار و مدیران شهری زنجان مطرح کرده اما جوابی دریافت نکرده‌ایم، افزود: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد و سایر مزایای قانونی در بخش‌های مختلف شهرداری که کارگران آن زیر نظر مستقیم شهرداری مشغول کارند، جدا از معذوریت‌های قانونی، وجدانی و اخلاقی نیست.


به گفته آن‌ها؛ در شش ماهه نخست سال جاری کارگران فضای سبز این شهرداری تحت فشار شهردار و اعضای شورای شهر برای عقد قرارداد کار با پیمانکار بخش خصوصی قرار گرفته بودند که با مقاومت کارگران این موضوع موقتا ملغی شد.


کارگران در ادامه اضافه کردند: برخلاف ادعای برخی مدیران شهری ما کارگران معتقدیم ورود پیمانکاران باعث بهبود وضعیت کار و افزایش درآمد کارگران نمی‌شود به همین دلیل براساس تجربه‌ای که از همکاری با  پیمانکاران داریم، آنها به طور کل بدحساب بوده و در هر وضعیتی امنیت شغلی کارگران تحت مسئولیت خود را به خاطر منافع مالی به خطر می اندازند.


طبق اظهارات کارگران فضای سبز شهرداری زنجان؛ امروز قراردادهای یک تا سه ماهه، فصلی و پیمانکاری به کارگران شهرداری زنجان در حالی تحمیل می‌شود که این موضوع باعث کاهش اعتماد کارگران با کارفرمایان می‌شود. در عین حال بر کیفیت و هم بر کمیت کار تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است مدیران شهری زنجان برای توسعه فعالیت‌های شهری، با عقد قراردادهای دائم با ما کارگران فضای سبز همراهی کنند تا کارگران با رضایت کار کنند.


این کارگران در ادامه تصریح کردند: جدای از مصائب معیشتی ناشی از ماهیت مشاغل فصلی که ما را از خیلی از مزایای اضافه حقوق محروم می‌کند، می‌توان روی این نکته هم تاکید کرد که درج عنوان فصلی در متن قرارداد جدا از محرومیت‌های محیط کار ، محدودیت‌های دیگری را برای ما کارگران به همراه دارد. به عنوان نمونه یک کارگر فضای سبز هیچگاه با این قرارداد امکان دریافت تسهیلات بانکی نخواهد داشت. برچسب عنوان فصلی بودن شغل یعنی امنیت شغلی کارمان در حد صفر است و مدیریت بانک نمی‌تواند به ما اعتماد کند.


کارگران شهرداری زنجان در عین حال گفتند: همه ما کارگرانی که در چنین شرایط شغلی در شهرداری کار می‌کنیم باوجود داشتن سختی کار از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز برخوردار نیستیم. متاسفانه اکثر کارگران شهری که با شرایط شغلی ما کار می‌کنند با وجود داشتن سابقه طولانی کار حتی با ۳۰ سال خدمت به سن بازنشستگی نمی‌رسند اما حقوق‌مان بر اساس حداقل‌های مصوبه شورایعالی کار پرداخت می‌شود.


کارگران شهرداری زنجان با یادآوری به اینکه به هیچ وجه در صورت بازگشت پیمانکاران فضای سبز در مجموعه شهرداری با آنها کنار نخواهیم آمد و بدنبال عقد قرارداد بدون واسطه با شهرداری هستیم، در خاتمه خطاب به وزیر کار افزودند: می‌دانیم شما به عنوان شخص اول وزارتخانه کار حامی ما کارگران هستید. گله‌مندی ما از مسئولین شهرستان است که علارغم وظایف قانونی سکوت اختیار می‌کنند و هیچ واکنشی در ارتباط به مطالبات کارگران حوزه محل خدمت خود، نشان نمی‌دهند اما امیدومان به شما مقام ارشد وزارت کار است که در پیگیری مطالباتمان چاره‌اندیشی کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=297549

ثبت نظر

-