جزئیات طرح «یک دانش‌آموز، یک مهارت» در دوره اول دبیرستان

  • کد خبر : 296967
  • 09 آذر 1399 - 8:04
جزئیات طرح «یک دانش‌آموز، یک مهارت» در دوره اول دبیرستان
بازدید مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه از خبرگزاری پانا

تهران (پانا) – مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش جزئیات اجرای آزمایشی طرح مهارت آموزی در دوره متوسطه نظری را تشریح کرد.

نظام تعلیم و تربیت کشور طی سال‌های اخیر سرفصل‌هایی را برای ایجاد تغییر و تحول در شیوه‌های تربیت آینده‌سازان جامعه تعیین و تدوین کرده است که یکی از این تحولات حرکت از حافظه‌محوری و دانش‌محوری به سمت مهارت‌محوری است و برای حصول این مقصود راهکارهایی به صورت مدون ارائه شده است. حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌ها برای همه دانش‌آموزان، درباره تحقق این امر در دوره متوسطه اظهار کرد: «مأموریت داریم ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه را به سمت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هدایت کنیم که هنوز با این رقم فاصله داریم و از سوی دیگر باید تمام دانش‌آموزان دوره نظری در زمان فارغ‌التحصیلی، حداقل یک مهارت را بلد باشند.»

تحقق این امر در قالب طرحی به نام «یک دانش‌آموز، یک مهارت» به عنوان یکی از ماموریت‌های مهم نظام تعلیم و تربیت در معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تحت بررسی قرار گرفت و در نهایت سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ برای آغاز اجرای طرح در مدارس کشور تعیین شد.

مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با پانا در تشریح اهداف، خروجی‌های مورد انتظار و جزئیات اجرای طرح «یک دانش‌آموز، یک مهارت» در دبیرستان‌های متوسطه اول سراسر کشور اظهار کرد: «امسال طرح «یک دانش‌آموز، یک مهارت» به صورت آزمایشی و محدود در ۳۲ منطقه کشور، یعنی یک منطقه به انتخاب هر استان، بر اساس شاخص‌های استانی اجرا می‌شود.»

وی درباره خروجی‌های مورد انتظار طرح مهارت آموزی در دبیرستان‌ها گفت: «بر اساس اهداف این طرح، هر دانش‌آموز باید در رشته‌ای خاص آموزش‌های لازم را در حد مهارت‌های پایه در یکی از دو درس «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» دریافت کند. مثلا اگر رشته «کار با چوب» را انتخاب کرد در پایان طرح باید قادر باشد یک وسیله چوبی را تولید کند.»

مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه درباره زمان تقریبی اجرای این طرح گفت: «مشروط به تجهیز پایگاه‌های مهارت‌آموزی در استان‌ها، اجرای طرح از هفته سوم آذرماه شروع می‌شود. در این مرحله دانش‌آموزان از بین مهارت‌های پایه این دو درس دست به انتخاب می‌زنند.»

مسگرزاده درباره انواع مهارت‌های ارائه شده در مناطق مختلف اظهار کرد: «در هر یک از مناطق، متناسب با امکانات و بضاعت‌های منطقه، پودمان‌هایی برای آموزش معلمان و سپس ارائه در مدارس برگزیده می‌شود. این پودمان‌ها بر اساس پودمان‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشخص می‌شوند. مثلا از بین ۱۰ پودمان درس «کار و فناوری» در هر منطقه ۳ پودمان ارائه می‌شود. دانش‌آموز از بین این ۳ پودمان، متناسب با علایق و برنامه‌های خود، یکی را انتخاب می‌کند و بر اساس این انتخاب دانش‌آموزان ساماندهی می‌شوند.»

وی درباره آموزش مهارت‌ها به معلمان دو درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر گفت: «کلاس‌های معلمان در مراکز آموزش مهارتی تشکیل می‌شوند که یکی از مدارس متوسطه اول منطقه مجری آن است. مرحله آموزش هنر آموزان – که مسئول آموزش معلمان هستند- طی روزهای گذشته انجام شده است. همچنین پودمان‌های هر منطقه مشخص شدند و می‌دانیم مثلا منطقه ۷ تهران که مجری طرح «یک دانش آموز یک مهارت» در شهر تهران است، چه گروه از مهارت‌هایی را ارائه می‌دهد. هر یک از معلمان در هنرستان‌هایی که استادکار متخصص پودمان مورد نظر را در اختیار دارد به مدت ۶۰ ساعت آموزش می‌بینند.»

مسگرزاده ادامه داد: «در هر منطقه ۴ مدرسه شامل ۲ مدرسه دخترانه و ۲ مدرسه پسرانه، یکی در حوزه «کار و فناوری» و دیگری در حوزه «فرهنگ و هنر» مجری طرح خواهند بود. مدارسی برای اجرای این طرح انتخاب می‌شوند که فضا و امکانات لازم را برای سرویس‌دهی داشته باشند. بعد از مشخص شدن پودمان‌ها، تجهیز مدارس آغاز خواهد شد و سپس کلاس‌بندی انجام می‌شود. مثلاً همه دانش‌آموزانی که پودمان کار با چوب را در یک منطقه انتخاب کرده‌اند کلاس‌بندی شده، از هفته سوم آذرماه در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.»

وی درباره سطح پودمان‌های ارائه شده در این دوره های مهارتی اظهار کرد: «دانش‌آموزان قرار است طی این دوره‌ها با یک مهارت به صورت عمیق آشنا شوند. به این صورت که امسال در پایه هفتم یادگیری آن مهارت را آغاز می‌کنند و در پایه هشتم همان آموزش‌ها را عمیق تر فرا می‌گیرند و در پایه نهم مرحله پیشرفته آموزش را پشت سر خواهند گذاشت؛ تا جایی که در پایه نهم، متناسب با رشته انتخابی خود، توانایی تولید یک محصول را پیدا کنند. البته دوره‌های مهارت آموزی، که فعلاً به صورت آزمایشی برگزار می‌شود، قرار است در متوسطه دوم پیگیری شود.»

مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه درباره تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش طرح مهارت آموزی در دبیرستان‌ها گفت: «ما مجموعاً در ۳۲ منطقه کشور ۹۶ هزار دانش‌آموز پایه هفتم داریم که ۸۸ هزار نفر آنها تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.»

مسگرزاده درباره وضعیت برگزاری دوره‌های مهارتی در شرایط قرمز کرونا و تعطیلی مدارس گفت: «آموزش‌های معلمان که مدت آن ۶۰ ساعت است به صورت ۴۰ ساعت غیر حضوری و ۲۰ ساعت حضوری، با رعایت پروتکل‌ها، انجام می‌شود. در مورد آموزش دانش‌آموزان، بر اساس تصمیمات سرگروه‌های درسی «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» و همکاری مولفان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دوسوم آموزش‌ها به صورت غیرحضوری پیش‌بینی شده است؛ یعنی آنلاین و با در اختیار گذاشتن فیلم‌های آموزشی و نرم افزارها اجرا خواهد شد. یک سوم آموزش‌ها نیز به صورت حضوری پیش بینی شده است که دانش‌آموزان باید در کارگاه‌ها شرکت کنند تا کار را به صورت عملی یاد بگیرند.»

وی افزود: «چنانچه حضور دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌ها مشکلی ایجاد نکند، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، ولی اگر مشکلی وجود داشته باشد برگزاری این بخش از پودمان‌ها فعلا امکان پذیر نیست. ما در معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش به دنبال راهکارهایی برای ارائه آموزش‌های این بخش هستیم؛ ولی فعلاً اظهارنظر درباره آن زود است.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=296967

برچسب ها

ثبت نظر

-