ابراهیم تهامی: کسانی که با توطئه مانع رفتن من به جام جهانی شدند را در این دنیا و آن دنیا نمی بخشم

  • کد خبر : 295754
  • 08 آذر 1399 - 14:07
ابراهیم تهامی: کسانی که با توطئه مانع رفتن من به جام جهانی شدند را در این دنیا و آن دنیا نمی بخشم
ابراهیم تهامی

بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان گفت: آنهایی که پس از صعود تیم ملی به جام جهانی در ملبورن استرالیا توطئه کردند و مرا خط زدند را در این دنیا و آن دنیا نمی بخشم.

خبرگزاری فوتبال ایران نیوز دات کام :

ابراهیم تهامی هنوز هم نمی تواند آنهایی را ببخشد که مانع شدند تا مزه بودن در جام جهانی را بچشد. ابراهیم تهامی مهاجم آبادانی اسبق تیم ملی که به شدت استقلالی است در سالروز دیدار ایران و استرالیا (هشتم آذر ۱۳۷۶) درباره دیدار تاریخی ایران و استرالیا در ملبورن که با گلهای خداداد عزیزی و کریم باقری ۲-۲ تمام شد و جواز صعود تیم ایران به جام جهانی صادر شد و اتفاقات مرتبط با آن بازی، هم حرف زد و هم خاطره تعریف کرد.

ابراهیم تهامی در گفت و گویی درباره فوت مارادونا، فوتبال او و ویژگی هایش، همچنین حال و هوای تیم استقلال در این روزها هم حرف زد.

متن این پرش و پاسخ با ابراهیم تهامی درادامه می آید:

* مارادونا هم از دنیا رفت! در این باره حرفی دارید؟

– مارادونا بهترین فوتبالیست دنیا بود. شخصا خیلی دوستش داشتم. او استثنایی بود و دیگر مانند مارادونا نمی آید. بازیکنی بسیار بزرگ و دوست داشتنی که البته نه فقط برای آرژانتینی ها بلکه برای تمام مردم دنیا.

* تعریف تان از مارادونا چیست؟

– بازیکن بسیار تکنیکی در سطح بسیار بالا. هم در رده ملی و هم ر رده باشگاهی کسی بود که می توانست بازی های گره خورده را یک تنه دربیاورد و نتیجه را تغییر بدهد.

* کدام بازی او هرگز از یادتان نمی رود؟

– بازی با انگلیس که با مشت توپ را به گل تبدیل کرد. آن بازی برای مردم انگلیس و آرژانتین خیلی مهم بود و این گل مزه دیگری برای مردم کشور مارادونا داشت. او گلهای مهم زیادی زده بود و من در آن دوران که نوجوان بودم هر بازی که از او در تلویزیون پخش می شد را می دیدم و لذت می بردم.

* ویژگی مهم مارادونا چه بود که او را با همه فوتبالیست های تاریخ متمایز می کند؟

– در فوتبال تماشاگر باعث ایجاد هیجان در مسابقه می شود. در این مدت که به خاطر کرونا مسابقات بدون تماشاگر برگزار می شود می بینید که فوتبال چقدر بی هیجان برگزار می شود. چون تماشاگر نیست که هیجان را به زمین منتقل کند. ولی در دوره مارادونا برعکس بود او تنها بازیکنی بود که هیجان را از زمین به روی سکوها می برد و یک‌مرتبه ۷۰، ۸۰ هزار تماشاگر درون ورزشگاه را به هیجان درمی آورد. چه تماشاگران تیم خودش و هم تیم حریف. این ویژگی را در هیچ فوتبالیستی ندیده ام و هرگز کسی نمی بیند.

* در سال‌روز بازی بزرگ ملبورن استرالیا هستیم. چرا این بازی پس از ۲۳ سال هنوز آن شیرینی و تازگی و هیجان را برای همه مردم دارد؟

– ما ۲۰ سال قبل از آن بازی هم با استرالیا بازی کرده بودیم ولی آن بازی هرگز چنین موفقیتی برای ایران نداشت. هیچ کس توقع نداشت ما بتوانیم روبروی این تیم راهی جام جهانی بشویم. استرالیا در آن برهه یکی از پرمهره ترین تیم های جهان بود که اغلب بازیکنانش در لیگ انگلیس و یا دیگر لیگ های بزرگ اروپا توپ می زدند. دروازه بان شان بوسنیچ خیلی سرشناس بود. حتی وقتی بازی شروع شد ما باید در همان ۲۰ دقیقه اول ۶، ۷ گل می خوردیم. به شدت تحت فشار بودیم. برای همین است که مردم ایران هرگز آن مسابقه را فراموش نمی کنند.معتقدم در تاریخ فوتبال ایران دیگر هرگز مسابقه ای با آن سطح از هیجان تکرار نمی شود.

* خاطره ای از آن بازی دارید؟

– خاطره که زیاد است. ولی یکی از مهمترین هایش این بود که قبل از بازی به حمید استیلی گفتم به جدم قسم قول می دهم اگر من به زمین بیایم به جام جهانی می رویم و وقتی بازی تمام شد استیلی گفت الهی قربون جدت برم ابراهیم. قربون خودش و قولش. اما یک خاطره تلخ هم هست!

* چه خاطره ای؟

– خاطره ای که هر بار یاد بازی بزرگ ملبورن می افتم این تلخی برایم تازه می شود. اینکه جام جهانی را از من گرفتند و اسمم را در لیست نهایی اعزامی به جام جهانی خط زدند. در حالی که من در مقدماتی آن سال و سالهای قبل‌تر خیلی برای فوتبال ایران زحمت کشیده بودم ولی عده ای که اصلا حقشان بودن در جام جهانی نبود به جای من به فرانسه رفتند. توطئه ای که باعث شد مرا به جام جهانی نبرند. هرگز آن افراد را نمی بخشم. نه در این دنیا و نه در آن دنیا. آن سال، آخرین سالی بود که من می توانستم بخت بودن در جام جهانی را داشته باشم ولی عده ای که حقشان نبود به جای من به جام جهانی رفتند.

* درباره استقلال چه حرفی داری؟ تیمی که می دانیم از کودکی دوستش داشتی و برایش بازی هم کردی؟

– من عضو تیم دوم تاج در آبادان بودم. افسر آبادان تیم دوم تاج در آبادان بود. درباره استقلال هم زود است که قضاوتش کنیم. محمود فکری را قبول دارم. هم خودش باشخصیت است و هم خدا پیغمبری کارنامه خوبی دارد. در این چند بازی هم تیمش با اینکه فرصت پیش فصل کمی داشته ولی بازیهای قابل قبولی نشان داده است. الان ابتدای فصل است و تیمها به خاطر بدنسازی نمی توانند فوتبال خوبی ارائه بدهند.

* نکته خاصی درباره این استقلال ندارید؟

– کادر فنی باید حواسش بیشتر به جوانب بازی باشد. وقتی من دستیار فیروز کریمی در راه آهن یا همین استقلال بودم دائم مراقب حریف بودم که تا می خواست تعویض کند می گفتم بازیکن تکنیکی می آورند یا این بازیکن تازه وارد گوش چپ است و آقا فیروز هم که حواسش به بازی بود و نمی توانست هم زمان همه جا را مراقب باشد متوجه دوروبرش می شد. اتفاقی که در بازی با فولاد رخ داد خیلی بد بود. امیدوارم استقلال در پایان این فصل با بهترین نتایج قهرمان شود.

* حرف پایانی؟

– به خاطر مارادونا خیلی ناراحتم و این واقعیت تلخ را به جامعه فوتبال جهان تسلیت می گویم. درباره بازی ملبورن هم باید بگویم آن مسابقه وضعیت فوتبال ایران در سالهای بعد را زیر و رو کرد و در پایان مثل همیشه برای استقلال آرزوی موفقیت می کنم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=295754

برچسب ها

ثبت نظر

-